Följande har hänt:
Min sambos faster har gått bort.
Hon var skild från sin man. det fanns ett testamente från när hon var gift som gjorde min sambo och hennes bror till ensamma arvtagare (om hon och hennes man dog samtidigt).
Mao hon ville inte att min svärfar skulle ha något.
Hon hade inga kontanta medel men stog som halv ägare i exets hus.
Min svärfar som har en pågående skuldsanering (2 år kvar,mångmiljonbelopp) ringde idag och ville komma imorgon med papper som min sambo skall skriva på.
Tydligen har han grottat rejält i detta med hjälp av jurist och säger sig då ha en lösning för att skriva över arvet på min sambo och hennes bror, som han då vill skall hålla på pengarna tills han är skuldfri.
som tack för hjälpen vill han vara snäll och erbjuda ca 10% av pengarna som han anser är hans.
Dvs han vill klämma exet på halva husvärdet.
arvet är på ca miljonen. han hävdar även att hans syster blåste honom på 500 000 när deras pappa gick bort och dom gjorde samma grej som ovan, men hon gav honom aldrig pengarna.
Som ni kanske förstår så litar varken jag eller min sambo helt på vad som är sant och inte gällande honom.
Han kommer med papprena imorgon å dom måste skickas in senast torsdag.
vad tycker ni?
rent juridiskt så är det ju fogden som skall ha pengarna.
Moraliskt så är det min sambo (å bror)
Men om inte han hade rotat i detta så hade ingen fått pengar.
Skall vi kohandla med honom om procenten?
acceptera dealen?
Neka?
gör man något olagligt om vi gör som han vill?
Min sambos spontana reaktion var: Försöker han lura mig?
Min sambos faster har gått bort.
Hon var skild från sin man. det fanns ett testamente från när hon var gift som gjorde min sambo och hennes bror till ensamma arvtagare (om hon och hennes man dog samtidigt).
Mao hon ville inte att min svärfar skulle ha något.
Hon hade inga kontanta medel men stog som halv ägare i exets hus.
Min svärfar som har en pågående skuldsanering (2 år kvar,mångmiljonbelopp) ringde idag och ville komma imorgon med papper som min sambo skall skriva på.
Tydligen har han grottat rejält i detta med hjälp av jurist och säger sig då ha en lösning för att skriva över arvet på min sambo och hennes bror, som han då vill skall hålla på pengarna tills han är skuldfri.
som tack för hjälpen vill han vara snäll och erbjuda ca 10% av pengarna som han anser är hans.
Dvs han vill klämma exet på halva husvärdet.
arvet är på ca miljonen. han hävdar även att hans syster blåste honom på 500 000 när deras pappa gick bort och dom gjorde samma grej som ovan, men hon gav honom aldrig pengarna.
Som ni kanske förstår så litar varken jag eller min sambo helt på vad som är sant och inte gällande honom.
Han kommer med papprena imorgon å dom måste skickas in senast torsdag.
vad tycker ni?
rent juridiskt så är det ju fogden som skall ha pengarna.
Moraliskt så är det min sambo (å bror)
Men om inte han hade rotat i detta så hade ingen fått pengar.
Skall vi kohandla med honom om procenten?
acceptera dealen?
Neka?
gör man något olagligt om vi gör som han vill?
Min sambos spontana reaktion var: Försöker han lura mig?