2011-09-13, 19:01
Medlem
simonpimonpoos avatar
Säg åt flickvännen att sluta innan du sätter dit dem då? Om hon inte har skrivit kontrakt så behöver hon ju inte säga upp sig en månad i förväg, det är bara att sluta gå dit. Affärsinnehavaren kan inget göra.
Citera
2011-09-13, 19:04
Medlem
Claewss avatar
Jag skulle inte berätta för skatteverket att jag har jobbat där om jag var din flickvän. Hon har ju utan tvekan förstått att det är ett svartjobb, vilket betyder att om det uppdagas får hon betala den skatt hon skulle ha betalat, samt att hon riskerar åtal.

Nej, anonymt tips till skatteverket är det som gäller som de andra har sagt
Citera
2011-09-13, 19:09
Bannlyst
Kineser är rent allmänt några djävlar på att jobba. Jag bor i Japan och känner ett antal kineser som varje dag för en skamlöst låg lön (ca 50 kr/timmen) jobbar skift på tio timmar som dessutom, till skillnad ifrån många andra jobb, är helt befriad ifrån raster. Naturligtvis så klagar de på att det är tuffa villkor men för många så är det pengar som de verkligen behöver så de går ändå tillbaka dit.

Jag borde kanske tillägga att det är helt vita jobb som jag pratar om nu. Helt vita jobb som enbart riktar sig till asiatiska invandrare...
Citera
2011-09-13, 19:31
Medlem
Jag skulle stannat kvar.
Citera
2011-09-13, 22:12
Medlem
Danielxbf32s avatar
Men hallå? Ni missar ju öppet mål!

Girigkärringen har uppenbarligen noll koll på Svensk arbetsrätt.
Såhär ska ni göra:

Man kan inte avtala om att jobba svart i Sverige, sådana avtal är ogiltiga då de är "främmande för rättsordningen". MEN eftersom din tjej de facto jobbar där så har faktiskt avtal om en "vanlig" anställning ingåtts via sk. konkludent handlande och i Sverige funkar det så att en om inget annat avtalas så är man anställd tills vidare. Att en anställning är "papperslös" faller tillbaka på arbetsgivaren.

Summa summarum din tjej är fast anställd hos snålkärringen.

Detta var steg 1.

Steg 2:

Gå med i lämpligt fackförbund, förslagsvis handels.

Börja sedan ställa krav på arbetsplatsen t.ex. att kärringen ska utfärda anställningsbevis, respektera arbetstidslagar, vägra medföra privat egendom etc.
Snålkärringen som fortfarand givetvis tror att det rör sig om en "svart" anställning lär ganska omgående slänga ut jäntan med huvudet före om jag nu känner denna typ av "arbetsgivare" rätt.

Nu slår fällan igen, din tjej har nämligen i juridisk mening blivit avskedad utan saklig grund och utan att arbetsgivaren har varslat eller påkallat förhandling etc.

Kontakta sedan facket och låt dem sköta resten med ogiltigförklaring av avsked,kräva skadestånd etc. det blir riktigt dyrt för snålkärringen och lite sköna slantar för tjejen.
Citera
2011-09-13, 23:30
Medlem
Drinkycrows avatar
Bränn ner skiten?
Citera
2011-09-14, 12:31
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32

Gå med i lämpligt fackförbund, förslagsvis handels.

Mmm, försök göra det när du är utbytesstudent och saknar arbetstillstånd.

Edit: Där sköt jag mig i foten. De har tydligen ändrat på reglerna sedan frugan kom hit. Då var arbetstillstånd bara att glömma.
Senast redigerad av Cleburne 2011-09-14 kl. 12:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in