2011-09-14, 21:41
Medlem
cuchulainns avatar
Behöver byta ut mitt krånglande trådlösa nätverkskort till stationära datorn. Skall vara så snabbt som möjligt. Tänkt mig 802.11 n, 5 ghz, +300 mbit överföringshastighet. PCI, USB eller möjligen PCI-E.

Idag har jag ett D-Link DWA-547 så allt är ju i princip bättre. =(
Citera
2011-09-14, 21:57
Medlem
Efter en sökning på prisjakt så har jag konstaterat att utbudet av interna nätverkskort med stöd för 5Ghz inte är så stort. Endast ett enda kort kommer upp om man söker med kriterierna 5ghz och PCI/PCI-E

Linksys by Cisco WMP600N
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432631

En annan variant är ju att köra på 2.4Ghz och sedan köpa lite värre antenner till nätverkskortet och routern.

Homeplug är annars något som jag starkt kan rekommendera om man vill ha snabbt och stabilt nätverk till stationära datorer utan att behöva dra en massa kabel.
http://www.kjell.com/fragakjell/homeplug/
Citera
2011-09-15, 07:57
Medlem
cuchulainns avatar
Jo, jag kollade på den där. Hade hoppats någon skulle ha bra tips på något som inte var listat där. Utbudet verkar minst sagt dåligt. Blir väl att köra på 2.4 men utbudet är inte så mycket bättre där.

Någon som har koll på USB-korten då? Hitta dom kan jag göra men vilken/vilka är bra rent praktiskt?

Pris spelar inte så stor roll egentligen.
Citera
2011-09-15, 21:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Pris spelar inte så stor roll egentligen.

Med andra ord så kan någon länka ner en produkt ifrån Cisco som kostar ett par tusen spänn?

Har du någon tillverkare som du önskar dig?
Citera
2011-09-16, 07:01
Medlem
cuchulainns avatar
Finns det inget annat alternativ så måste det naturligtvis få kosta. Men jag hoppas ju att man kan vara mer nyanserad än att man bara länkar något dyrt "bara för att". Precis som jag skrev i inlägget innan så kan jag googla själv men det gör mig inte klokare då regeln att dyrt inte automatiskt är lika med bra verkar gälla i än högre grad för nätverkskort.

Kanske skall angripa det på annat sätt. Jag vill i första hand ha ett internt kort men är där begränsad till PCI pga grafikkorten. Möjligen kan jag stuva om och få fram en PCI-E slot.

Jag tänkte ocksä byta router och det kanske är bättre att börja i den änden? Jag har hyfsad koll men är långt ifrån duktig speciellt när det kommer till nätverk så jag har dålig koll på vad som är att föredra för mina behov. Det som skall anslutas är två stationära (på n-standard) samt två bärbara (på g-standard) och diverse mobiler.
Citera
2011-10-15, 16:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara (Nätverk)

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem