2011-09-14, 07:33
Medlem
Zelogaths avatar
Hej kära Flashbackare!

Det är så att jag för något halvår sedan blev tillsagd att besöka en viss läkare som jag ansåg att jag inte behövde träffa (mitt ex lurade i psyket att jag var störd och behövde vård, för att göra en lång historia kort) och detta resulterade i att så fort jag fick ett brev om tid så avbokade jag.

Sista gången jag fick ett brev var i mars tror jag, där stod datumet samt att ifall det avbokades igen så skulle jag själv kontakta läkaren och boka ny tid.

Fine tyckte jag, då slipper jag detta, så jag ringde vid halv åtta dagen innan och en kärring svarade, jag sa mitt namn och att jag ville avboka, hon sa okej och vi la på luren.

Nu kommer vi till den roliga biten.

Jag hör inget från doktorn (som bestämt) på flera veckor, kanske en månad, när jag en dag får ett brev hem där doktorn skriver att jag missat en bokad tid och därför måste begära 300:- för det "utelämnade besöket".
Det lustiga var att datumet var dagen innan eller samma dag som det skickades, minns inte riktigt..

Men iallafall, hur kan man göra så?
Försökte ringa och fixa detta men de påstod att de minsann inte fått någon avbokning till den angivna tiden och datumet som stod i brevet.
Nej såklart inte, för datumet i bötes-brevet hade jag inte blivit informerad om innan!

Jag har struntat i det sedan dess och nu är jag istället skyldig 500:-, jag vet att det kanske inte var den smidigaste lösningen men jag anser att jag har rätten på min sida.

Ska jag bötfällas för en tid jag inte har blivit informerad om?

Någon som vet om detta går att lösa på något sätt eller är det helt enkelt mitt ord mot en uppsatt läkares (vilket betyder att jag måste betala)?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-14, 07:52
Medlem
Det första du ska göra är att på ett korrekt sätt bestrida fakturan. I annat fall kan du få kronofogden på dig även om du har rätt i sak.
Citera
2011-09-14, 08:00
Medlem
skriv med bläck på fakturan "bestrides till fullo datum och namn" sen returnerar du fakturan. ta en kopia och spar innan.
Citera
2011-09-14, 08:22
Medlem
Läkaren jobbar inte med tidsbokning och avbokning, så det är du mot receptionen om det är någon tröst. Lycka till.
Citera
2011-09-14, 08:32
Medlem
maccswes avatar
Jag arbetar just med klagomål från kunder och att skriva med bläck på en faktura att man bestrider är inte ett bra tips.

Det jag skulle göra i din sits är att fixa ett utdrag från din telefonlista som styrker att du har ringt till dom och bokat av tiden.

Har du det så har dom inget annat val än att reducera fakturan och saken är ur världen. Det är det absolut bästa du kan göra. Visst kostar runt 50:- att få en sådan lista men det kan det vara värt med tanke på att fakturan va på betydligt mer!
Citera
2011-09-14, 09:04
Medlem
serafs avatar
Jag var med om en liknande situation när jag visste om att jag skulle bli kallad till läkaren runt ett ungefärligt datum (och jag ville faktiskt ha den här tiden) men aldrig fick någon kallelse så då struntade jag i det totalt.

Några veckor senare fick jag en faktura för att jag missat tiden. Var dock bara att ringa till receptionen och säga att jag aldrig fått någon kallelse så makulerade de fakturan så för mig var det inga problem, de litade uppenbarligen på mitt ord. Ring och prata med dem så brukar det lösa sig till slut!
Citera
2011-09-14, 09:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maccswe
Jag arbetar just med klagomål från kunder och att skriva med bläck på en faktura att man bestrider är inte ett bra tips.

Att skriva bestrida är i sig rätt komiskt eftersom ordet har två motsatta betydelser:

- motsäga sig
- stå för kostnaderna

Ganska komiskt när man läser rubriker som: Kommunen bestrider fakturorna! (Jaha betalade de eller inte?)

Nåväl, alla fakturor som man inte anser vara korrekta ska man säga emot. Snabbast möjligt [helst innan det gått vidare till krav] skriver man en mothandling och förklarar varför man inte accepterar. På så sätt slipper man påföras andra avgifter än fakturabeloppet.

Kontakta dem snarast och förklara din syn på saken.
Citera
2011-09-14, 09:23
Medlem
hatchets avatar
Citat:

Det jag skulle göra i din sits är att fixa ett utdrag från din telefonlista som styrker att du har ringt till dom och bokat av tiden.

