2004-12-05, 01:35
Medlem
pizzaskinkas avatar
Vet inte om det här är rätt ställe att posta på, Flashback är en djungel.

Jag har funderat lite på det allt mer använda skällsordet PK. Att vara politiskt korrekt idag är att vara feminist, för det multikulturella samhället, värna om svaga och utstötta och ha en förlåtande inställning till förbrytare och missanpassande som jag ser det. Det finns säkert många andra åsikter som betäcknas som PK. Ursprungligen syftar väl begreppet på det hyckleri som många politiker sysslar med. Att säga fina saker för att plocka poäng, att åka ut till förorten bara för att verka så där härligt etniskt mångfassetterad (!!!) osv. Men jag tycker inte att det är att vara PK idag.

Om man på något sätt visar upp en tro på människans godhet, om man vägrar se vårt samhälle enbart i svart och om man visar empati för de svaga grupperna i samhället idag så kalls man för PK. Jag tycker detta är otroligt cyniskt och tragiskt. Varför är framtidshopp, solidaritet och oegoism så fult i vårt samhälle idag?

Se så, diskutera!
Citera
2004-12-05, 01:47
Moderator
Ruskigbusss avatar
Mjo - jag har (säkert ) blivit "beskylld" för att vara PK.

Något som jag egentligen ogillar.

För mig är PK något negativt. Begreppet kommer ju som så mycket annat från USA. Politically correct är den ursprungliga termen.

För mig betyder det någon som SÄGER de "rätta" sakerna, säger sig ha de åsikter som just nu anses som de korrekta, men som egentligen tycker något annat. Med andra ord - hycklare.

Exempel är ju de moderata (framförallt - men även socialdemokrater, folkpartister etc) valstugearbetarna som framför kameran rapade upp de korrekta fraserna - men när de trodde kameran var av - hade helt andra åsikter.

Om man ärligt tycker att blandning av kulturer/raser/ideer är något positivt, så anser jag inte att det är att vara politiskt korrekt.

Det är min tolkning.

Här på vårt kära Flashback har det ju blivit något av ett skällsord, något som de som tror sig ha hittat någon form av sanning använder för att förminska sina åsiktsmotståndare. Så då har det av något konstigt sätt blivit något bra.

Men - det är ju egentligen fel.
Citera
2004-12-05, 01:51
Bannlyst
Så vitt jag förstår var pk från början en socialliberal ide om en slags offentlig artighet, tyvärr så skenade det iväg och blev det ruskigbuss beskrev.
Citera
2004-12-05, 01:55
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazzed
Så vitt jag förstår var pk från början en socialliberal ide om en slags offentlig artighet, tyvärr så skenade det iväg och blev det ruskigbuss beskrev.

Jo, ursprunget är väl i USA att man inte får förolämpa någon med avseende på ras, kön, etnicitiet, sexuell läggning, religion etc - för då kan man förvänta sig ett saftigt skadeståndskrav. Så då tvingas man vara så artig man bara kan.
Citera
2004-12-05, 01:57
Bannlyst
Ja det är klart
Citera
2004-12-05, 01:58
Medlem
Fattar vad du menar och håller helt med dig. För övrigt tycker jag att begreppet "politiskt korrekt" missbrukas i en hel jävla hög med trådar här på forumet. Vad som är PK, borde rimligtvis bero på situationens och sammanhangets rådande norm. Den rådande norm som till synes råder inom detta forum verkar vara den motsatta mot vad man utanför brukar beteckna som politiskt korrekt. Följden blir då att det politiskt korrekta på detta forum blir att tycka allmänt illa om invandrare, förhålla sig fördomsfullt mot kvinnor och homosexuella, samt att se ner på psykist sjuka och behandla dessa som svaga människor.
Och med detta resonemang i ryggen blir man lika jävla paff varje gång någon blöjnazist eller homofob börjar gapa om att nån är PK så fort denne uttalar sig positivt om invandrare och homos inom vissa trådar på detta forum. Det är ju i själva verket dom själva som är otroligt jävla PK i detta sammanhang.
Citera
2004-12-05, 02:02
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaskinka
Om man på något sätt visar upp en tro på människans godhet, om man vägrar se vårt samhälle enbart i svart och om man visar empati för de svaga grupperna i samhället idag så kalls man för PK. Jag tycker detta är otroligt cyniskt och tragiskt. Varför är framtidshopp, solidaritet och oegoism så fult i vårt samhälle idag?

