2011-09-13, 21:03
Medlem
Följande har hänt:
Min sambos faster har gått bort.
Hon var skild från sin man. det fanns ett testamente från när hon var gift som gjorde min sambo och hennes bror till ensamma arvtagare (om hon och hennes man dog samtidigt).
Mao hon ville inte att min svärfar skulle ha något.

Hon hade inga kontanta medel men stog som halv ägare i exets hus.

Min svärfar som har en pågående skuldsanering (2 år kvar,mångmiljonbelopp) ringde idag och ville komma imorgon med papper som min sambo skall skriva på.

Tydligen har han grottat rejält i detta med hjälp av jurist och säger sig då ha en lösning för att skriva över arvet på min sambo och hennes bror, som han då vill skall hålla på pengarna tills han är skuldfri.
som tack för hjälpen vill han vara snäll och erbjuda ca 10% av pengarna som han anser är hans.

Dvs han vill klämma exet på halva husvärdet.

arvet är på ca miljonen. han hävdar även att hans syster blåste honom på 500 000 när deras pappa gick bort och dom gjorde samma grej som ovan, men hon gav honom aldrig pengarna.

Som ni kanske förstår så litar varken jag eller min sambo helt på vad som är sant och inte gällande honom.

Han kommer med papprena imorgon å dom måste skickas in senast torsdag.

vad tycker ni?
rent juridiskt så är det ju fogden som skall ha pengarna.

Moraliskt så är det min sambo (å bror)

Men om inte han hade rotat i detta så hade ingen fått pengar.

Skall vi kohandla med honom om procenten?
acceptera dealen?
Neka?

gör man något olagligt om vi gör som han vill?

Min sambos spontana reaktion var: Försöker han lura mig?
Citera
2011-09-13, 21:08
Medlem
Miphes avatar
Är ni så osäkra på honom och han är en lurig jävel så är mitt stående förslag att ge honom fingret.

Känn efter ordentligt, är det värt att kanske smutsa ner sig för den summan pengar?
Citera
2011-09-13, 21:10
Medlem
Skulle absolut inte skriva på något utan en jurist(?) advokat eller nåt, vart har han hittat det pappret liksom?
Citera
2011-09-13, 21:16
Medlem
Pappret skall han ha fått fram via en jurist som han har anlitat.
Hur pass lurig han är vet vi inte säkert, men känslan är sådär.

Han är trots allt en framgångsrik (på sitt jobb) affärsman idag, dock anställd på ett större företag.

Edit: 100 000+ är ganska mycket pengar för en småbarnsfamilj med huslån mm
skriver vi inte imorgon= no money
Senast redigerad av cliff.barnes 2011-09-13 kl. 21:18.
Citera
2011-09-13, 21:55
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Skriv absolut inte på något förhastat. När avled fastern? Be en advokat eller en utbildad jurist att ta en titt på gubbens papper och på testamentet. Är ni säkra på att det inte gäller? Vad är det som gör testamentet ogiltigt?
Citera
2011-09-13, 22:42
Medlem
Om både hon och hennes gubbe gick bort så tillföll pengarna *oss*

eftersom bara hon gick bort så tillföll pengarna maken, men eftersom hon var skild när hon gick bort
så fanns det inte reglerat i testamente

dvs hennes bror blir arvtagaren.

Nu har jag ju inte sett papprena ännu, men jag misstänker att dom bara kan innehålla att han avskriver sig sitt arv till förmån för sina barn (om han nu får loss några kulor från exet)

har svårt att tänka mig att han skriver ett juridiskt bindande dokument gällande återbetalning till honom, då gör han väl sig skyldig till bedrägeri (mot fogden)?

Å så länge alla pengar hamnar på min sambos konto så har man väl trumf på hand eller ?
Citera
2011-09-13, 23:31
Medlem
Bergakungens avatar
Trumf på hand? Du menar nog att du blir delaktig i försöket att skingra boet gentemot kronofogden.

Det där upplägget skulle jag inte tro på längre än jag kan kasta en elefant (Det är inte långt).
Citera
2011-09-13, 23:47
Medlem
Men är det verkligen bevisligen olagligt?
det måste väl ändå vara en gråzon?
det är ju fritt att avsäga sig sin arvsrätt.
och det är ju fritt att ge bort pengar.
även om alla begriper vad det rör sig om, så kan man ju inte bevisa ett uppsåt

har jag fel?
Citera
2011-09-14, 01:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliff.barnes
Men är det verkligen bevisligen olagligt?
det måste väl ändå vara en gråzon?
det är ju fritt att avsäga sig sin arvsrätt.
och det är ju fritt att ge bort pengar.
även om alla begriper vad det rör sig om, så kan man ju inte bevisa ett uppsåt

har jag fel?

Ja, dessvärre. Det är inte fritt att ge bort pengar om man är föremål för utmätning. Fogden har företräde, det är därför din svärfar vill finta bort sitt arv. Han vet vart det tar vägen annars.

Lagrum för detta, BrB 11:2
Citat:
För försvårande av exekutiv förrättning döms också en gäldenär som i samband med annan exekutiv förrättning uppsåtligen åberopar oriktig handling eller skenavtal och därigenom hindrar att erforderlig egendom genom förrättning tas i anspråk för att bereda borgenär betalning eller säkerhet.

Bistår du din svärfar i detta riskerar ni du/ni delaktighet.
Citera
2011-09-14, 11:39
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliff.barnes
Moraliskt så är det min sambo (å bror)

Men om inte han hade rotat i detta så hade ingen fått pengar.

Skall vi kohandla med honom om procenten?
acceptera dealen?
Neka?

gör man något olagligt om vi gör som han vill?

Min sambos spontana reaktion var: Försöker han lura mig?

Jag hade defintivt inte gått med på att göra något sådant, Jag har sett personer som försökt med liknande saker med arv och använt sig av advokat som sagt att allt varit i sin ordning men i slutändan föll det ändå på eget grepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in