2011-09-18, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av robinomagi
Bara nyfiken men vad får dig att vilja jobba med sådant ?
Vet inte riktigt vad jag ska säga Generellt känns det som rätt bra pröjs, hög status, utmanande, mycket resor och kundkontakt (i vissa fall) samtidigt som jag gillar ekonomi
Citera
2011-09-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inexile
Vet inte riktigt vad jag ska säga Generellt känns det som rätt bra pröjs, hög status, utmanande, mycket resor och kundkontakt (i vissa fall) samtidigt som jag gillar ekonomi

Nice! Tack för svaret! Är det mycket matte som revisor? Ere ba sitta på kontor o sortera kvitton o sånt?

Är det mycket resor och så, och är det internationellt generellt sagt?

PS. Har hört att man lätt får jobb med revisor så det är också ett +!
Citera
2011-09-18, 20:58
Bannlyst
Citat:
Nice! Tack för svaret! Är det mycket matte som revisor? Ere ba sitta på kontor o sortera kvitton o sånt?

Är det mycket resor och så, och är det internationellt generellt sagt?

PS. Har hört att man lätt får jobb med revisor så det är också ett +!
Var och snackade med lite revisorer häromdagen, genom skolan dårå. Matte och matte, det är ekonomi Mycket kontrollera siffror och sätta ihop rapporter om jag fattat det rätt. Sortera kvitton tror jag man slipper

De jag pratade med reste väldigt mycket i Sverige, men det beror säkert på vad det är för företag. Arbetsmarknaden för revisorer är bra, tillskillnad mot marknadsföringsekonomer som det finns ett stort överskott av.
Citera
2011-09-18, 21:35
Medlem
Citat:
Var och snackade med lite revisorer häromdagen, genom skolan dårå. Matte och matte, det är ekonomi Mycket kontrollera siffror och sätta ihop rapporter om jag fattat det rätt. Sortera kvitton tror jag man slipper

De jag pratade med reste väldigt mycket i Sverige, men det beror säkert på vad det är för företag. Arbetsmarknaden för revisorer är bra, tillskillnad mot marknadsföringsekonomer som det finns ett stort överskott av.
Du slipper inte sitta och "sortera kvitton", men hur stor del det är beror på var och för vem du arbetar. Redovisningen är ju till någon grad redan färdig när du börjar revidera, men det förekommer att den är helt åt skogen och att underlagen är hemmagjorda på rutiga papper.

De flesta revisorer reser heller inte speciellt mycket, och de som gör det är framförallt de i mindre orter som sticker ut till kunder i kringliggande orter i regionen. Antar att det är ganska individuellt om man ser det som fördel eller inte.

Till saken hör att jag tycker revisionsyrket är ett alldeles utmärkt val, men jag tycker inte den bilden du har förmedlar känns balanserad. Som med alla andra ekonomyrken är det hundår som gäller för att komma nån vart.
Citera
2011-09-18, 22:02
Medlem
"International Accounting" kanske är en bra kurs för en internationell profil av accounting/redovisning?

Btw, har läst naturvetenskap på gymnasiet och undrar om jag kommer ha svårigheter, ifall jag studerar Accounting i Storbritannien?

Man börjar väl mer eller mindre från nivå 0 vid början av studier i Europa?

Fråga två: Gäller det samma om man pluggar Fek eller Nek på universitet och man studerat natur?
Citera
2011-09-18, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
Du slipper inte sitta och "sortera kvitton", men hur stor del det är beror på var och för vem du arbetar. Redovisningen är ju till någon grad redan färdig när du börjar revidera, men det förekommer att den är helt åt skogen och att underlagen är hemmagjorda på rutiga papper.

De flesta revisorer reser heller inte speciellt mycket, och de som gör det är framförallt de i mindre orter som sticker ut till kunder i kringliggande orter i regionen. Antar att det är ganska individuellt om man ser det som fördel eller inte.

Till saken hör att jag tycker revisionsyrket är ett alldeles utmärkt val, men jag tycker inte den bilden du har förmedlar känns balanserad. Som med alla andra ekonomyrken är det hundår som gäller för att komma nån vart.
Jag har själv aldrig arbetat som revisor, men det här var iallafall exakt vad dom jag samtalade med sade. De sa även att redovisarna var dom som gjorde skitgörat med bokföringen men jaja.
Citera
2011-09-19, 00:44
Medlem
Citat:
Jag har själv aldrig arbetat som revisor, men det här var iallafall exakt vad dom jag samtalade med sade. De sa även att redovisarna var dom som gjorde skitgörat med bokföringen men jaja.

