Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Det kan nog diskuteras
Njae, inte så konstigt. De framhäver helt enkelt de bolag de använder. Så gör även de andra. Gällande dina frågor så kan du ju kolla med ipsos och/eller rejdar, som brukar ha koll. Fast jag tycker egentligen det är rätt ointressant. De bolag som finns är sannolikt så seriösa som de kan vara i den branschen. Skall man hela tiden sitta och basha hur de genomför sina undersökningar så blir den politiska diskussionen rätt trist och onödigt. Samt att alla kommer att framhäva "sitt" bolag som det bästa och rätta. Själv har jag mest förtroende för SCB eftersom de helt enkelt frågar flest personer. Men men.
Mjo. Eftersom man bara kan spekulera kan man ju inte komma fram till något. För mycket information är offentligt tillgänglig för att man ska ha ett diskutionsunderlag för detta.
Citat:
Om vi utgår från denna mätning: några tankar? Varför tappar Sd och varför ökar Centern? Och vad händer med Fp? Har folk äntligen börjat genomskåda att deras skolpolitik är helt galen och att de faktiskt inte alls är liberaler?
För att vara lite tråkig: Ipsos säger att inte ens Fps nedgång på 1.7% är statistiskt säkerställd. Så nästan alla förändringar bör då vara inom felmarginalen (om jag förstått det rätt). Så det verkar rätt "status quo" vilket inte isåfall skulle vara så konstigt då nästan inget alls hänt i politiken i Juni.
Men om man vill vara lite mer spekulativ: Fp, C och Kd har stora problem med relevans. Därför börjar de gå mot 4%-spärren. Centerns ökning i ipsos är, för mig, helt omöjlig att förklara då, vad jag minns, centern inte gjort något den senaste månaden. Mycket märkligt... Sds eventuella nedgång kan möjligen bero på Breivik-rättegångens slut.
Minus till S och plus till Mp är nog, som du säger, ett tillbakaflyttande av pjäser till hur det var lite tidigare innan Löfvens tillträde. Löfven har ju varit alldeles utmärkt på att hålla tyst och nu börjar hans tystnad kanske bli lite tjatig?