Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-09-14, 17:07
Medlem
Hallådär alla, Har precis köpt en stationär dator i delar och köpte en SSD disk på 60 gb och en vanlig hdd på 2TB. Undrar om jag ska lägga windows 7 på min ssd eller på den vanliga?

Med tanke på att Windows lär ta upp ca 20 gb så blir det ju inte jättemycket över till spel och program vilket betyder att jag kommer få lägga vissa program på min vanliga hårddisk..

Vad hade ni prioriterat i min situation? Operativsystem eller Övrig mjukvara?
Citera
2011-09-14, 17:08
Medlem
TorrentLovers avatar
OS:et på SSD'n, såklart. Eftersom det är främst OS:et man vill ska ladda och boota snabbt.
Citera
2011-09-14, 17:14
Medlem
Cpkrille123s avatar
Som föregående talare. självklart har man OS på ssd disken. =) sen får du ju alltid plats med några spel till på den disken, så det kommer funka prima!
Citera
2011-09-14, 17:14
Medlem
pWneys avatar
SSDn, utan tvekan. Datorn startar upp på 20 sekunder och allting går såå mycket snabbare. Du kommer inte att ångra dig.
Citera
2011-09-14, 17:21
Medlem
TonyBergmans avatar
Självklart på SSD'n! finns ingen anledning för att inte ha os där!
Citera
2011-09-14, 17:27
Medlem
Okej. Indeed. Jag kör just nu Windows på SSD:n men det blir så lite plats kvar. Jag har installerat Dirt 3 och efter den installationen var där bara 11 GB kvar.. Man kan ju alltid ha de mest prioriterade spelen på den..
Men om man vill "rensa" disken på allt utom systemfiler, finns det något bra sätt?
Citera
2011-09-14, 17:53
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oasen_
Okej. Indeed. Jag kör just nu Windows på SSD:n men det blir så lite plats kvar. Jag har installerat Dirt 3 och efter den installationen var där bara 11 GB kvar.. Man kan ju alltid ha de mest prioriterade spelen på den..
Men om man vill "rensa" disken på allt utom systemfiler, finns det något bra sätt?

Installera spelen på din andra HDD, kör bara OSet på SSDn. Om du har något spel som skulle få bättre prestanda så kan du ju testa det på SSDn men jag skulle bara ha OS där.

Om du behöver en liten(?) prestandaökning på något spel så kan du ju ha det på SSDn, det beror på hur mycket plats du har kvar sen.
Senast redigerad av b0gfetto 2011-09-14 kl. 17:56.
Citera
2011-09-14, 19:07
Medlem
Run3s avatar
Det enda som kommer gå snabbare i spel installerade på SSD:n är laddningstiderna. Du kan alltså inte vänta dig högre FPS eller så.
Citera
2011-09-14, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det enda som kommer gå snabbare i spel installerade på SSD:n är laddningstiderna. Du kan alltså inte vänta dig högre FPS eller så.
Både jag och nej. Laddningstiderna behöver inte skilja allt för mycket om man jämför med en 10k RPM HDD och en SSD. Ofta så är det processorn samt hur mycket ram man har som har betydelse för laddningstiden.
Citera
2011-09-14, 21:07
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Både jag och nej. Laddningstiderna behöver inte skilja allt för mycket om man jämför med en 10k RPM HDD och en SSD. Ofta så är det processorn samt hur mycket ram man har som har betydelse för laddningstiden.

Dumheter!
Klart att disken har betydelse för laddningstiderna, det enda skälet till att mängden RAM-minne påverkar laddningstiderna är just att den slipper swappa så mycket
Citera
2011-09-14, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Dumheter!
Klart att disken har betydelse för laddningstiderna, det enda skälet till att mängden RAM-minne påverkar laddningstiderna är just att den slipper swappa så mycket
Användarna på Sweclockers är av en annan uppfattning.
http://www.sweclockers.com/forum/6-l...-ssd-och-spel/

Den är det ju så om du har 16GB-32GB i ram så har ju processorn möjlighet att läsa in snabbare då den kan fylla 8-16GB utan att ge avkall på prestandan. Primärminnet alltså RAM är alltid snabbare än sekundära HDD och SSD.
Senast redigerad av PerZerk 2011-09-14 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in