2011-09-15, 13:51
Medlem
nancyyys avatar
hej
jag behöver råd angående ett problem jag har haft med min hyresvärd.
jag flyttade in i en lägenhet 1 november 2010 efter några veckor börjar jag se en massa silverfiskar i både sovrum vardagsrum kök hall mm jag ringde och frågade då förvaltaren om det är normalt??
han sa då att det är ingen fara.
men när det med tiden blev mer så förstog jag att detta ej är ok, jag är jätte pedant och håller det jätte rent hemma så hur är det möjligt att jag har silverfiskar överallt även i min bestick låda.

efter många samtal så kom han till slut hem till mig för att kolla och där avfärdade han det hela med att säga att det är normalt och att dom kommer ifrån badrummet ut till lägenheten.trots att jag sa att jag tror att det kan betydda att lägenheten är fuktskadat.

jag orkade inte bråka med han mera så jag lät det vara ett tag. nu för 2 månader sedan så har jag ringt runt lite och fått rådet att ringa miljo och bygg kontoret i min kommun dom sa att detta är alvarligt och att det kan vara så att det är fuktskada i lägenheten jag har även astma och alergier så för mig är det inte bra att bo där.
hon skickade ett brev till hyresvärden och krävde en total fuktmätning av min lägenhet.
han svarade då att dom skulle skicka någon att kolla det och han skriver till henne att han bara haft kontakt med mig 1 gång om silverfiskar och det va 28 juni 2011!!! utöver det så skrev han annat skit snack så att det skulle låta som om han har varit ENGAGERAT hela vägen som verkligen inte stämmer!!!!

det visade sig som jag misstänkte att det är fuktskadat överallt i lägenheten.
nu väntar vi på raporten plus en bit av mattan som skickats på analys.

jag känner att jag inte vill bo kvar där och helst vill få en annan lägenhet för att det kommer att ta en evighet med renovering jag kommer ej kunna bo där heller medans dom arbetar.
förvaltaren verkade tycka det är en bra ide om jag flyttar istället men dom skulle återkomma om det.

nu undrar jag följande: varför ljuger han datum för anmälning av silverfiskar mm?

om dom fixar en ny lägenhet till mig har jag då rätt att kräva dom att betala flytt firma och måla om lägenheten mm för att jag själv målade om hela min nu varande lägenhet på egen bekostnad? (jag har ej bott där i ett år än)

jag vet att jag just nu borde få sänkt hyra för att jag har sagt att jag inte kommer att använda sovrummet längre för att det visade vara mest fuktskadat.
vad kan jag kräva?

jag kan även tillägga att jag vet om att många i området har problem med silverfiskar men ingen verkar veta varför.
detta har jag även sagt till förvaltaren att om grannarna vet om detta så kommer alla att kräva en fuktmätning mm och jag vet att detta är ej något dom vill ska hända.

ps hyresvärden är ej privat den ägs av kommunen.
Citera
2011-09-15, 14:37
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nancyyy
om dom fixar en ny lägenhet till mig har jag då rätt att kräva dom att betala flytt firma och måla om lägenheten mm för att jag själv målade om hela min nu varande lägenhet på egen bekostnad? (jag har ej bott där i ett år än)

Det har jag svårt att tro. Du målade på eget bevåg och är alltså inget du kan få ersättning för den dagen du flyttar.

Vad säger Hyresgästföreningen?
Citera
2011-09-15, 15:58
Medlem
nancyyys avatar
ok nu visar det sig att jag kommer att få bo kvar och dom kommer att renovera det som behövs, medans så måste jag bo någon annanstans och flytta möbler och förvara dom medans dom fixar lägenheten,

ett nytt problem har dykt upp förvaltaren säger att mitt försäkringsbolag måste stå för mina kostnader som hyra, mina saker som ska flyttas och förvaras så länge, tillfäligt boende mm
när jag nu ringer mitt försäkringsbolag så säger dom att detta inte stämmer om det visar sig att det fel på själva huset och inget jag gjort så är det deras försäkringsbolag som måste stå för det.jag vet att det är inget jag gjort för alla andra har samma problem med silverfiska.
jag har ringt hyresgästföreningen och dom säger att jag inte ska betala hyra under tiden jag inte kan bo där förvaltaren säger att jag ska förtsätta betala hyra även fast jag inte kan bo där när dom börjar renovera.
Citera
2011-09-15, 16:46
Medlem
Citat:
nu undrar jag följande: varför ljuger han datum för anmälning av silverfiskar mm?

jag vet att jag just nu borde få sänkt hyra för att jag har sagt att jag inte kommer att använda sovrummet längre för att det visade vara mest fuktskadat.
vad kan jag kräva?
ps hyresvärden är ej privat den ägs av kommunen.

Första frågan får du ta med din hyresvärd, vi vet inte varför han ljuger.

Du kan inte kräva flyttfirma och saker, det brukar inte vara standard i ersättning. Faktiskt så kan hyresvärden kräva dig på pengar om inte ommålningen är fackmannamässigt utförd.

Får du en ersättningslägenhet så kan du inte kräva någon ersättning.

Citat:
ok nu visar det sig att jag kommer att få bo kvar och dom kommer att renovera det som behövs, medans så måste jag bo någon annanstans och flytta möbler och förvara dom medans dom fixar lägenheten,

ett nytt problem har dykt upp förvaltaren säger att mitt försäkringsbolag måste stå för mina kostnader som hyra, mina saker som ska flyttas och förvaras så länge, tillfäligt boende mm
när jag nu ringer mitt försäkringsbolag så säger dom att detta inte stämmer om det visar sig att det fel på själva huset och inget jag gjort så är det deras försäkringsbolag som måste stå för det.jag vet att det är inget jag gjort för alla andra har samma problem med silverfiska.
jag har ringt hyresgästföreningen och dom säger att jag inte ska betala hyra under tiden jag inte kan bo där förvaltaren säger att jag ska förtsätta betala hyra även fast jag inte kan bo där när dom börjar renovera.

Troligen ska ditt försäkringsbolag stå för vissa kostnader, om du har tecknat hemförsäkring. Det tillfälliga boendet dvs en lägenhet som din värd fixar, det står du för. Du betalar hyra där som om du hade bott i den lägenheten. Men du betalar ju givet inte hyra för den lägenhet so renoveras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in