2012-06-29, 00:31
Medlem
VitNegers avatar
Ipso : http://www.dn.se/nyheter/politik/rodgrona-nara-egen-majoritet

S: 34.4 (-1,4)
M: 30.7 (0,4)
Mp: 9,5 (+1,7)
C: 5,7 (+1,0)
Fp: 5,2 (-1,6)
V: 5,2 (+0,4)
Sd: 4,7 (-1,2)
Kd: 4,2 (+0,6)
2012-06-29, 00:33
Medlem
VitNegers avatar
Ser ut som den trend jag pekade på håller i sig. När de som ogillar Alliansen känner sig säkra på att Alliansen inte vinner går man över till de alternativ man främst föredrar. Därför går S ned och främst Mp upp. Även Vänstern. Jag trodde att Sd också skulle gynnas av detta men det går denna mätning emot.
Senast redigerad av VitNeger 2012-06-29 kl. 00:36.
2012-06-29, 00:38
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Ipso : http://www.dn.se/nyheter/politik/rodgrona-nara-egen-majoritet

S: 34.4 (-1,4)
M: 30.7 (0,4)
Mp: 9,5 (+1,7)
C: 5,7 (+1,0)
Fp: 5,2 (-1,6)
V: 5,2 (+0,4)
Sd: 4,7 (-1,2)
Kd: 4,2 (+0,6)

Tråkig mätning :/

Lite löjlig att dom skriver att "SD sällan lyckas toppa sit valresultat på 5.7" när detta bara stämmer i ipsos som gav SD 3.5% i sin sista mätning innan valet. Sen direkt efter valet gav dom 5.5 varpå det gick tillbaka igen. Är fortfarande mycket nyfiken på hur det går till när man sitter och räknar på rådatan. Gör de några kompensationer och isåfall vem gör dem och hur resonerar de?
2012-06-29, 00:43
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Tråkig mätning :/

Lite löjlig att dom skriver att "SD sällan lyckas toppa sit valresultat på 5.7" när detta bara stämmer i ipsos som gav SD 3.5% i sin sista mätning innan valet. Sen direkt efter valet gav dom 5.5 varpå det gick tillbaka igen. Är fortfarande mycket nyfiken på hur det går till när man sitter och räknar på rådatan. Gör de några kompensationer och isåfall vem gör dem och hur resonerar de?

Det kan nog diskuteras

Njae, inte så konstigt. De framhäver helt enkelt de bolag de använder. Så gör även de andra. Gällande dina frågor så kan du ju kolla med ipsos och/eller rejdar, som brukar ha koll. Fast jag tycker egentligen det är rätt ointressant. De bolag som finns är sannolikt så seriösa som de kan vara i den branschen. Skall man hela tiden sitta och basha hur de genomför sina undersökningar så blir den politiska diskussionen rätt trist och onödigt. Samt att alla kommer att framhäva "sitt" bolag som det bästa och rätta. Själv har jag mest förtroende för SCB eftersom de helt enkelt frågar flest personer. Men men.

Om vi utgår från denna mätning: några tankar? Varför tappar Sd och varför ökar Centern? Och vad händer med Fp? Har folk äntligen börjat genomskåda att deras skolpolitik är helt galen och att de faktiskt inte alls är liberaler?
2012-06-29, 00:57
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Det kan nog diskuteras

Njae, inte så konstigt. De framhäver helt enkelt de bolag de använder. Så gör även de andra. Gällande dina frågor så kan du ju kolla med ipsos och/eller rejdar, som brukar ha koll. Fast jag tycker egentligen det är rätt ointressant. De bolag som finns är sannolikt så seriösa som de kan vara i den branschen. Skall man hela tiden sitta och basha hur de genomför sina undersökningar så blir den politiska diskussionen rätt trist och onödigt. Samt att alla kommer att framhäva "sitt" bolag som det bästa och rätta. Själv har jag mest förtroende för SCB eftersom de helt enkelt frågar flest personer. Men men.

Mjo. Eftersom man bara kan spekulera kan man ju inte komma fram till något. För mycket information är offentligt tillgänglig för att man ska ha ett diskutionsunderlag för detta.

Citat:
Om vi utgår från denna mätning: några tankar? Varför tappar Sd och varför ökar Centern? Och vad händer med Fp? Har folk äntligen börjat genomskåda att deras skolpolitik är helt galen och att de faktiskt inte alls är liberaler?

För att vara lite tråkig: Ipsos säger att inte ens Fps nedgång på 1.7% är statistiskt säkerställd. Så nästan alla förändringar bör då vara inom felmarginalen (om jag förstått det rätt). Så det verkar rätt "status quo" vilket inte isåfall skulle vara så konstigt då nästan inget alls hänt i politiken i Juni.

Men om man vill vara lite mer spekulativ: Fp, C och Kd har stora problem med relevans. Därför börjar de gå mot 4%-spärren. Centerns ökning i ipsos är, för mig, helt omöjlig att förklara då, vad jag minns, centern inte gjort något den senaste månaden. Mycket märkligt... Sds eventuella nedgång kan möjligen bero på Breivik-rättegångens slut.

