Citat:
Ursprungligen postat av Gigante
Jag har alltid funderat på hur det kommer sig att man kan bli straffad för någonting man har på sin Facebook-profil. I många fall kan det ses som uppenbart att någon äger sin profil, men det finns egentligen ingenting som binder profilen med mig som person.
Det finns ingenting som binder mig som person, till profilen, vid skapandet av kontot.
Vad gäller IP-adress koppling, så kan det ju vara vem som helst i min familj som gjort min profil, helt utan min vetskap.
Kan någon förklara detta för mig? Hur kommer det sig att man kan bli straffad för ett internetkonto som inte är bundet till en person?
Någonting ska bevisas bortom rimligt tvivel. Dvs. det måste inte vara 100% bevisat, bara till den gräns att det är bortom rimligt tvivel.
Är det då ett konto med ditt namn, din bild, din e-post och där du regelbundet tycks skriva med dina vänner, då är det nog bara där bevisat bortom rimligt tvivel att det är du som använt kontot.
Som ormanoff skriver läggs det då en förklaringsbörda på dig om du hävdar något annat, "varför är det inte du som står bakom kontot (eller det enskilda inlägget) menar du?".
Rätten kommer inte självmant att börja fråga sig om inte det kan vara din elaka tvillingbror som skrivit och att han kanske använder en key-logger på din dator, eller om inte det kan vara så att kinesiska hackare använder ditt konto.
Allt för att hota en klasskamrat. Eller mobba någon liten tjej.
Finns det hos domstolen visst tvivel, men som är orimligt, kan man döma ändå.