2011-09-15, 13:58
Medlem
jag och min vän sitter båda på mac-datorer och skulle vilja spela lite olika spel mot varandra, problemet är att han sitter på mobilt bredband för tillfälligt och därför kan inte nyttja det genom en vanlig switch/router.
då undrar jag om man kan använda en korsad nätverkskabel och ansluta datorerna direkt emellan varandra för att kunna lana?
finns det några problem som kan uppstå eller fungerar detta felfritt?
Citera
2011-09-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samsungmobile
jag och min vän sitter båda på mac-datorer och skulle vilja spela lite olika spel mot varandra, problemet är att han sitter på mobilt bredband för tillfälligt och därför kan inte nyttja det genom en vanlig switch/router.
då undrar jag om man kan använda en korsad nätverkskabel och ansluta datorerna direkt emellan varandra för att kunna lana?
finns det några problem som kan uppstå eller fungerar detta felfritt?

Jag har aldrig testat med korsad kabel, men det borde ju fungera. Annars kan han ju även dela ut sin internetuppkoppling via trådlösa nätverkskortet. Gå in på Systeminställningar/Delning så ska du kunna slå på internetdelningen. Om det fungerar bra är jag högst tveksam till. Det beror ju helt på vars ni befinner er osv.
Citera
2011-09-15, 15:02
Moderator
Rassas avatar
Det behöver inte vara en korsad kabel, ta en vanlig. Nätverksportarna känner av vad som är i andra änden och fixar korskopplingen själv.
Citera
2011-09-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det behöver inte vara en korsad kabel, ta en vanlig. Nätverksportarna känner av vad som är i andra änden och fixar korskopplingen själv.

så det kommer fungera alldeles utmärkt trots att det är direktlänkat mellan datorerna och inget emellan?
Citera
2011-09-16, 09:58
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samsungmobile
så det kommer fungera alldeles utmärkt trots att det är direktlänkat mellan datorerna och inget emellan?

Japp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in