Minus till S och plus till Mp är nog, som du säger, ett tillbakaflyttande av pjäser till hur det var lite tidigare innan Löfvens tillträde. Löfven har ju varit alldeles utmärkt på att hålla tyst och nu börjar hans tystnad kanske bli lite tjatig?
2012-06-29, 13:27
Medlem
VitNegers avatar
Intressant undersökning från SOM om väljares andrahandsfavoriter och vilken maximal potential partierna har: http://www.som.gu.se/digitalAssets/1375/1375004_055-070-oscarsson--n--st-b--sta.pdf

Kolla främst tabell 6 på sida 65 "Partiernas maximala elektorala potential".

För 2011 ser vi:

M: 47
S: 43
Mp: 33
Fp: 25
V: 18
C: 15
Kd: 9
Sd: 8
2012-06-29, 13:29
Medlem
VitNegers avatar
Novus har haft en undersökning om vilket parti väljare till ett annat parti helst skulle vilja bilda regering med: http://www.dn.se/debatt/mp-popularaste-partiet-att-bilda-regering-med

Miljöpartiet helt överlägset det populäraste parti att ha med i ett samarbete.

Lite andra intressanta saker är att en majoritet föredrar att man får på val som eget parti och med sina egna frågor. Fast man skall vara tydlig med vem man kan tänka sig att samarbeta med.
2012-06-29, 13:40
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Novus har haft en undersökning om vilket parti väljare till ett annat parti helst skulle vilja bilda regering med: http://www.dn.se/debatt/mp-popularaste-partiet-att-bilda-regering-med

Miljöpartiet helt överlägset det populäraste parti att ha med i ett samarbete.

Lite andra intressanta saker är att en majoritet föredrar att man får på val som eget parti och med sina egna frågor. Fast man skall vara tydlig med vem man kan tänka sig att samarbeta med.

Ahh! Gömd i denna artikel finns den fråga jag länge väntat på att få se. Rätt och slätt: "Vill du se SD i regeringen?". Och svaret blev att 21% tycker att SD är att parti de vill ha i en regering. Hade en stark känsla av att media länge avvaktat med att fråga detta då siffran skulle bli högre än de velat se.

Med andra ord: I nuläget är så mycket som en femtedel av svenska folket positivt inställda till SD. När man väger upp det mot hur mycket motstånd dom haft från media och vänstern så är det en riktigt bra siffra.
2012-06-29, 13:49
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ahh! Gömd i denna artikel finns den fråga jag länge väntat på att få se. Rätt och slätt: "Vill du se SD i regeringen?". Och svaret blev att 21% tycker att SD är att parti de vill ha i en regering. Hade en stark känsla av att media länge avvaktat med att fråga detta då siffran skulle bli högre än de velat se.

Måste ligga väl gömd i artikeln då jag inte kan finna någon sådan uppgift.
Däremot kan jag läsa att 21% av SD:s väljare kan tänka sig MP i regeringen.

Tyvärr kan jag inte hitta själva undersökningen på Novus´ sida. men den kanske publiceras senare.
Senast redigerad av leprasjukling 2012-06-29 kl. 14:05.
2012-06-29, 13:54
Medlem
Klosss avatar
Citat:

Med andra ord: I nuläget är så mycket som en femtedel av svenska folket positivt inställda till SD. När man väger upp det mot hur mycket motstånd dom haft från media och vänstern så är det en riktigt bra siffra.
Jag hittar inte siffran du ser.
Du menar inte
Citat:
Undersökningen visar också att denna uppfattning gäller oavsett partisympati, det är bara Sverigedemokraternas väljare som är mindre intresserade av att se Miljöpartiet i ett regeringssamarbete (21 procent av dessa kan tänka sig detta).
I så fall talar det bara om till vilken grad SD-väljare vill se Mp i regeringen. Novus har ju siffrorna för respektive parti och hur gärna respondenterna vill att de ska ingå i regeringen men Novus redovisar bara utfallet för Mp.
2012-06-29, 14:09
Medlem
VitNegers avatar
Citat:

Som två andra ovan kommenterat så har du läst fel. Det är alltså så att 21% av Sds väljare helst ser ett samarbete med Mp. Lite märkligt även om Sd har en hel del unga väljare samt många som bor på landsbygd.
2012-06-29, 14:32
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Som två andra ovan kommenterat så har du läst fel. Det är alltså så att 21% av Sds väljare helst ser ett samarbete med Mp. Lite märkligt även om Sd har en hel del unga väljare samt många som bor på landsbygd.

Jag kan ha läst det fel, men jag tror faktiskt att jag tolkat det rätt:

Citat:
Ursprungligen postat av DN-artikeln
Till att börja med frågade vi svenska folket vilka partier de vill se i ett regeringssamarbete, där de fritt fick kryssa för riksdagens åtta partier...

Med andra ord fick man kryssa för flera svarsalternativ, inte bara den man "helst" vill se i regering. Detta implicerar att undersökningen ger en insikt i huruvida folket vill se respektive parti i en regering. Inte bara vilket parti som är bäst. Utfallsrymden för varje parti är alltså mellan 0-100% samtidigt som summan kan överstiga 100% (upp till 800% om alla ville att alla partier skulle vara i regering).

EDIT: Nope. Jag kollade fel. Dock finns den siffran jag är intresserad av i deras rådata. Siffran presenterades inte i artikeln dock
Senast redigerad av Carlos88 2012-06-29 kl. 14:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in