2011-09-14, 16:08
Medlem
TheKingOfPops avatar
Vet inte om denna rubrik passar i denna kategorin, men hittade inget specifikt för akvarium.

Frågan jag har handlar om mitt akvarium. Jag köpte ett nytt 60L akvarium på hög fot. Akvariet är högt och sexkantigt, påminner om detta: http://saija.se/wp-content/2007/augusti/3/STP82556%20%28kopia%29.jpg

Jag är så OERHÖRT trött på att akvariet alltid alltid är smutsigt. Vad fan gör jag för fel!?

Jag har så otroligt många gånger börjat från grunden. Plockat ut varenda beståndsdel ur akvariet, rengjort sanden minutiöst noggrant, köpt nya växt, köpt ny lampa, köpt 4-5 olika medel, allt ifrån klart vatten till växtnäring och, komplett gödning, flytande biofiltermedium osv. Jag har doserat exakt rätt, jag har bytt 1/3 av vattnet 1 gång i veckan enligt instruktioner. Jag har också struntat i medel och inte bytt vatten. Jag har också köpt musslor och algätare som tänkt skulle hålla rent. Ingenting fungerar. Alltid lika tråkigt och smutsigt. Det räcker med 1-2 veckor efter en totalrengöring sen är det kört igen. Jag har till och med varit inne hos handlarna och fått mätt olika halter på mitt akvarievatten för att hitta fel, men inga konstigheter har påträffats.

Det konstiga i sammanhanget är att jag för 7-8 månader sedan köpte ett akvarium till min flickvän. Även detta ett 60L fast ett lågt, vanligt rektangulärt - ett standard-akvarium om man kan kalla det så. Hon har inte rört detta på hela tiden, hon har aldrig rengjort det eller använt speciella medel för att hålla ordning, och trots detta är akvariet hur fint som helst fortfarande!

Kan någon vänlig själ förklara vad det är för skillnad? Handlar det om proportionerna på de olika akvarierna? Att mitt är högt och pumpen på något sätt inte kan rengöra på samma sätt? Jag har verkligen tappat hoppet alltså..

Det finns vissa skillnader mellan hennes och mitt om man ska hård-dra det.

1. Hon har alltid tänt lampan exakt rätt och lika lång tid på dygnet, då hon inte är hemma på dagarna och därför styrs detta via en timer. Så är inte fallet med mitt. Jag jobbar ibland dag och ibland natt och belysningen är på och av lite mer oregelbundet - men ändå tänt minst 8 timmar varje dygn.

2. Hon har mycket växter i sitt akvarium. Jag har endast en och har alltid haft. Jag har inte haft lust att köpa och fylla hela akvariet med växter som ändå dör efter nån månad eller två. Kan man få problem med ett akvarium pga för lite växter?

Detta är vad jag kan komma på just nu.

Tips mottages tacksam!!!
Citera
2011-09-14, 16:16
Bannlyst
Prova med en större pump, köpte en till vårat akvarium och det håller fräscht mycket längre.

Man kan ju alltid hoppas på att det är ett så enkelt problem.
Citera
2011-09-14, 16:53
Medlem
TheKingOfPops avatar
Nja, det går inte. Pumpen som sitter där är ett "paket" som passar till just detta akvariet. Allting är ihopbyggt så att säga..
Citera
2011-09-14, 17:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop
Jag har så otroligt många gånger börjat från grunden. Plockat ut varenda beståndsdel ur akvariet, rengjort sanden minutiöst noggrant,
du gör nästan allting fel...

Till att börja med så ska ett akvarie inte "göras rent" eller städas i tid och otid, det i sig skapar obalans och sen vattenbyten på det är att tigga om problem.

Vad för växter har du?
Vad för lampa?
Växtnäring, vad har du testat?
Vad för medel har du testat?
Byter du 1/3 vatten bara för de står i instruktionerna eller byter du för att det verkligen behövs?
Vad för "algätare" har du?

Musslor funkar oftast dåligt i akvarie pga matbrist.

