Tjenixen.
I min stad finns en relativt etablerad Asiatisk butik som säljer mat och diverse asiatiska råvaror till hutlösa priser, det är inga problem i sig, men min flickvän har blivit pålurad att jobba för dessa människor och därav har några mindre roliga uppgifter nått mig via henne.
Det ligger till såhär att dom enbart anställer kineser som bor här på studentvisum.
Dom får jobba 2 olika skift, antingen så jobbar dom;
- Måndag till Fredag; 9-16, inget på helger.
- Måndag till Fredag; 16-20 och sedan hela helgerna som är 10-20.
Det är ingen skillnad på lönen alls, och den lönen dom får är..
Hör och häpna, 3000kr i månaden som betalas ut kontant i slutet av månaden.
Jag antar att ni också tycker att det är väldigt lite för den tid dom faktiskt lägger ner på att jobba(oftast så jobbar dom bra mycket mer än de tider som specificeras).
Jobbet kräver också att dom tar med sin egna laptop då dom använder QQ(Kinesisk Instant Messenger) och gör reklam i olika chattgrupper där.
Det skrivs inget kontrakt vid "anställning", men ändå så har kärringen som driver stället ett krav på att man säger upp sig en månad i förväg.
Jag tar för givet att pengarna som går in i butiken inte skattas på samt att löner etc betalas ut svart.
Då kommer jag till min fråga; hur går jag till väga för att sätta dit människorna som driver detta på bästa sätt, utan att ge min flickvän komplikationer eftersom hon faktiskt jobbar där och jobbar såvida svart?
Tack på förhand.