2011-09-14, 15:27
Medlem
Snart flyttar jag utomlands och ska börja jobba. Jag vet att en flytt ska anmälas till Skatteverket så att man upphör att vara folkbokförd.

Har haft lite funderingar och frågor angående vad detta innebär. Här kommer några!

1. Vad innebär det egentligen?

2. Jag kommer minst en gång per år att besöka familj och vänner här i Sverige,hur blir det om jag skulle bli sjuk och behöva besöka sjukhus/vårdcentral? Har jag den rätten eller behandlas jag som en turist och måste då betala för vistelsen?

3. I framtiden så har jag planer på att investera här i form utav köpa någon bostad. Kommer jag att få göra det och hur funkar det men banklån osv?

Det är sådana funderingar som jag bär på och är lite osäker. Jag vet att många kommer säga åt mig att besöka Skatteverket och ställa de frågorna,och det ska jag också. Tänkte bara att ni kunde dela med er av era erfarenheter och tips.

MVH
Citera
2011-09-14, 15:32
Medlem
Om nu tråden ligger på fel ämne så får mod gärna flytta den.
Citera
2011-09-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiliwili
Snart flyttar jag utomlands och ska börja jobba. Jag vet att en flytt ska anmälas till Skatteverket så att man upphör att vara folkbokförd.

Har haft lite funderingar och frågor angående vad detta innebär. Här kommer några!

1. Vad innebär det egentligen?

2. Jag kommer minst en gång per år att besöka familj och vänner här i Sverige,hur blir det om jag skulle bli sjuk och behöva besöka sjukhus/vårdcentral? Har jag den rätten eller behandlas jag som en turist och måste då betala för vistelsen?

3. I framtiden så har jag planer på att investera här i form utav köpa någon bostad. Kommer jag att få göra det och hur funkar det men banklån osv?

1)
Att flytta utomlands och anmäla detta hos Skatteverket innebär vissa förändringar. Man måste tex kunna visa att man saknar anknytning till Sverige, så att man slipper betala skatt här. Även röstning påverkas. Du får tex fortfarande rösta när det är riksdagsval, men inte i kommunval och landstingsval. Pension och svenska förmåner (tex barnbidrag) påverkas också vid utlandsflytt. Dock behöver man inte anmäla utlandsflytt om man ska vara borta mindre än ett år.

2)
När det gäller sjukvård, så har du alltid rätt till vård här. Dock brukar rätten till sjukvård endast gälla akutsjukvård, eftersom man inte har rätt till planerad/övrig vård från landstinget om man inte är folkbokförd där. Är det akutvård, så brukar vanliga patientavgifter gälla. Men inte om du blir inlagd, eller om det är planerad/övrig vård. Då kostar det extra, vilket du får betala.

3)
Du kommer självklart att få köpa bostad. Men det kan bli problematiskt med banklån. Man kollar bland annat på årsinkomsten, och det kollar bankerna upp hos Skatteverket. Så om du inte arbetar och skattar i Sverige, så syns inte inkomsten där. Banken kan då se att du har 0 kr i årsinkomst. I alla fall här, och det är vad som räknas (rent allmänt).
Citera
2011-09-14, 15:58
Medlem
Jag flyttar permanent om man får säga så,det är tanken. Sen vet man aldrig vad som händer i framtiden. Troligtvis så är jag tillbaka när jag blir äldre,och vad jag har förstått så är det inga problem,då anmäler man flytten återigen till skatteverket. Jag förstår helt och hållet att barnbidrag är inget jag kommer få i framtiden men pensionen då? Har jobbat och betalat skatt sen jag var 16 år,är 24 idag. Hur blir det med de beloppet som har sparats under den tiden?

När det gäller bostads och inkomstfrågan,kan man på något sätt bevisa till banken att man är kapabel att ta ett lån trots att man bor i utlandet? Eller måste bostaden betalas kontant via en banköverföring?
Citera
2011-09-14, 16:05
Medlem
Just barnbidrag var bara ett exempel på en svensk förmån som kanske inte kan användas av en 'utlandssvensk'. Du kanske skaffar barn utomlands, vad vet jag?

När det gäller pensionen så beror det på. Dels om man har arbetat eller haft annan pensionsgrundande inkomst i Sverige (tex vissa former av bidrag och ekonomiska ersättningar). Den summan har man alltid rätt till, även om man bor utomlands. Så om du har arbetat sedan du var 16, så har du redan tjänat ihop till en pension. Kanske inte så stor i dagsläget, men du har rätt till den när du är tillräckligt gammal. Sedan beror det på var du flyttar och börjar arbeta. Du kan ha rätt till pension ifrån det landet också, men det gäller att du kollar upp vad som gäller då. Både vid permanent boende där, och vid eventuell flytt tillbaka till Sverige.

Jag är inte så insatt i just banklån och hur en utlandsflytt påverkar situationen, så jag kan inte kommentera.
Senast redigerad av Baltimora 2011-09-14 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in