Har du det så har dom inget annat val än att reducera fakturan och saken är ur världen. Det är det absolut bästa du kan göra. Visst kostar runt 50:- att få en sådan lista men det kan det vara värt med tanke på att fakturan va på betydligt mer!

Du ger honom alltså tipset att inte bestrida den felaktiga fakturan?
Det tycker inte jag låter så smart.

Jag förstår att du som arbetar med klagomål från kunder inte tycker att kunderna ska bestrida era fakturor, då får ni ju inte betalt. Men från kundens perspektiv är bestridande av bluffakturor och felaktiga fakturor en mycket bra idé.

Bestrid, gärna med bläck på fakturan (ta en egen kopia först), då är det ingen fråga om vilken faktura det är du bestrider.

Godtar de inte TS förklaring om att han adrig fått någon kallelse, är det upp till dem att gå till tingsrätten.
Citera
2011-09-14, 09:29
Medlem
Karmellkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att skriva bestrida är i sig rätt komiskt eftersom ordet har två motsatta betydelser:

- motsäga sig
- stå för kostnaderna

Ganska komiskt när man läser rubriker som: Kommunen bestrider fakturorna! (Jaha betalade de eller inte?)

Nåväl, alla fakturor som man inte anser vara korrekta ska man säga emot. Snabbast möjligt [helst innan det gått vidare till krav] skriver man en mothandling och förklarar varför man inte accepterar. På så sätt slipper man påföras andra avgifter än fakturabeloppet.

Kontakta dem snarast och förklara din syn på saken.

När man talar om fakturor så antar nog de flesta att man inte vill betala en faktura när man bestrider den. Vill man stå för kostnaderna så säger man väl inte någonting alls?

Tror någon att man vill betala en faktura när man skickar tillbaka den och skrivit "Bestrides" så är den personen korkad.
Citera
2011-09-14, 11:36
Medlem
maccswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Du ger honom alltså tipset att inte bestrida den felaktiga fakturan?
Det tycker inte jag låter så smart.

Jag förstår att du som arbetar med klagomål från kunder inte tycker att kunderna ska bestrida era fakturor, då får ni ju inte betalt. Men från kundens perspektiv är bestridande av bluffakturor och felaktiga fakturor en mycket bra idé.

Bestrid, gärna med bläck på fakturan (ta en egen kopia först), då är det ingen fråga om vilken faktura det är du bestrider.

Godtar de inte TS förklaring om att han adrig fått någon kallelse, är det upp till dem att gå till tingsrätten.

Självklart ska han bestrida sin faktura, men inte på det sättet.. bästa är att ringa till dom säga att han bestrider fakturan och säga att han ska inkomma med ett utdrag från telefonlistan för att styrka att han har ringt in.

Att bara skriva att man bestrider fakturan med fet stil på en faktura är enligt mig idiotiskt. Hur ska ett företag tolka det? Ett korrekt sätt är att isåfall bifoga ytterliggare ett brev med varför man bestrider och på vilka grunder företaget har gjort fel. Styrker man detta ytterliggare med tex ett utdrag från telefonlistan så har företaget inget val än att ta bort fakturan.

Kan även tillägga att jag jobbar på ett bolag som inte gillar att blåsa kunder, händer att vi har gjort fel och då har vi självklart hävt kunden från betalningen alternativt hittat en lösning som gör båda parter nöjda. Mänskliga faktorn tar vi alltid hänsyn till och friar hellre än att fälla, men självklart måste vi ha en grund för att lösa kunden från betalningen. Därav är det viktig att man som kund är tydlig med sitt ärende och framför sin bestridan på ett bra och informativt sätt.
Citera
2011-09-14, 11:48
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Självklart ska han bestrida sin faktura, men inte på det sättet.. bästa är att ringa till dom säga att han bestrider fakturan och säga att han ska inkomma med ett utdrag från telefonlistan för att styrka att han har ringt in.

Det bästa, för er, möjligen. Eftersom kunden då gör ert jobb - utreder om han är skyldig att betala alls. När jag får en faktura jag inte ska betala bestrider jag blankt, sen får den som vill ha betalt styrka sin rätt till betalning.
Citera
2011-09-14, 11:57
Medlem
Citat:

Vad bevisar listan? Enbart att du har ringt, men du kan aldrig med den listan bevisa vad samtalet handlade om, så det är ett otroligt dåligt råd. tom kronofogden uppmuntrar till att bestrida fakturor och skriva på dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in