2011-09-13, 02:28
Medlem
Tjenixen.

I min stad finns en relativt etablerad Asiatisk butik som säljer mat och diverse asiatiska råvaror till hutlösa priser, det är inga problem i sig, men min flickvän har blivit pålurad att jobba för dessa människor och därav har några mindre roliga uppgifter nått mig via henne.

Det ligger till såhär att dom enbart anställer kineser som bor här på studentvisum.
Dom får jobba 2 olika skift, antingen så jobbar dom;
  • Måndag till Fredag; 9-16, inget på helger.
  • Måndag till Fredag; 16-20 och sedan hela helgerna som är 10-20.

Det är ingen skillnad på lönen alls, och den lönen dom får är..
Hör och häpna, 3000kr i månaden som betalas ut kontant i slutet av månaden.

Jag antar att ni också tycker att det är väldigt lite för den tid dom faktiskt lägger ner på att jobba(oftast så jobbar dom bra mycket mer än de tider som specificeras).
Jobbet kräver också att dom tar med sin egna laptop då dom använder QQ(Kinesisk Instant Messenger) och gör reklam i olika chattgrupper där.

Det skrivs inget kontrakt vid "anställning", men ändå så har kärringen som driver stället ett krav på att man säger upp sig en månad i förväg.

Jag tar för givet att pengarna som går in i butiken inte skattas på samt att löner etc betalas ut svart.

Då kommer jag till min fråga; hur går jag till väga för att sätta dit människorna som driver detta på bästa sätt, utan att ge min flickvän komplikationer eftersom hon faktiskt jobbar där och jobbar såvida svart?

Tack på förhand.
Senast redigerad av Makkan 2011-09-13 kl. 02:32.
Citera
2011-09-13, 02:46
Medlem
Cielles avatar
Hon får ju sluta (varför vill hon jobba på ett sådant skitställe?) och sedan kan ni ringa och anmäla om ni vill skvallra.
Citera
2011-09-13, 03:03
Medlem
peffe22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makkan
Tjenixen.
Tack på förhand.
Okey då ska du få ett svar åtminstone osm behandlar topic, som inte den första gör.
Ring Skatteverket och be att få bli kopplad till tipstelefonen.
Fast att göra det kan ställa till problem för din flickvän eftersom det är olagligt att jobba svart.
Se till att din flickvän slutar och vänta några veckor med att anmäla.

Citat:
Ursprungligen postat av RazorTongue
Om hon jobbar svart där så gör hon det helt frivilligt, precis som på andra arbetsplatser. Hon får väl "säga upp sig" då, helt enkelt. Är hon där frivilligt så har hon sig själv att skylla.
Varför skriver något som inte ens kan kopplas till hans frågeställningar. Skriker posthunt om dig.
Detta är ett juridik forum...
Senast redigerad av peffe22 2011-09-13 kl. 03:08.
Citera
2011-09-13, 05:33
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Då kommer jag till min fråga; hur går jag till väga för att sätta dit människorna som driver detta på bästa sätt, utan att ge min flickvän komplikationer eftersom hon faktiskt jobbar där och jobbar såvida svart?

Tack på förhand.

Kan du aldrig vara saker pa.
Om hon inte gillar villkoren och arbetsplatsen kan helt sonika sluta.....
Citera
2011-09-13, 06:24
Medlem
För det första jobbar hon olagligt, alltså kan hon bara sluta tvärt (vad ska dom göra liksom?)
Därefter så är det bara att anmäla till skatteverket.
Hon jobbar för slavpriser, inget anställningskontrakt, osv, hon behöver inte ens gå dit, dom har ingen lag på sin sida.
Citera
2011-09-13, 08:24
Medlem
De kanske tror att Sverige har samma lön som i Kina?
Citera
2011-09-13, 09:39
Bannlyst
Din tjej jobbar svart, se till att hon snabbt säger upp sig och letar upp ett riktigt jobb. Därefter lämnar du in ett tips till skattemyndigheten.
Citera
2011-09-13, 11:00
Medlem
Glazehs avatar
Hahaha säga upp sig.. snälla vad tror ni att hon ens är anmäld? Sluta bara gå till jobbet och om någon ringer er hota bara era jävla töntar, mot svin måste man bete sig som svin.

Så klart hon ska ha en månad i förväg varför skulle hon inte öppna din flickväns rövhål i en månad till hon har inget att förlora på det.
Senast redigerad av Glazeh 2011-09-13 kl. 11:06.
Citera
2011-09-13, 11:01
Medlem
Citat:
...min flickvän har blivit pålurad att jobba för dessa människor...

Jag undrar på vilket sätt hon har blivit lurad? Du säger att hon inte skrivit något kontrakt, hade de ett muntligt avtal som lovade henne mer lön/mindre arbetstimmar än vad hon faktiskt får eller vad är problemet?

Om hon inte skriver något kontrakt utan helt enkelt kommer överens om att 3000,- i näven vid varje månadsslut är en bra ersättning för de arbetstiderna som är avtalade så är hon ju bara dum, inte lurad.

Hon ska ju självklart "säga upp sig" så snart som möjligt. Någon uppsägningstid är det ju inte tal om, det är bara att gå så snart hon fått sista lönen. Jag förstår det som att hon inte jobbat särskilt länge och därmed är hon knappast intresserad av en potentiell referens.
Citera
2011-09-13, 12:47
Medlem
black-swans avatar
Att jobba svart är inte att föredra. Kräv papper och om butiksägaren vägrar så är det bara till att anmäla till SKV.

Lönen är inget problem i sig.
Citera
2011-09-13, 18:01
Medlem
Hoppas du lyckas sätta dit dem!
Citera
2011-09-13, 18:27
Medlem
mr.laws avatar
Får hon kvitto eller liknande på "lönen"

Om hon kan bevisa beloppen så ska hon efter att hon har slutat begära att kinesen(arbetsgivaren) betalar in sociala avgifter samt löneskatt för motsvarande belopp. Kan nog bli nog roligt i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in