Citat:
Ursprungligen postat av Snart.Snart
Jag funderade mer över detaljer, t.ex. hur stora sådana områden kan vara. Jag antog att det fanns någon gräns. Och det behöver i övrigt inte enbart gälla vita. Folk som tycker att tryggheten är för låg, oavsett sammansättning, skulle kunna göra samma sak.
Frågan är om det inte skulle lagstiftas mot det här, om det skulle bli populärt. Det vill säga en massa olika grupper som spärrar av sig från andra. Jag kan mycket väl tänka mig det.
I och med att hela den här ekonomiska och politiska modellen bygger på att större delen av samhället ska vara dynamiskt fragmenterat och fientligt. Med grupper som spärrar av sig från varandra för en trygg miljö, skulle inte fientligheten direkt få några effekter i och med att ingen träffar någon annan. Eller mycket sällan gör det. Då har vi inte längre den dynamiska fragmentering och fientlighet som önskas.
Men kanske är bara fragmentering och fientlighet tillräckligt, det vill säga att den inte behöver vara dynamisk. Så kanske skulle de inte börja lagstifta även om så nästan hela samhället skulle göra samma sak, med grupper av olika sammansättning.
Även medelklassen skulle kunna, bara man väljer rätt position och går samman tillräckligt många.
Däremot blir det kanske dyrt under medelklass. Alternativet skulle kunna vara flytt till mindre synliga, små bostadsområden/samhällen eller hus ingen känner till, t.ex. en bit ut i någon skog. Och staket.
Bara funderar i händelse av ekonomisk kollaps och större problem.