2011-09-13, 13:27
Medlem
Gnodebs avatar
Hej! Har sedan ca 3 veckor tillbaka haft problemet med att min dator "fryser fast" frmst vid spelande.
bara idag t.ex. har datorn freezat 2 gnger p dryga 1h spelande av Bad Company 2.
Vad som hnder r att bilden bara stannar, och datorn svarar inte p ngonting. varken alt+F4 eller Ctrl+Alt+Del fungerar. Blir allts tvungen att starta om datorn manuellt. Detta r verkligen skit jobbigt och skulle vara mycket tacksam fr hjlp, speciellt d frysningarna blir mer och mer frekventa.

Hr r min specs:

System
Operating System: Windows 7 ultimate 64-bit (6.1, build 7601)
BIOS: BIOS Date: 02/05/10 19:13:52 Ver: 08.00.10
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz (8 CPUs)
Memory: 8192 RAM
Page file: 2074MB used, 1246MB available
DirectX version: DirectX 11

Display

NVIDIA GeForce GTX 285 - 4069 MB

Hoppas denna information rcker.
Tack p frhand!!
Citera
2011-09-13, 13:52
Medlem
alienDNAs avatar
kp en burk tryckluft p claes olsson och bls noga rent flktar och kylflnsar.
terkom om det kvarstr.
Citera
2011-09-13, 14:04
Medlem
Gnodebs avatar
Satte in nya delar (allt frutom grafikkortet r nytt) fr ca 2 mnader sedan. Datorn r helt ren frn allt vad dam och smuts innebr. :/
Citera
2011-09-13, 15:02
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnodeb
Satte in nya delar (allt frutom grafikkortet r nytt) fr ca 2 mnader sedan. Datorn r helt ren frn allt vad dam och smuts innebr. :/

jag lovar dig att den INTE r ren om du inte med hjlp av tryckluft blst rent flnsarna.
speciellt om du inte gjort det p grafikkortet dr jag antar du har flkt och kylflns ven dr.

men om det r s att det inte finns damm i den tycker jag nd du skall med hjlp av ngot 3e partsprogram, mta temperaturen p din CPU och GPU.

ifall det visar sig att det inte har med verhettning att gra s skall du prva att installera om windows.
Citera
2011-09-13, 15:20
Medlem
Gnodebs avatar
Jag har faktiskt haft problem med verhettning tidigare, men jag tror att jag lste problemet med vrmepasta (heter det s?).

verhettningen var p processorn d den var helt ny vilket r ganska dligt tycker jag.
Anledningen till att jag nu frn brjan uteslt verhettning var fr att jag tidigare fick en error d jag frskte starta datorn precis efter en sdan crash d den hindrade mig frn att starta datorn eftert.

Har du ngot tipps p ett program jag kan mta temperaturen med? Min tempgivare i BIOS visade en gng att processorn var 90 grader direkt vid uppstart d datorn hade varit avstngd i mer n 10h. Knns ganska ologiskt.
Citera
2011-09-13, 15:32
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Jag har faktiskt haft problem med verhettning tidigare, men jag tror att jag lste problemet med vrmepasta (heter det s?).

verhettningen var p processorn d den var helt ny vilket r ganska dligt tycker jag.
Anledningen till att jag nu frn brjan uteslt verhettning var fr att jag tidigare fick en error d jag frskte starta datorn precis efter en sdan crash d den hindrade mig frn att starta datorn eftert.

Har du ngot tipps p ett program jag kan mta temperaturen med? Min tempgivare i BIOS visade en gng att processorn var 90 grader direkt vid uppstart d datorn hade varit avstngd i mer n 10h. Knns ganska ologiskt.

ja man tycker ju det verkar ologiskt .. men det r nd en varningssignal man br ta p allvar.

bra program.. tja det finns ju en hel del, lite beroende p vilken cpu och gpu man anvnder.
Core Temp funkar bra fr att mta CPU och Rivatuner fr att mta GPU.
Citera
2011-09-13, 17:08
Medlem
Gnodebs avatar
man tackar.
terkommer
Citera
2011-09-26, 00:28
Medlem
Gnodebs avatar
kanske dum frga, men kan jag ominstalera windows och fortfarande behlla alla mina instalerade program osv?

(vill verkligen ha detta fixat innan tisdag d jag fr tillgng till bf3 betan )
Citera
2011-09-26, 00:55
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
kanske dum frga, men kan jag ominstalera windows och fortfarande behlla alla mina instalerade program osv?
Du kan gra en reparationsinstallation, men det finns ju redan en stor och skn trd kring allt sdant, s varfr inte lsa resp. frga dr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in