Citat:
Ursprungligen postat av Hermanssson
Men vad menar du med att "dessutom har du redan fått varan omlevererad en gång" - skulle det försvaga mina rättigheter eller min position i frågan? Utbytesenheten ställde ju bara till med besvär för mig som kund eftersom att den var defekt. Borde inte det vara ett grundkrav med en utbytesenhet att den fungerar som den skall?
Först måste du ha klart för dig att denna "gräns" som satts är allt annat än direkt tillämplig, enligt förarbeten och närmare bestämt proposition 1989/90:89 s 122 så får en konsument som regel tåla att säljaren avhjälper ett fel två gånger innan denne kan kräva exempelvis prisavdrag eller hävning, men det gäller
enbart under förutsättning att det rör sig om samma fel - vilket det i ditt fall inte gör, och därmed spelar det roll att din vara omlevererats.
Dessutom är du, om jag förstått det rätt, ute för att lämna in den på ditt andra reparationstillfälle, och då saknar du allt stöd för att få kräva avhjälpning eller prisavdrag. Som känt har du dock rätt att få kräva omleverans, men kravet för detta är att det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren, vilket mest sannolikt inte är fallet.
Lämna nu fint in din vara, och pajar den igen kan du återkomma.