Citat:
et räcker med 1-2 veckor efter en totalrengöring sen är det kört igen.
Tacka fan för de, kan ibland ta flera månader innan ett akvarie kommer i balans och ibland uppåt 1år innan botten blir riktigt fin.
J
Citat:
ag har till och med varit inne hos handlarna
"handlarna" ska du generellt sett inte lyssna på för oftast är de inkompetenta.
Citat:
och fått mätt olika halter på mitt akvarievatten för att hitta fel, men inga konstigheter har påträffats.
Vad har mätts?
Citat:
Det konstiga i sammanhanget är att jag för 7-8 månader sedan köpte ett akvarium till min flickvän. Även detta ett 60L fast ett lågt, vanligt rektangulärt - ett standard-akvarium om man kan kalla det så. Hon har inte rört detta på hela tiden, hon har aldrig rengjort det eller använt speciella medel för att hålla ordning, och trots detta är akvariet hur fint som helst fortfarande!
Och då kommer vi onekligen till det jag skrev ovanför, du pillar för mycket med akvariet så det kommer aldrig i balans.

Citat:
1. Hon har alltid tänt lampan exakt rätt och lika lång tid på dygnet, då hon inte är hemma på dagarna och därför styrs detta via en timer. Så är inte fallet med mitt. Jag jobbar ibland dag och ibland natt och belysningen är på och av lite mer oregelbundet - men ändå tänt minst 8 timmar varje dygn.
Inte bra köp timer.

Citat:
2. Hon har mycket växter i sitt akvarium. Jag har endast en och har alltid haft. Jag har inte haft lust att köpa och fylla hela akvariet med växter som ändå dör efter nån månad eller två. Kan man få problem med ett akvarium pga för lite växter?
Mycket växter som trivs motarbetar bl.a alger och hjälper till att bl.a förbättra vattenkvalitén och minimera mängden ammonium i vattnet som triggar alger, att de dör är handhavandefel.
Citera
2011-09-14, 17:38
Medlem
Ett tips är att det inte ska stå så det kommer in en massa solljus i det också. Solljus gör att alger växer.
Citera
2011-09-14, 17:54
Medlem
TheKingOfPops avatar
Citat:
du gör nästan allting fel...

Till att börja med så ska ett akvarie inte "göras rent" eller städas i tid och otid, det i sig skapar obalans och sen vattenbyten på det är att tigga om problem.

Jag vet om detta, men hur går man då tillväga när akvariet ser ut som en nermöglad soptipp efter bara några veckor? Jag har försökt ha samma vatten en längre tid också, men det blir bara skitigare och skitigare och till sist kletar hela akvariet igen.

Citat:
Vad för växter har du?
En enkel växt, provat många olika sorter. Kan inte det så bra, utan har bara valt ut en snygg växt åt gången i djur/zoo-affären

Citat:
Vad för lampa?
Köpte akvariet som ett paket med alla tillbehör, så lampan är original, en lysrörs 50Hz om det säger dig något. Har dock bytt ut den mot en ny, likadan.

Citat:
Växtnäring, vad har du testat?
Vad för medel har du testat?

Olika, använder Zera som de säljer i djuraffären. En "komplett gödning" (florena) med järn och minrealer, en "bio nitrivec" - flytande biofiltermedium (med rengöringsbakterier), och en "happy-plant" Evolution. Plus vattenberedare och "kristallklart vatten" (kommer inte ihåg namnet)

Citat:
Byter du 1/3 vatten bara för de står i instruktionerna eller byter du för att det verkligen behövs?
Vad för "algätare" har du?

Jag byter vatten för att jag blivit starkt rekommenderad detta i djuraffärerna när jag klagat över alla mina problem. Algätare har jag inte längre, har haft.

Citat:
Musslor funkar oftast dåligt i akvarie pga matbrist.

Ja, den dog efter bara ett par månader..

Citat:
Tacka fan för de, kan ibland ta flera månader innan ett akvarie kommer i balans och ibland uppåt 1år innan botten blir riktigt fin.

Då är vi (eller jag) just nu i en mycket intressant sits. Just nu är mitt akvarie riktigt, riktigt tråkigt. Det är smutsigt, växten är halvdöd, glasen är smutsiga och hela akvariet hade behövt sig en rejäl rengöring. Hur går jag då nu tillväga om jag inte får rengöra allt från grunden igen???

Citat:
J"handlarna" ska du generellt sett inte lyssna på för oftast är de inkompetenta.
Som jag misstänkte då..

Citat:
Vad har mätts?
Det var längesen nu, så med handen på hjärtat kommer jag inte riktigt ihåg. pH mättes, det minns jag iaf.

Citat:
Och då kommer vi onekligen till det jag skrev ovanför, du pillar för mycket med akvariet så det kommer aldrig i balans.
Vad ska man då göra när allting bara sunkar igen

Citat:
Inte bra köp timer.

Ok!

Citat:
Mycket växter som trivs motarbetar bl.a alger och hjälper till att bl.a förbättra vattenkvalitén och minimera mängden ammonium i vattnet som triggar alger, att de dör är handhavandefel.

Ok, tips på förbättring?
Citera
2011-09-14, 17:55
Medlem
TheKingOfPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedish-Chef
Ett tips är att det inte ska stå så det kommer in en massa solljus i det också. Solljus gör att alger växer.

Absolut. Solljus får det i princip ingenting.
Citera
2011-09-14, 20:34
Medlem
Summerbirds avatar
Det som följer med i ett akvariepaket är billig skit som du bör byta ut. För det mesta.

Du ska ha en snabbväxande växt som drar upp näringsämnen snabbt och effektivt, ex svärdplanta. Växer den för bra får du tukta den bara. Du ska helst ha massor av växter. Mer växter --> bättre balans. En låter toklite.

Jag rekommenderar av egen erfarenhet inte flytande växtnäring, eller bara sparsamt då och då (t ex direkt efter stortvätt av akvariet, när det är väldigt ont om näring överhuvudtaget. Däremot behöver växterna ändå tillskott, och då rekommenderar jag "näringskulor" (minns inte vad de kallas exakt). Det är lerkulor, ca 2 cm i diameter. Du gräver ner dessa under växterna, bland deras rötter. Gärna ett par stycken/växt. På så vis kommer inte all näring lös i hela vattnet. Dessa är superbra och växterna mår toppen. Ett måste för dig att införskaffa!

Du ska även byta lysrör på akvariet till ett som gynnar växter men inte alger. Våglängden är annorlunda. Tror AquaGlo är bra och jag tror det är den jag har själv. Också ett måste!

Du SKA göra en ny rengöring från grunden. Men med alla dessa förändringar. Inte en massa medikament i vattnet. Du bör dock byta lite vatten dagligen, kanske 5% av vattenmängden, men det beror på hurdana fiskar du har också. Jag har slöjstjärtar så jag måste byta lite mer.

Akvariet ska inte stå i sol, det ska inte ens vara ljusa tapeter i närheten. Släck lampan på natten. 10-12 timmar ljus/dygn räcker och mer stimulerar bara algtillväxt.

Övermata inte fiskarna. Mata lite och hellre oftare. Mina får mat 2 ggr men 3 ggr vore bättre. Det ska vara uppätet på 1-2 minuter. Jag rekommenderar fryst mat istället för flingfoder. Frysta mygglarver, cyklops etc. Men se till att inte övermata med dessa heller! Vitsen är att fiskarna äter dessa med mycket god aptit och det brukar inte bli nåt över som förpestar vattnet. Du stänger givetvis av pump och filter under matning? Så det inte åker in mat där.

Ha inte för många fiskar. Massa växter, färre fiskar.

Ha ett bra filter och en bra pump. Du kan behöva byta ut den som kom med paketet.
Senast redigerad av Summerbird 2011-09-14 kl. 20:36.
Citera
2011-09-14, 20:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedish-Chef
Myt, solljus i sig självt orsakar inga alger däremot kan den totala ljusmängden göra att det börjar växa alger i akvarier som inte är i balans eller inte kan svälja den totala ljusmängden.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop
Jag vet om detta, men hur går man då tillväga när akvariet ser ut som en nermöglad soptipp efter bara några veckor?
Då tar man reda på varför det ser ut som det gör, till exempel kan det behövas växtnäring för att inte växterna ska ruttna.
Bland det bästa och billigaste när det gäller växtnäring är PMDD, ett enkelpack kostar 70kr och räcker till 5000liter vatten, 2 länkar med lite info.
http://haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&It emid=81
http://haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=58&It emid=89

Citat:
Jag har försökt ha samma vatten en längre tid också, men det blir bara skitigare och skitigare och till sist kletar hela akvariet igen.
För att akvariet är i obalans, är akvariet i balans kan du köra det i många många år utan vattenbyten men det kräver också att det finns gott om växter som tar hand om djurens "avfallsprodukter"

Citat:
En enkel växt, provat många olika sorter. Kan inte det så bra, utan har bara valt ut en snygg växt åt gången i djur/zoo-affären
Att välja växter utifrån utseende kan förvisso va lockande men under uppstarten bör du välja växter utifrån egenskaper, snabbväxande växter är bra på att ta upp ammonium som annars lätt triggar alger men de är också mer känsliga för näringsbrist.

Citat:
Köpte akvariet som ett paket med alla tillbehör, så lampan är original, en lysrörs 50Hz om det säger dig något. Har dock bytt ut den mot en ny, likadan.
50Hz är bara frekvensen på nätspänningen, står det ingenting på lampan, armaturen eller akvariet?

Citat:
Olika, använder Zera som de säljer i djuraffären. En "komplett gödning" (florena) med järn och minrealer, en "bio nitrivec" - flytande biofiltermedium (med rengöringsbakterier), och en "happy-plant" Evolution. Plus vattenberedare och "kristallklart vatten" (kommer inte ihåg namnet)
Sera florena är bara mikrogödning, dvs såna ämnen växterna behöver lite av typ järn, bor, mangan, koppar och ska du göra vattenbyten måste den kompletteras med en makrogödning för att växterna ska trivas.
"makro"gödning är ämnen som växter behöver mycket av, ex: kol, kväve och kalium.
Enkelportion pmdd jag nämnde ovanför är både mikro och makrogödning.

Sera nitrivec ska göra att den biologiska reningen kommer igång snabbare och vissa tycker den funkar bra.
Vattenberedningsmedel behovs generellt sett inte användas i sverige, det kan däremot behövas om du har egenborrad brunn.
"kristallklart vatten" tror jag är rätt onödigt, ett akvarie i balans med glada växter brukar ha bra vatten.

Citat:
Jag byter vatten för att jag blivit starkt rekommenderad detta i djuraffärerna när jag klagat över alla mina problem.
Det är ett standardråd som generellt sett håller djuren vid liv men som kan ge bl.a algproblem och döende växter.

Citat:
Då är vi (eller jag) just nu i en mycket intressant sits. Just nu är mitt akvarie riktigt, riktigt tråkigt. Det är smutsigt, växten är halvdöd, glasen är smutsiga och hela akvariet hade behövt sig en rejäl rengöring. Hur går jag då nu tillväga om jag inte får rengöra allt från grunden igen???
Problemet är att du kommit in i en ond cirkel där du gör rent, försöker starta upp akvariet och det går åt helvete och sen gör du rent igen...

Citat:
Det var längesen nu, så med handen på hjärtat kommer jag inte riktigt ihåg. pH mättes, det minns jag iaf.
Ph är sällan ett problem i akvarier som det byts vatten i, förmodligen mättes nitrit som är extremt giftigt och ofta finns i nystartade akvarier innan den biologiska reningen kommit igång.
Nitrosomas och nitrobacter(bakterier) omvandlar ammonium(avfallsprodukt från djuren läs: fiskpiss) till nitrit som är extremt giftigt som omvandlas till nitrat(kväve) som växterna kan ta upp.

Citat:
Ok, tips på förbättring?
Ta ut filtret och skölj ur det försiktigt med akvarievatten så fasta partiklar sköljs bort, låt inte filtret torka ut eller ligga i stillastående vatten för länge för då kan bakterierna dö ut.
Gruset kan du ta ut och skölja av från partiklar, skrapa rent rutorna och töm ut allt vatten så du får med så mycket skräp som möjligt sen fyller du upp akvariet igen och i med gruset och starta filtret.

Släng alla gamla växter och i med nya, hornsärv och vattenpest är 2 bra och rejält billiga växter att starta med, de växer snabbt och förgrenar sig till fler plantor, minst 5st av varje sort men helst 10st.
Sen måste du ha växtnäring och då skulle jag rekommendera pmdd då den innehåller nästan allt växterna behöver och sen till en början göder 1 standarddos var 5:e till 6:e dag.
Tidigast 24 timmar efter att du fyllt akvariet kan du ha i djur, skulle rekommendera att du börjar med 2st mindre fiskar, efter 1½ vecka kan du ha i ett par fiskar till för att minimera risken för nitrit.
Du kan också ha i lite snäckor, de är bra på att städa rent och hålla iordning men undvik till en början stora(+1.5cm) snäckor då dom förorenar vattnet så mycket när de dör vilket skapar obalans.

Köp också ett nitrit-test så du kan testa vattnet själv, står No2 på kartongen och det ska va ett så kallat droptest, det finns test-stickor men de är värdelösa.
http://www.pwss.se/product.php?productid=758&cat=395&page=1

Matning: mata extremt sparsamt de första veckorna, max var 3:e dag och ha tålamod, det är inte ovanligt att det ser fördjävligt ut under uppstarten.

En grej du kan göra är att ta filtret i din flickväns akvarie och göra rent det lite försiktigt i en spann vatten som du sen häller i ditt akvarie så kommer den biologiska reningen igång snabbare, mycket billigare och effektivare än sera nitrivec.

På senare år har det blivit populärt med räkor i akvarier och vissa arter kan göra en rejäl skillnad i akvariet när de äter alger och allmänt städar upp så ta en titt på ex: körsbärsräkor som är hyffsade på att städa men kan föröka sig i sötvatten och amano som är bra på att städa men kräver saltvatten för att föröka sig.

Du kan också ta en titt på www.plantswap.se , ett forum som från början handlade om akvarieväxter men idag tar upp det mesta inom akvarievärlden och har en köpes/säljes sektion.
www.redbee.se är ett forum som primärt handlar om räkor och har en köpes/säljes sektion, www.zoopet.se är nog sveriges största akvarieforum som tar upp det mesta utan nån speciell inriktning och de har en annonshörna men enbart guldmedlemmar kan lägga upp annonser men alla kan läsa, många artbeskrivningar kräver guldmedlemskap.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-09-14 kl. 20:49.
Citera
2011-09-14, 20:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Jag rekommenderar av egen erfarenhet inte flytande växtnäring, eller bara sparsamt då och då (t ex direkt efter stortvätt av akvariet, när det är väldigt ont om näring överhuvudtaget.
Din erfarenhet felar...det finns inget fel i att använda flytande näring när det behövs.

Citat:
Däremot behöver växterna ändå tillskott, och då rekommenderar jag "näringskulor" (minns inte vad de kallas exakt). Det är lerkulor, ca 2 cm i diameter. Du gräver ner dessa under växterna, bland deras rötter.
Medveten om att de flesta växter tar upp näringen där den behövs, dvs i bladen och inte rötterna?

Citat:
Du ska även byta lysrör på akvariet till ett som gynnar växter men inte alger.
Och hur skulle det gå till när alger är bättre än växter på att ta tillvara det ljus som finns?
Citat:
Övermata inte fiskarna. Mata lite och hellre oftare. Mina får mat 2 ggr men 3 ggr vore bättre. Det ska vara uppätet på 1-2 minuter.
Katastrofråd när det handlar om nystartade akvarier OM du syftade på daglig matning.
Citera
2011-09-14, 22:15
Medlem
TheKingOfPops avatar
Citat:
Då tar man reda på varför det ser ut som det gör, till exempel kan det behövas växtnäring för att inte växterna ska ruttna.
Bland det bästa och billigaste när det gäller växtnäring är PMDD.

Ok.

Citat:
För att akvariet är i obalans, är akvariet i balans kan du köra det i många många år utan vattenbyten men det kräver också att det finns gott om växter som tar hand om djurens "avfallsprodukter"

Oj! Det trodde jag ALDRIG att det skulle fungera.
Så växter hjälper alltså till att hålla akvariet i balans och tar alltså hand om djurens spillning?

Citat:
50Hz är bara frekvensen på nätspänningen, står det ingenting på lampan, armaturen eller akvariet?
Det är en 11w lampa. Vilken info är väsentlig? Står bara på lampfoten "Slim 2U 11W E27 6400K 230V 50Hz"

Citat:
Sera florena är bara mikrogödning, dvs såna ämnen växterna behöver lite av typ järn, bor, mangan, koppar och ska du göra vattenbyten måste den kompletteras med en makrogödning för att växterna ska trivas.
"makro"gödning är ämnen som växter behöver mycket av, ex: kol, kväve och kalium.
Enkelportion pmdd jag nämnde ovanför är både mikro och makrogödning.

Ok, det låter enkelt och smidigt. Så med andra ord - behöver jag inte 5-6 olika mirakelkurer varje gång jag rengjort akvariet? Räcker det till exempel med ditt tips om PMDD?

De tips jag fått ifrån butikerna har också inneburit att vid varje vattenbyte (1 gång i veckan) ska man tillsätta en kapsyl (eller 7ml enligt flaskans instruktioner). Detta har resulterat i ett sju-helsikes handlande och en tom plånbok. De kostar ju knappa hundralappen STYCK!

Citat:
Sera nitrivec ska göra att den biologiska reningen kommer igång snabbare och vissa tycker den funkar bra.
Vattenberedningsmedel behovs generellt sett inte användas i sverige, det kan däremot behövas om du har egenborrad brunn.
"kristallklart vatten" tror jag är rätt onödigt, ett akvarie i balans med glada växter brukar ha bra vatten.

En annan detalj i sammanhanget är att jag, där jag bor har väldigt hög kalkhalt i vattnet. Min flickvän bor på annan ort - om detta kan ha betydelse?

Citat:
Problemet är att du kommit in i en ond cirkel där du gör rent, försöker starta upp akvariet och det går åt helvete och sen gör du rent igen...

Precis.

Citat:
Ta ut filtret och skölj ur det försiktigt med akvarievatten så fasta partiklar sköljs bort, låt inte filtret torka ut eller ligga i stillastående vatten för länge för då kan bakterierna dö ut.
Gruset kan du ta ut och skölja av från partiklar, skrapa rent rutorna och töm ut allt vatten så du får med så mycket skräp som möjligt sen fyller du upp akvariet igen och i med gruset och starta filtret.

Ok. Tror inte du alls att det har med en dålig pump att göra, eller att proportionerna av akvariet är fel?
Vill också nämna att pumpen består av ett paket där pumpen sitter längst till vänster, sedan kommer själva filtret, sedan kommer någon slags stenar som ska ge biotopen nån slags balans med goda bakterier eller nåt. De sa att jag inte fick tvätta eller rengöra dessa stenarna när jag köpte akvariet, men det har varit svårt då stenarna är fullkomligt igen-geggade de också. Bifogar en bild på detta
http://i386.photobucket.com/albums/oo302/CosworthSierra/1-4.jpg

Citat:
Släng alla gamla växter och i med nya, hornsärv och vattenpest är 2 bra och rejält billiga växter att starta med, de växer snabbt och förgrenar sig till fler plantor, minst 5st av varje sort men helst 10st.
Sen måste du ha växtnäring och då skulle jag rekommendera pmdd då den innehåller nästan allt växterna behöver och sen till en början göder 1 standarddos var 5:e till 6:e dag.
Alltså inget vattenbyte nu, utan bara en ny dos var 5:e eller 6:e dag?

Citat:
Matning: mata extremt sparsamt de första veckorna, max var 3:e dag och ha tålamod, det är inte ovanligt att det ser fördjävligt ut under uppstarten.
Med handen på hjärtat - hur klarar fiskarna egentligen av att bara få mat var 3:de dag? Rätta mig om jag har fel, men fiskarna måste bli vrålhungriga?

Citat:
En grej du kan göra är att ta filtret i din flickväns akvarie och göra rent det lite försiktigt i en spann vatten som du sen häller i ditt akvarie så kommer den biologiska reningen igång snabbare, mycket billigare och effektivare än sera nitrivec.

Kan bli bökigt, men jag ska försöka. Duger det annars att dosera en gång med Sera Nitrivec vid uppstart?
När märker jag att akvariet har kommit i balans?

Nu har jag tagit några bilder på akvariet, och efter att diskuterat mina problem i denna tråden har jag nu en viss förståelse för att växter tydligen är viktiga för att ha en balans i akvariet. Anledningen till att jag bara har en tråkig växt, är för att varje växt jag har köpt har dött, en efter en. Därför har jag inte köpt 10 och byggt en undervattensdjungel.

Kanske ska satsa på det istället?

Lite bilder:
http://i386.photobucket.com/albums/oo302/CosworthSierra/2-4.jpg
http://i386.photobucket.com/albums/oo302/CosworthSierra/3-4.jpg
http://i386.photobucket.com/albums/oo302/CosworthSierra/4-4.jpg
http://i386.photobucket.com/albums/oo302/CosworthSierra/5-3.jpg
Citera
2011-09-14, 23:06
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Din erfarenhet felar...det finns inget fel i att använda flytande näring när det behövs.

Pja, jag har hållit på i över tio år och detta funkar för mig. Ger jag flytande näring ökar algtillväxten. Om jag istället satsar mer på kulor växer växterna, blir friska och kan själva hålla alger borta från sina blad. Sjuka, försvagade växter drabbas lättare av algpåväxt.

Citat:
Medveten om att de flesta växter tar upp näringen där den behövs, dvs i bladen och inte rötterna?

Vad dryg du är. Rötter är inte bara till för fäste, vet du, utan faktiskt sker en stor del av näringsupptaget via dessa (om substratet tillåter). "As plants grow, they absorb many chemical nutrients from the water and gravel bed. Some of these chemicals, for instance nitrogen and phosphorus are usually abundant in fish waste and need not be added separately. Others, especially iron and potassium, need to be added regularly in tanks with lots of well-growing plants. If you're setting up a new aquarium especially for plants, adding laterite clay to the lower layer of gravel is highly recommended as a slow release iron source. In addition, liquid and/or pellet plant nutrients should be added routinely." http://www.bestfish.com/plants.html

Citat:
Och hur skulle det gå till när alger är bättre än växter på att ta tillvara det ljus som finns?

För att vissa lysrör avger ett bredare spektrum, vilket är sämre. "Overfeeding of fish is the most common cause of algae blooms, followed by inadequate water changing, too much yellow light, and poor quality plant fertilizers." http://www.bestfish.com/plants.html

Citat:
Katastrofråd när det handlar om nystartade akvarier OM du syftade på daglig matning.

Det är väl den totala mängden mat som avgör och inte antalet gånger den portioneras ut? Ex 1 gram varje dag vid ett tillfälle eller 1 gram varje dag vid 10 tillfällen. Snarare kommer fiskarna att äta upp maten bättre om de får lite i taget än allt på en gång. Dessutom -och detta tycker jag själv är viktigt - är matning en aktivering för fiskarna. Det är höjdpunkten i deras tillvaro. Du får tycka detta låter hur flummigt som helst, men jag garanterar att du har lyckligare fiskar med mer livskvalitet om de får mat oftare. Det naturliga är att fiskar söker mat mer eller mindre konstant (utom när de vilar) och således en stimulerande aktivitet som akvariefiskar berövats. Toppen vore det väl om det fanns småkryp som fiskarna kunde jaga hela tiden, böka efter i sedimentet och knipsa från växterna. För mig är det viktigt att fiskarna får stimulering och kan utföra naturliga beteenden i största möjliga grad. Har även köpt levandefoder åt dem vilket var väldigt populärt (artemiaräkor). Då kunde fiskarna själva jaga sin mat och jag tror aldrig jag sett mer livliga och pigga fiskar.
Senast redigerad av Summerbird 2011-09-14 kl. 23:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in