Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 11:06
  #25
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Varför är min elräkning så förbannat dyr, nästan 500 kr i månaden?
https://i.imgur.com/jJrl2KM.jpg

Bor själv i en liten etta. Har datorn igång mycket. Använder ugnen en gång om dagen. Noggrann med släcka lampor. Ingen tvätt- eller diskmaskin. Min kyl och frys är gammal. Betalar inte för värmen (centralvärme?).
Är min elförbrukning hög, 200 kWh per månad?

200kWh är högt för en liten 1a i singelhushåll.
Jag hade runt 180-200 i förbrukning i min 1a, då stod min lilla server igång konstant och gaming datorn gick ett antal timmar varje dag.
Visserligen med ganska ny kyl och frys och utan tvätt och diskmaskin.

OnT
Ca 20 000/år
3 personer i hushållet, Hus om drygt 130m2, luftburen värme med elpatron.
Att frugan gillar långa varma duschar samtidigt som tv och datorn är igång mycket bidrar förmodligen till den relativt höga förbrukningen.
Citera
2018-10-16, 17:56
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Varför är min elräkning så förbannat dyr, nästan 500 kr i månaden?
https://i.imgur.com/jJrl2KM.jpg

Bor själv i en liten etta. Har datorn igång mycket. Använder ugnen en gång om dagen. Noggrann med släcka lampor. Ingen tvätt- eller diskmaskin. Min kyl och frys är gammal. Betalar inte för värmen (centralvärme?).
Är min elförbrukning hög, 200 kWh per månad?

Bor du ensam i lägenheten?
Citera
2018-10-16, 20:38
  #27
Medlem
8bitrages avatar
Drygt 20k/år men då får man se det som att där ingår uppvärmning och vattenkostnader också (bergvärme och egen borrad brunn).

Villa på 170+80kvm (170kvm boyta, resten uppvärmt garage).

Billigare än fjärrvärme + el + vatten/avlopp var i förra boendet (15000+8000+4500). Så trots att vi flyttade till mycket dyrare hus så sänkte vi kostnaden typ...
Citera
2018-11-12, 15:41
  #28
Medlem
Ursprungligen postat av Vixo
Varför är min elräkning så förbannat dyr, nästan 500 kr i månaden?... Min kyl och frys är gammal.

Gamla kylar och frysar kan dra massor. Byte till nya kan halvera elåtgången!
Citera
2018-11-12, 16:31
  #29
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgb123
Ni som bor i lägenheter får elen subventionerad. 330 kr / månad (eller mer) kostar det ju bara i avgifter varje månad och lägg sedan till förbrukningen (som är mer än den summan) ... Livet är mycket rättvist.

Det käcka tanten Maud lovade ju att kärnkraften skulle fungera innan vintern Går de helt och hållet näringslivets ärenden (ursäkta statens ärenden), eller är dem totalt ett komplett gäng naiva idioter? De litar på den goda och fria marknaden tydligen, där allmänheten kommer i andra hand. Man måste ju anpassa regelverket/en efter nya situationer ... En femåring hade ju sett utvecklingen ...

Vem subventionerar lägenhetselen? Jag betalar 300 kr i månaden inklusive nätavgift och det gör el och nätbolagen vinst på!

Källa tack på ditt påstående att min el är subventionerad!
Citera
2022-05-11, 12:18
  #30
Medlem
Min gamla mor, fick sin elräkning idag.
Hon hade förbrukat el för 38kr, fast pris.
Med alla tillägg och två momser plus skatt på momsen och det övriga, så blev det en total räkning på 429kr.
Citera
2022-05-11, 12:40
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Varför är min elräkning så förbannat dyr, nästan 500 kr i månaden?
https://i.imgur.com/jJrl2KM.jpg

Bor själv i en liten etta. Har datorn igång mycket. Använder ugnen en gång om dagen. Noggrann med släcka lampor. Ingen tvätt- eller diskmaskin. Min kyl och frys är gammal. Betalar inte för värmen (centralvärme?).
Är min elförbrukning hög, 200 kWh per månad?

Elförbrukningen ligger i övre toppen helt klart. Min gissning är att din gamla kyl och frys drar mer än normalt.

Frågan är dock om det är värt byta ut kyl & frys enbart för elräkningens skull. Den allra största delen på elräkningen är fasta avgifter som du inte kan göra något åt.

Med andra ord, vinsten på att byta ut kyl & frys kan bli svår att hämta hem.

Du kan prova med att städa ur frysen och stänga av den i en månad och se vad skillnaden blir.
Citera
2022-05-11, 13:03
  #32
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Elförbrukningen ligger i övre toppen helt klart. Min gissning är att din gamla kyl och frys drar mer än normalt.

Frågan är dock om det är värt byta ut kyl & frys enbart för elräkningens skull. Den allra största delen på elräkningen är fasta avgifter som du inte kan göra något åt.

Med andra ord, vinsten på att byta ut kyl & frys kan bli svår att hämta hem.

Du kan prova med att städa ur frysen och stänga av den i en månad och se vad skillnaden blir.
Det var ett ganska gammalt inlägg du citerade men ändå. Jag tittade på bilden och reagerade på den ohemult höga överföringsavgiften på 80,80 öre/kWh. Den kan ifrågasättas. Själv betalar jag 22,5 öre/kWh inkl moms i överföringsavgift.

Men jo, en spelkapabel dator drar ganska mycket om man låter den stå på. 200kWh/månad är mycket även för en kylfrys. Jag har 2 st stora kylfrysar som drar c:a 45 kWh/månad tillsammans och de är från c:a 2005.
Citera
2022-05-13, 15:23
  #33
Medlem
~300-350kr/mån bor i en 2:a med min son.
Bixia rörligt.
har egen tvättmaskin, och TVn är på 24/7 typ
Citera
2022-05-13, 15:27
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
~300-350kr/mån bor i en 2:a med min son.
Bixia rörligt.
har egen tvättmaskin, och TVn är på 24/7 typ
Avgifterna är omkring 210 kr i månaden nu. Jag bor i en tvåa och använder diskmaskin spis, ugn, tvättmaskin och torktumlare och har 120-150 i själva elen varannan månad. Kommer aldrig upp i kostnaderna för att få räkning på elen på en månad.
Citera
2022-05-13, 20:15
  #35
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
runt 20.000kr/år på ca hundra kvadrat . har nog nått vanligt tillsvidareavtal.

att få ner kostnaden beror ju på förutsättningarna. uppvärmning och varmvatten och ventilation/isolering är dom stora posterna man kan göra något åt.

att byta till lågenergilampor är populistisk miljöpropaganda som du inte sparar många ören på att göra. (och inte räddar det miljön heller...)

Om du har tillsvidare avtal som du skriver så har du den dyraste elen man kan ha och det är just för att du inte har gjort ett aktivt val som t.ex rörlig el.
Citera
2022-05-13, 20:23
  #36
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Varför är min elräkning så förbannat dyr, nästan 500 kr i månaden?
https://i.imgur.com/jJrl2KM.jpg

Bor själv i en liten etta. Har datorn igång mycket. Använder ugnen en gång om dagen. Noggrann med släcka lampor. Ingen tvätt- eller diskmaskin. Min kyl och frys är gammal. Betalar inte för värmen (centralvärme?).
Är min elförbrukning hög, 200 kWh per månad?

Låter mycket. Själv bor jag i villa och hade en förbrukning på 188 kWh för april månad som kom nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback