2011-09-14, 15:19
Medlem
maccswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
'Det där ovanstående kunde nog tolkas som att bestrida är inte ärskilt bra.

Kan nog inte annat än att hålla med dig även fast det tar emot =) Men det jag försökte få fram i all hast var att det är bättre att formulera varför än att bara skriva bestrider på fakturan. Både sätten fungerar självklart men för att få ett snabbare svar samt beslut så är det alltid en fördel om man skickar med varför/på vilka grunder man bestrider.

Sorry att jag var lite oklar med mitt inlägg men hoppas TS och ni andra fattar vad jag ville få fram =)
Citera
2011-09-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maccswe
Både sätten fungerar självklart men för att få ett snabbare svar samt beslut så är det alltid en fördel om man skickar med varför/på vilka grunder man bestrider.

Du resonerar lite bakvänt där dock. Om du skickar en faktura till mig för någonting som jag inte känner till och som jag därmed sen skickar tillbaks med ett klart och tydligt "Fakturan bestrides i sin helhet." så noterar den uppmärksamme att det inte står "Fakturan bestrides i sin helhet?" och således inte utgör någon fråga som jag förväntar mig ett svar på. Jag är inte intresserad av hur lång tid det tar för dig att reda ut varför en felaktig faktura har skickats ut, jag är bara intresserad av att inte få, eller för den delen betala, några felaktiga fakturor.

Om du, som fakturaställare, misslyckas med att reda ut vad som gått fel så kan du sen ställa frågor till mig, om du tror att det kan hjälpa dig att få ordning på din fakturering, och i det läget så underlättar det givetvis om du ger så mycket information som möjligt om varför fakturan ö.h.t. har skickats ut.
Citera
2011-09-14, 16:51
Medlem
Men till att börja med har du inte bokat någon tid. Någon får gärna motbevisa mig, men det är ju ungefär som att få en faktura på att inte ha dykt upp för massage utan att ha bokat tiden eller haft någon kontakt med firman innan. Har du inte bokat tiden bör du inte heller vara skyldig att avboka den.

Som de flesta andra redan skrivit - bestrid. Du har inte bokat någon tid. Du har aldrig bett att få träffa läkaren.
Citera
2011-09-14, 16:54
Medlem
Citat:
Innan det går till domstol så brukar ärendena alltid ta en sväng till inkasso och kronofogden, sen brukar kund överklaga antingen till inkasso eller kronofogden, sen får bolaget en förfrågan om man vill ta ärendet vidare. Dock så gör i regel inga normala bolag så att dom tar det vidare till domstol då det rör sig om så små summor. Sen kan man ju fråga varför du tycker att man ska vänta så pass länge som till domstol för att styrka sin rätt? Istället för att bestrida fakturan på ett informativt sätt från början?

En tvistig fordran får inte skickas vidare till inkasso eller användas för ansökan om betalningsföreläggande enligt inkassolagen.
Citera
2011-09-14, 16:56
Medlem
maccswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
Du resonerar lite bakvänt där dock. Om du skickar en faktura till mig för någonting som jag inte känner till och som jag därmed sen skickar tillbaks med ett klart och tydligt "Fakturan bestrides i sin helhet." så noterar den uppmärksamme att det inte står "Fakturan bestrides i sin helhet?" och således inte utgör någon fråga som jag förväntar mig ett svar på. Jag är inte intresserad av hur lång tid det tar för dig att reda ut varför en felaktig faktura har skickats ut, jag är bara intresserad av att inte få, eller för den delen betala, några felaktiga fakturor.

Om du, som fakturaställare, misslyckas med att reda ut vad som gått fel så kan du sen ställa frågor till mig, om du tror att det kan hjälpa dig att få ordning på din fakturering, och i det läget så underlättar det givetvis om du ger så mycket information som möjligt om varför fakturan ö.h.t. har skickats ut.

Det du skriver är att du får en faktura för något du inte känner till, det är fine då har du inget att tillägga eftersom du inte har en aning om varför du har fått en faktura. Men TS vet varför han har fått en faktura men dock är fallet att han har ringt och avbokat sin tid hos läkaren. Så här ligger ju faktiskt felet tydligt hos bolaget, då har man något att tillägga. Får man bara hem en faktura från ett random bolag så har man såklart inget att tillägga... Så mitt resonemang är inte ett dugg bakvänt.
Citera
2011-09-14, 17:11
Medlem
Citat:
Det du skriver är att du får en faktura för något du inte känner till, det är fine då har du inget att tillägga eftersom du inte har en aning om varför du har fått en faktura. Men TS vet varför han har fått en faktura men dock är fallet att han har ringt och avbokat sin tid hos läkaren. Så här ligger ju faktiskt felet tydligt hos bolaget, då har man något att tillägga. Får man bara hem en faktura från ett random bolag så har man såklart inget att tillägga... Så mitt resonemang är inte ett dugg bakvänt.

Du har inte läst TS inlägg tillräckligt noggrant

Den tid som TS senast har avbokat är inte samma tid som den som TS fått en faktura för, det rör sig alltså om två olika tider varav TS enbart blivit kallad till den ena (den han avbokade). Det som gör att TS inte behöver oroa sig alls här är den information han fick i den sista kallelsen som meddelade TS att detta var den sista tid han skulle få och att om han avbokade även denna så måste han i fortsättningen själv kontakta mottagningen för att boka nya tider. TS hade alltså ingen som helst anledning att förvänta sig att bli kallad till någon ny tid som han inte hade bokat själv.
Citera
2011-09-14, 18:03
Medlem
maccswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
Du har inte läst TS inlägg tillräckligt noggrant

Den tid som TS senast har avbokat är inte samma tid som den som TS fått en faktura för, det rör sig alltså om två olika tider varav TS enbart blivit kallad till den ena (den han avbokade). Det som gör att TS inte behöver oroa sig alls här är den information han fick i den sista kallelsen som meddelade TS att detta var den sista tid han skulle få och att om han avbokade även denna så måste han i fortsättningen själv kontakta mottagningen för att boka nya tider. TS hade alltså ingen som helst anledning att förvänta sig att bli kallad till någon ny tid som han inte hade bokat själv.

Aha! :-) my bad..
Citera
2011-09-14, 18:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karmellkungen
När man talar om fakturor så antar nog de flesta att man inte vill betala en faktura när man bestrider den. Vill man stå för kostnaderna så säger man väl inte någonting alls?

Tror någon att man vill betala en faktura när man skickar tillbaka den och skrivit "Bestrides" så är den personen korkad.

Det är bättre att skriva: Jag accepterar inte denna faktura därför att...
Citera
2011-09-15, 01:48
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Kontakta advokat
Citera
2011-09-15, 05:32
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Jag arbetar just med klagomål från kunder och att skriva med bläck på en faktura att man bestrider är inte ett bra tips.

Det jag skulle göra i din sits är att fixa ett utdrag från din telefonlista som styrker att du har ringt till dom och bokat av tiden.

Har du det så har dom inget annat val än att reducera fakturan och saken är ur världen. Det är det absolut bästa du kan göra. Visst kostar runt 50:- att få en sådan lista men det kan det vara värt med tanke på att fakturan va på betydligt mer!
Grejen är att det står ord mot ord och går inte att bevisa med telefonlista..
Kanske inte var tillräckligt tydligt-

Det gick till såhär, jag fick en kallelse som jag ringde och avbokade, ungefär en månad senare så får jag ett brev där det står att jag precis hade missat en tid (antingen samma datum eller dagen före brevet var daterat) och att jag var skyldig 300:-.
Jag kan alltså inte visa med någon telefonlista att jag har ringt då jag inte har ringt- jag hade ju inte fått någon kallelse!

Citat:
Ursprungligen postat av aries1979
Men till att börja med har du inte bokat någon tid. Någon får gärna motbevisa mig, men det är ju ungefär som att få en faktura på att inte ha dykt upp för massage utan att ha bokat tiden eller haft någon kontakt med firman innan. Har du inte bokat tiden bör du inte heller vara skyldig att avboka den.

Som de flesta andra redan skrivit - bestrid. Du har inte bokat någon tid. Du har aldrig bett att få träffa läkaren.
Precis!
Men vad ska jag göra när de är så envisa på att allt minsann har gått rätt till från deras sida..
Får väl ringa igen eller något
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Kontakta advokat
Advokat kostar nog mer pengar än vad jag är skyldig i nuläget, eller?
Jag vill gärna lösa detta så kostnadsfritt som möjligt, och gärna slippa femhundralappen som jag faktiskt inte är skyldig
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in