2011-12-06, 14:40
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
I övrigt så rör det väl sig inte alls om ytterrockar på flera bilder?

Exempelvis är bilden på Mountbatten från Indiens frigörelseförhandlingar. Dom möttes i början av junimånad i Delhi. Snittemperaturen brukar ligga mellan 35-40 grader. På det så är även Gandhi ganska lätt klädd. Även hans fru verkar ha ganska svala kläder och allt annat än ytterkläder.

Sedan rör det sig inte alls om en ytterrock på bilden vilket jag tycker är ganska tydligt.

Slarvligt av mig. Kollade inte på alla bilderna, men Prins Philip har i vart fall ytterrock på sig.
Citera
2011-12-06, 14:42
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Nedan text fick jag som mejl från en bekant som arbetar med just klädetikett.

Fler motargument?

Har givetvis inga "bevis" för att jag har rätt, men har samtidigt svårt att se att det skulle vara annorlund för dubbelknäppta än enkelknäppta. Och regeln med dubbelknäppt och stående är ju i sig inget konstigt (samma gäller som huvudregel för enkelknäppt) utan skillnaden är ju att när man sitter ska man knäppa upp den enkelknäppta men inte den dubbelknäppta.
Citera
2011-12-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Slarvligt av mig. Kollade inte på alla bilderna, men Prins Philip har i vart fall ytterrock på sig.
Det stämmer absolut.
Citera
2011-12-06, 17:48
Medlem
Talande Huvuds avatar
Citat:
...utan skillnaden är ju att när man sitter ska man knäppa upp den enkelknäppta men inte den dubbelknäppta.

Precis. Dubbelknäppt bör alltid bäras knäppt.
http://img144.imageshack.us/img144/5885/windsor1rx4.jpg
http://s3.amazonaws.com/data.tumblr....9w6gQxnfrVI%3D

Han fixar det, Lapo fixar det, vi på FB fixar det nog inte. Angående sista knappen på en 6x3 (4x2), så kör man på det som passar kavajens form och formalitetsnivå. Jag skulle nog köra oknäppt men jag är inte så värst konservativ när det kommer till kostymbärande.

Cary Grant
http://cdn.calisphere.org/affiliates...res/UT7240.jpg
http://themave.com/bijou/40pw/galry/pwgal-cary.jpg

Tom Ford
http://marshallmatlock.com/wp-conten...20on%20you.jpg

Vox
http://vox.smugmug.com/photos/783859490_5Uy4S-O-1.jpg

Om ni vill se stundtals välsittande DBs, och samtidigt se en bra film, titta på Gattaca. Några missar, men DBs i överflöd. Lite sämre (mer 80-talspassform) sittande DB ses med fördel i Brazil, underbar film!
Citera
2011-12-06, 17:58
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Jag har bara en knapp knäppt av gammal vana när jag bär min dubbelknäppta kavaj. Om det är kutym eller inte låter jag vara osagt. Jag gillar däremot mer skärningen och hur figuren formas med bara en knapp knäppt.
Citera
2011-12-06, 19:12
Medlem
Citat:
Har givetvis inga "bevis" för att jag har rätt, men har samtidigt svårt att se att det skulle vara annorlund för dubbelknäppta än enkelknäppta. Och regeln med dubbelknäppt och stående är ju i sig inget konstigt (samma gäller som huvudregel för enkelknäppt) utan skillnaden är ju att när man sitter ska man knäppa upp den enkelknäppta men inte den dubbelknäppta.

Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Jag har bara en knapp knäppt av gammal vana när jag bär min dubbelknäppta kavaj. Om det är kutym eller inte låter jag vara osagt. Jag gillar däremot mer skärningen och hur figuren formas med bara en knapp knäppt.
Just detta torde väl tala för att den nedersta knappen med fördel lämnas oknäppt. Jag äger tyvärr inget dubbelknäppt, men det känns väl som att kavajen följer kroppsfiguren bättre i sittande position om man inte har knäppt den nedersta knappen?
Citera
2011-12-06, 19:22
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villhelm
Just detta torde väl tala för att den nedersta knappen med fördel lämnas oknäppt. Jag äger tyvärr inget dubbelknäppt, men det känns väl som att kavajen följer kroppsfiguren bättre i sittande position om man inte har knäppt den nedersta knappen?

Hittar ingen bättre bild än denna, men den visar förhoppningsvis lite vad jag tror att du menar.
Citera
2011-12-06, 19:49
Medlem
Citat:
Hittar ingen bättre bild än denna, men den visar förhoppningsvis lite vad jag tror att du menar.
Haha, precis, någon hattifnatt vill man då rakt inte se ut som.

Detta är i sådana fall en bättre sätt:
http://www.luxury-insider.com/upload...ted-suit-5.jpg
Citera
2011-12-23, 23:00
Medlem
urverksapelsins avatar
Mina herrar!
Jag gillar stil och klass, men går inte med på nedersta knappen öppen (utom möjligen sittande). Allt börjar med kung Edvards fetma; och slår sedan igenom. Och är idag alltså ett tecken på att man vet något om herrkläder.
Inser ni inte att allt är groteskt? Stackars karlen var ju fet. Det skall man inte ta upp, kung eller inte. Denna perversa sedvänja måste begravas. Situationen påminner lite om hur en fransk kung tappade håret på 1600-talet, började med peruk. Och snart hade vi gigantiska peruker på varenda adelsman och lärd och alla som ville räknas.

Nej, det ingen tvekan om saken: Kejsaren är naken.
Citera
2011-12-23, 23:31
Medlem
Talande Huvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Mina herrar!
Jag gillar stil och klass, men går inte med på nedersta knappen öppen (utom möjligen sittande). Allt börjar med kung Edvards fetma; och slår sedan igenom. Och är idag alltså ett tecken på att man vet något om herrkläder.
Inser ni inte att allt är groteskt? Stackars karlen var ju fet. Det skall man inte ta upp, kung eller inte. Denna perversa sedvänja måste begravas. Situationen påminner lite om hur en fransk kung tappade håret på 1600-talet, började med peruk. Och snart hade vi gigantiska peruker på varenda adelsman och lärd och alla som ville räknas.

Alla moderna kostymer är sydda på så vis att den nedre knappen inte skall knäppas (SB, DB är lite mer fritt), undantaget är 6x1 á la 80-talet, där kan man bara knäppa den nedersta.
Citera
2011-12-25, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Mina herrar!

Varför kan man inte ta efter ett mode skapat av en fet människa? Låter som att bara för han är fet är han mindre värd som människa och inte värd att ta efter. Om han var smal och gjorde samma sak skulle du alltså anse det vara OK att ha nedersta knappen uppknäppt.

Är mode fel bara för det skapas av praktiska skäl?
Citera
2012-01-09, 22:35
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Jag såg just riksdagens öppnande där H.H. Prins Daniel bar en dubbelknäppt kostym.
Jag blev lite ställd då jag associerar det med erfarna äldre män med grånat hår och en whiskey i ena handen.
På något sätt känns inte Daniel riktigt i rollen för en dubbelknäppt kostym.

Eller är jag helt fel ute? Kan man ha den som ung man?

Den där kostymen satt verkligen helt fantastiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in