Mina "älsklingar" för tillfället är Döden i Grytan och Den Gamle och havet.
Superba kött -resp. fiskrätter.
Båda ägs av familjen Campogiani och båda är lite dolda, med gardiner för fönstren så man inte kan stå o titta in.
Man känner sig som om man kommer in i en maffiafilm när man stiger in hos "Döden..." och "Den Gamle.." känns som om det varit ett litet östermalmscafé förr.
Bra service, fantastisk mat. SYND bara att alla tillbehör kostar extra -
T ex på "Den gamle" om man vill ha spenat eller potatiskroketter till huvudrätten kostar det ca 40 spänn extra. Inte riktigt värt det, även om kroketterna är hemlagade med parmesan som krydda.
Kan varmt rekommendera deras förrätt för 100:- där man får smaka på lite allt möjligt.
Och för alla er köttdiggare så ska ni självklart besöka "Döden i Grytan".
Mistral sägs ju vara hetast i stan. Men där finns bara 18 platser. Och en lång kö för att boka bord. Väldigt experimentell mat. Kalvhjärna med sichuan, rostad grissida i chokladsås, piskad valpung med smörslungade småbarn och sånt. Det ligger i Gamla Stan.
<<<<<<<<< den är fullkomligt upphaussad! Du kommer bli besviken... Menyn är: "bit av nåt djur plus lite pluttmojs bredvid på ett sätt som Tore Wretman skulle gilla">>>>>>>>>>>>
Beluga vid Ö-malmstorg är inriktad på caviar och champagne. Vet inte om det är nåt som håller i längden.
Teatergrillen har väl varit haussad de senaste åren, Allmänna Galleri 925 (eller nåt liknande) på Kungsholmen är den "hemliga restaurang" som någon skrev om tidigare.
Det finns en italiensk minirestaurang på Östermalm som nyligen öppnat också, men den kommer jag inte ihåg vad den heter just nu, men den har fått grym kritik.
<<<<<<<<<<<< grym som i BRA kritik. Du tänker på "Den gamle och havet" - jättebra fiskrestaurang>>>>>>>>>>>>
Har tyvärr inte ätit på någon av dessa. Senast jag var ute blev det Riche, och det är ju inte så nytt, men har fått en revival både som restaurang och bar.
Nej jag tänker på "Per Lei" som är relativt nyöppnad, av personal från Divino, inte "Den gamle och havet". Men "den gamle och havet" är alldeles utmärkt. Det håller jag med om.
Jag gillar inte heller laboratorie-matlagning (vilket verkar vara grejen på Mistral) och har faktiskt inte tänkt gå dit.
sammanfattning: Trenden går mot små små restauranger med få sittplatser och störande element. Grill är undantaget som bekräftar. Stor stor lokal, stökigt och ingen ordning vad gäller inredning, då det samtidigt är showroom för nåt möbelföretag, så alla bord ser olika ut.
Ikväll blir det Viola på Humlegårdsgatan (gamla gangster-Qlounge). Men bara för spritens skull.
Mistral sägs ju vara hetast i stan. Men där finns bara 18 platser. Och en lång kö för att boka bord. Väldigt experimentell mat. Kalvhjärna med sichuan, rostad grissida i chokladsås, piskad valpung med smörslungade småbarn och sånt. Det ligger i Gamla Stan.
Beluga vid Ö-malmstorg är inriktad på caviar och champagne. Vet inte om det är nåt som håller i längden.
Teatergrillen har väl varit haussad de senaste åren, Allmänna Galleri 925 (eller nåt liknande) på Kungsholmen är den "hemliga restaurang" som någon skrev om tidigare.
Det finns en italiensk minirestaurang på Östermalm som nyligen öppnat också, men den kommer jag inte ihåg vad den heter just nu, men den har fått grym kritik.
Har tyvärr inte ätit på någon av dessa. Senast jag var ute blev det Riche, och det är ju inte så nytt, men har fått en revival både som restaurang och bar.
I löööv laboratoriecooking, två gånger om året. För att bryta av.
Annars låter både Grill och Lök & Bar intressanta, inte varit på nån av dem. Trista namn, har man inte hört nog av de där "kök och bar", "turk plus grek", "halv trappa plus gård", "bar och kön", etc.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!