2011-09-13, 00:44
Medlem
pulkafuckos avatar
Som rubriken lyder: finns det någon sätt att hindra dusch drapperiet att åka in mot kropppen när man duschar? Vad är det för fysisk lag som spelar in i detta fenomen? problemet håller på att driva mig till vansinne till den milda grad att jag är beredd att slå sönder hela badrummet med ett löjligt stort jävla järnrör.

Tacksam för svar.
Citera
2011-09-13, 00:46
Medlem
Duschdraperiet går inåt, för att vattnet är varmt. Värme stiger och lämnar vakuum som drar in draperiet. Detta borde inte ske om du duschar kallat. Och har du bra luftflöde bör det inte heller ske. Alltså en stor öppning en bit ner. Finns annars draperityngder man kan köpa så det håller sig stilla.
Citera
2011-09-13, 00:46
Medlem
Originalets avatar
Det är en spänning som bildas min gode vän.
Citera
2011-09-13, 00:48
Medlem
LemPicas avatar
Jag brukar ställa en schampooflaska eller liknande i varje ände av draperiet.
Det hindrar draperiet att nå kroppen.

Har hört att det finns någon förklaring som skall ha något att göra med temperaturskillnader (vattnet brukar ju vara varmare än luften på andra sidan).
Vet ej om det stämmer dock.
Citera
2011-09-13, 01:02
Medlem
Cerises avatar
Vem använder draperier nuförtiden när det finns glas...
Citera
2011-09-13, 01:05
Medlem
acerblazerlols avatar
jag blev så satans less på mitt att jag rev ner skiten, nu är jag utan och det går skitfint, man måste bara torka av golvet med en duschskrapa innan man går ut, annars blir man blöt om sockorna vid nästa dassbesök.
Citera
2011-09-13, 01:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Själv har jag draperiet så 1dm ligger på golvet, funkar ok.
Citera
2011-09-13, 01:34
Medlem
Loxuss avatar
Tycker det brukar hjälpa ganska bra om man spolar ner det med duschen lite. Iaf en stund.
Citera
2011-09-13, 01:41
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Duschdraperiet går inåt, för att vattnet är varmt. Värme stiger och lämnar vakuum som drar in draperiet. Detta borde inte ske om du duschar kallat. Och har du bra luftflöde bör det inte heller ske. Alltså en stor öppning en bit ner. Finns annars draperityngder man kan köpa så det håller sig stilla.

Att duschvattnet är varmt så att den stigande ångan lämnar efter sig ett vakuum är en försumbar effekt i sammanhanget. Själva vattnet, som faller nedåt, trycker undan luften och skapar alltså vindar. Luft i rörelse har lägre tryck, och därmed skapas det undertryck som suger in duschdraperiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Originalet

Nej, det har inget med spänning att göra.
Senast redigerad av bjornebarn 2011-09-13 kl. 01:44.
Citera
2011-09-13, 09:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Originalet
Det skulle det kunna vara om både den som duschar och draperiet är torra.

I det här fallet är det dock så att när man duschar värms luften i duschen upp av varmvattnet (förutsatt att det är över rumstemperatur). Varm luft stiger uppåt och måste då ersättas med något, varför ny luft sugs in i duschutrymmets nederkant vilket medför att draperiet följer med.
Citera
2011-09-13, 15:34
Medlem
Originalets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det skulle det kunna vara om både den som duschar och draperiet är torra.

I det här fallet är det dock så att när man duschar värms luften i duschen upp av varmvattnet (förutsatt att det är över rumstemperatur). Varm luft stiger uppåt och måste då ersättas med något, varför ny luft sugs in i duschutrymmets nederkant vilket medför att draperiet följer med.

Ja, just det. Jag blandade troligen ihop något där med det blöta/torra.
Citera
2011-09-14, 20:50
Medlem
murmels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Att duschvattnet är varmt så att den stigande ångan lämnar efter sig ett vakuum är en försumbar effekt i sammanhanget.
Andiders har helt rätt, enligt egna kallduschsexperiment.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in