2011-09-13, 12:39
Medlem
TheMouses avatar
Är det ens idé att i vissa avdelningar rp:a ot-inlägg överhuvudtaget?
De gånger jag gjort det har inte hänt ett skit.
Men det kanske som sagt beror på vilken avdelningar det gäller?
Däremot har jag själv åkt på tillsägelse för ot som på intet sätt är värre än de inlägg jag rp:at om man skall jämföra.

Varför är nivån så olika på avdelningarna?
Finns det några riktlinjer för mods eller är det godtyckligt modererande som gäller?
Citera
2011-09-13, 12:52
Medlem
Det är olika från forum till forum. Det är också olika från moderator till moderator. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men jag tror att moderatorerna är fria att tolka som de vill.

Varför det är så olika från forum till forum beror dels på olika moderatorer och dels på att vissa forum kräver det för en vettig diskussion. I juridik är det tex ganska hårt.
Citera
2011-09-13, 12:57
Medlem
Åkte själv på en OT jag tyckte var lite väl hård nyligen. En användare bad om tips på antivirusprogram. Jag svarade att om man installerar Linux slipper man i princip problem med virus. Detta blev OT plus tillsägelse. Då jag ännu inte fått svar på mina klagomål kring detta och ej heller skickat det vidare till admin än så vill jag inte diskutera den händelsen vidare än. Jag vill heller inte ännu säga vilken moderator det var.
Citera
2011-09-13, 13:11
Medlem
TheMouses avatar
Jag har också skickat pm till moderatorer men man får aldrig något svar.
Är inte ute efter att hänga ut nån avdelning eller mod.
Bara fundersam till hur det kan vara så otroligt olika och om inte moderatorerna har några krav på sig att se över det som dom är tänkta att moderera.

Man undrar ju annars vad dom gör som moderatorer överhuvudtaget.
Men vi får se, kanske kommer det nån och svarar.
Citera
2011-09-13, 13:41
Moderator
skunkensunes avatar
Ja. Det kan skilja sig gällande toleransen beroende på vilket forum man besöker. Av naturliga skälv. Vissa forum drar till sig ett visst klientel som jämfört med andra forum bidrar med en större del offtopic-inlägg och liknande som drar ned nivån på debatterna. I sådana fall brukar ribban sänkas och tillsägelser delas ut mer frekvent för att kunna hålla ett någorlunda bra diskussionsklimat.

Om en moderator inte svarar på ett pm kan det bero på flera saker. PM som går i stil med "din jävla fitt moderator . va fan fikk ja en tillsägelse för ?!!?! ja knullar din mamma", brukar allt som oftast ignoreras totalt då det knappast är lönt att inleda en diskussion. I andra fall där PM:et är vänligt och resonabelt utformat men ändå inte får svar beror detta vanligtvis på att vi helt enkelt glömt bort eller missat det. Det bästa man kan göra då är att vänligt påminna med ett nytt PM. Då kommer man garanterat få svar. Om detta ändå inte sker, prova med en annan moderator som förhoppningsvis kan svara eller vidarebefordra frågan.
Citera
2011-09-13, 13:42
Medlem
LadyMysticas avatar
Då är jag lyckligt lottad, jag har alltid fått svar frn modsen på de frågor jag ställt.

Generellt tycker jag dom är bra på att ta bort OT, dock skulle jag gärna se att det stramade till än mer. Vissa trådar blir ta mig tusan olidliga ibland.

Nu vet jag inte exakt hur ditt inlägg såg ut, men om det inte har något med ämnet alls att göra, ta det i PM. Alternativt skriv ett svar som är on-topic, och i slutet ge en hint om vart programmet kan hittas.
Det är vad jag tycker
Citera
2011-09-13, 13:47
Medlem
ABBORREs avatar
Modsen är som vilka människor som helst, dom flesta har bra taktkänsla, trevliga sen finns det så klart några frustrerande arbetslösa cola jolt drickande mods med kort stubin.
Citera
2011-09-13, 14:01
Moderator
^Eazs avatar
Det skiljer sig mellan olika forum och mods självfallet, vi är alla olika och inte stöpta ur samma form.