Det är en mycket relevant fråga, inte minst här på FB.
Min upplevelse är att cynismen och den mörka världsbilden
ofta är ett självförsvar för folk som inte riktigt orkar göra
det de vet att de borde. Nu menar jag inte nödvändigtvis
saker som att ha fadderbarn i sydostasien, utan snarare
att ta till vara på sitt eget liv. Att gå den där konstkursen,
att ta itu med det ena problemet genom att gråta och det
andra problemet genom att söka upp en terapeut.
Om man säger att det är människans natur, bär man inte själv
det fulla ansvaret för sitt val.
Citera
2004-12-05, 02:03
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Om man ärligt tycker att blandning av raser är något positivt, så anser jag inte att det är att vara politiskt korrekt.

Även om jag inte delar dina idéer om att människor måste delas in i olika raser så har jag ingenting emot att folk av olika etniciteter fortplantar sig. Däremot så vet jag inte vad du hoppas att det positiva resultatet skulle bli. Nya supermänniskor?
Citera
2004-12-05, 02:04
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukowski
Följden blir då att det politiskt korrekta på detta forum blir att tycka allmänt illa om invandrare, förhålla sig fördomsfullt mot kvinnor och homosexuella

...och män.
Glöm inte det, för det är viktigt och glöms bort alldeles för ofta.
Jag är säker på att du på rak arm kan komma på minst tre
beteenden eller inställningar som förväntas av en man på FB.
Citera
2004-12-05, 02:04
Medlem
pizzaskinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukowski
Fattar vad du menar och håller helt med dig. För övrigt tycker jag att begreppet "politiskt korrekt" missbrukas i en hel jävla hög med trådar här på forumet. Vad som är PK, borde rimligtvis bero på situationens och sammanhangets rådande norm. Den rådande norm som till synes råder inom detta forum verkar vara den motsatta mot vad man utanför brukar beteckna som politiskt korrekt. Följden blir då att det politiskt korrekta på detta forum blir att tycka allmänt illa om invandrare, förhålla sig fördomsfullt mot kvinnor och homosexuella, samt att se ner på psykist sjuka och behandla dessa som svaga människor.
Och med detta resonemang i ryggen blir man lika jävla paff varje gång någon blöjnazist eller homofob börjar gapa om att nån är PK så fort denne uttalar sig positivt om invandrare och homos inom vissa trådar på detta forum. Det är ju i själva verket dom själva som är otroligt jävla PK i detta sammanhang.

Precis så har jag resonerat också. Här är det verkligen PK att HATA bögar, invandrare och sossar. Men jag har inte sett pk-mentalitetsföraktet enbart på detta forumet. Jag tycker att det breder ut sig... och det är tragiskt, för det känns så cyniskt och hopplöst.
Citera
2004-12-05, 02:06
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Även om jag inte delar dina idéer om att människor måste delas in i olika raser så har jag ingenting emot att folk av olika etniciteter fortplantar sig. Däremot så vet jag inte vad du hoppas att det positiva resultatet skulle bli. Nya supermänniskor?

Va? Du har inte läst några av mina inlägg va? Jag anser ju INTE att människor måste delas in i raser. Dessutom kan den diskussionen tas i ett annat forum, t ex rasbiologi.

Poängen är att för mig är PK-ordet samma som hycklare, om man ärligt anser något så känns det fel att kallas för PK. Då är man ärlig.
Citera
2004-12-05, 02:09
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Va? Du har inte läst några av mina inlägg va?

Jo, jag gillade speciellt det här:

Citat:
Om man ärligt tycker att blandning av raser är något positivt, så anser jag inte att det är att vara politiskt korrekt.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in