Citat:
Ursprungligen postat av inexile
Var och snackade med lite revisorer häromdagen, genom skolan dårå. Matte och matte, det är ekonomi

Mycket kontrollera siffror och sätta ihop rapporter om jag fattat det rätt. Sortera kvitton tror jag man slipper
De jag pratade med reste väldigt mycket i Sverige, men det beror säkert på vad det är för företag. Arbetsmarknaden för revisorer är bra, tillskillnad mot marknadsföringsekonomer som det finns ett stort överskott av.
Du slipper inte sitta och "sortera kvitton", men hur stor del det är beror på var och för vem du arbetar. Redovisningen är ju till någon grad redan färdig när du börjar revidera, men det förekommer att den är helt åt skogen och att underlagen är hemmagjorda på rutiga papper.
De flesta revisorer reser heller inte speciellt mycket, och de som gör det är framförallt de i mindre orter som sticker ut till kunder i kringliggande orter i regionen. Antar att det är ganska individuellt om man ser det som fördel eller inte.
Till saken hör att jag tycker revisionsyrket är ett alldeles utmärkt val, men jag tycker inte den bilden du har förmedlar känns balanserad. Som med alla andra ekonomyrken är det hundår som gäller för att komma nån vart.