Sedan beror det lite på forumet/tråden i fråga. Kan bara se till mig själv, men när jag moddade ett mer lättskött forum, så var jag snällare i det forumet, orsaken var att i 99% av fallen så skötte sig skribenterna ypperligt, då kan man ha lite överseende med den 1% av inläggen som var lite offtopic, e.g. bara radera dem.

Däremot när man moddar ett mer arbetskrävande forum, så är det lättare med nolltolerans, iom att så fort man är lite frånvarande, så är varje tråd sönderspammad med OT, tjafs etc etc.

Sen, ska man vara helt ärlig så beror det nog lite på humör också, har man raderat skit i tråd ut och tråd in så blir man rätt trött, och då är det lättare att smälla ut tillsägelser.

Så, kort sagt, så varierar mellan mods, forumdel och antagligen humör också.
Citera
2011-09-13, 14:01
Medlem
TheMouses avatar
De avdelningar jag syftar på att jag varit med om detta hör verkligen inte till de större.
De större räknar jag inte ens, då dessa måste vara snudd på omöjliga att hålla rena.

Jag orkar inte hålla på att tjafsa om en tillsägelse. Tycker mod att jag förtjänar den, ja då gör jag väl det i hans/hennes ögon. I vissa fall har jag också verkligen förtjänat en tillsägelse men inte fått det.
De PM jag skickat har hållit mycket god ton och endast frågeställning rörande varför inlägg som jag rp:at inte ses över.
Jag rp:ade ett gäng inlägg. Dessutom vid flera tillfällen, vet inte om det gjorde nån skillnad, dom finns kvar ännu iaf.

Men då vet jag att jag får ligga på hårdare i fortsättningen.
Senast redigerad av TheMouse 2011-09-13 kl. 14:04.
Citera
2011-09-13, 14:38
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMouse
De avdelningar jag syftar på att jag varit med om detta hör verkligen inte till de större.
De större räknar jag inte ens, då dessa måste vara snudd på omöjliga att hålla rena.

Jag orkar inte hålla på att tjafsa om en tillsägelse. Tycker mod att jag förtjänar den, ja då gör jag väl det i hans/hennes ögon. I vissa fall har jag också verkligen förtjänat en tillsägelse men inte fått det.
De PM jag skickat har hållit mycket god ton och endast frågeställning rörande varför inlägg som jag rp:at inte ses över.
Jag rp:ade ett gäng inlägg. Dessutom vid flera tillfällen, vet inte om det gjorde nån skillnad, dom finns kvar ännu iaf.

Men då vet jag att jag får ligga på hårdare i fortsättningen.

Det kanske är så att du gör fel och RP inte går fram?. Enligt dina noteringar har du bara RP:at tre (3) inlägg under din FB-karriär varav det ena för ett halvår sedan. De två senare var i en tråd du startat och där de tydligen inte bedömdes som OT. Så om du upplevt att du RP:at ett "gäng" vid flera tillfällen kanske du ska ta och se över hur du egentligen gör när du RP:ar.
Citera
2011-09-13, 17:34
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det kanske är så att du gör fel och RP inte går fram?. Enligt dina noteringar har du bara RP:at tre (3) inlägg under din FB-karriär varav det ena för ett halvår sedan. De två senare var i en tråd du startat och där de tydligen inte bedömdes som OT. Så om du upplevt att du RP:at ett "gäng" vid flera tillfällen kanske du ska ta och se över hur du egentligen gör när du RP:ar.

Om jag rp:ar samma flera ggr räknas inte det då?

För övrigt var de inläggen som du referar till OT. Sen om mod som har hand om den avdelningen inte tycker det då får man nog gå igenom vad som är OT med mig för då hänger jag inte alls med.
Citera
2011-09-13, 17:51
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMouse
Om jag rp:ar samma flera ggr räknas inte det då?

För övrigt var de inläggen som du referar till OT. Sen om mod som har hand om den avdelningen inte tycker det då får man nog gå igenom vad som är OT med mig för då hänger jag inte alls med.

Varför göra det ? Räcker inte en anmälan ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in