Det är en viss skillnad mellan den som redovisar och revisorn. Redovisning sker internt på företaget av i princip vem som helst, även om det säkert ofta är utbildade ekonomer som gör det. Revisorer däremot är utomstående som granskar redovisning för att se att den är korrekt och inte bryter mot lagar och sånt. De måste vara godkända eller liknande beroende på storleken på företaget.... Typ. Inte 100% på detaljerna, men i stora drag så är det så det går till.
Citera
2011-09-19, 15:26
Medlem
Finns en bra tråd i arbetslivs-forat gällande yrket som revisor. Sök och du skall finna! Där får du bra inblick i big4-branschen.
Citera
2011-09-20, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Första länken där säger att man måste läsa 30 hp extra juridik för att bli revisor, det är iaf vad jag räknar som en hel massa juridik. En termin är rätt mycket... Men det är ju en definitionsfråga. Auktorisationen har jag sedan för mig inte innebär ngn vidareutbildning utan snarare prov och bevis på att man jobbet x antal timmar/år.

Självklart vet jag om att jag läser ek kand och inte civilekonom, men programmen är i princip desamma speciellt på HHS då vi läser samma kurser som de gjorde innan (några få kurser har bytts ut, men det beror nog snarare på tidens gång än på bytet av upplägget). Bara upplagda på ett lite annorlunda sätt och med en till uppsats.

Jag menar på att praktiken är en form av vidareutbildning. Mjo, men kurserna är ju egentligen inte så svåra utan det handlar mer om att orka gå igenom det material som kursen kräver.

Citat:
"International Accounting" kanske är en bra kurs för en internationell profil av accounting/redovisning?

Btw, har läst naturvetenskap på gymnasiet och undrar om jag kommer ha svårigheter, ifall jag studerar Accounting i Storbritannien?

Man börjar väl mer eller mindre från nivå 0 vid början av studier i Europa?

Fråga två: Gäller det samma om man pluggar Fek eller Nek på universitet och man studerat natur?

Jag vet inte exakt hur det är ute i Europa men i Sverige börjar de flesta ekonomutbildningarna från "0" och eftersom många studenter åker utomlands för att studera ett par terminer är det väl rimligt att anta att de börjar och slutar på liknande kunskapsnivå. Jag anser att du inte bör se på din naturvetenskapliga gymnasieutbildning som en begränsning utan snarare en tillgång. Redovisningens grunder är väldigt lätta att lära sig och med matematikkunskaper som ligger långt över det som krävs så lär inte Nek bli några som helst problem (antar att du läst matte A-E, fysik A-B?). Personligen kan jag inte förstå varför någon väljer att gå ekonomprogrammet på gymnasiet om man planerar att studera vidare.
Citera
2011-09-21, 00:37
Medlem
Hur går det TS? Läst på om de olika ämnena?
Citera
2011-09-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av premium123
Jag menar på att praktiken är en form av vidareutbildning. Mjo, men kurserna är ju egentligen inte så svåra utan det handlar mer om att orka gå igenom det material som kursen kräver.

Jag vet inte exakt hur det är ute i Europa men i Sverige börjar de flesta ekonomutbildningarna från "0" och eftersom många studenter åker utomlands för att studera ett par terminer är det väl rimligt att anta att de börjar och slutar på liknande kunskapsnivå. Jag anser att du inte bör se på din naturvetenskapliga gymnasieutbildning som en begränsning utan snarare en tillgång. Redovisningens grunder är väldigt lätta att lära sig och med matematikkunskaper som ligger långt över det som krävs så lär inte Nek bli några som helst problem (antar att du läst matte A-E, fysik A-B?). Personligen kan jag inte förstå varför någon väljer att gå ekonomprogrammet på gymnasiet om man planerar att studera vidare.

Alright!

Matte A-D, Fysik A-B, engelska universitet sägs ha mattekunskaper över matte E för Nationalekonomi(Economics) så det är synd det ... :/

Hur kan du inte förstå det? bara nyfiken på hur du tänker ^^
Citera
2011-09-23, 10:57
Medlem
Riktigt nyfiken på höra då jag hört en massa som sagt att sam ek är så grymt när man studerar vidare till ekonomi x)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in