2012-06-27, 10:06
Medlem
Måste bara poängtera att Piratpartiets huvudfråga inte är fildelning. Det är en vanlig missuppfattning, alternativt nidbild. Integritetsfrågor rörande internet är prioritetet nummer ett. Fildelning är egentligen inte så viktigt som fråga, om det inte vore så att upphovsrättsindustrins lobbyister använder den som förevändning för att övervaka allt och alla.
2012-06-27, 10:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
I förra valet sa Reinfeldt att han skulle lämna över makten till de rödgröna om de får flest röster. Jag tycker att det logiska är att det block som får flest röster styr landet. Är det bara jag som tror att det inte är omöjligt att MP samarbetar med alliansen?

De har ju inte gjort det hittills trots att Eriksson och Reinfeldt stod i samma presskonferens och lovade samarbete. Sen dess är Eriksson utbytt och nuvarande ledning verkar inte gå vidare på hans linje.
2012-06-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
De har ju inte gjort det hittills trots att Eriksson och Reinfeldt stod i samma presskonferens och lovade samarbete. Sen dess är Eriksson utbytt och nuvarande ledning verkar inte gå vidare på hans linje.

Kongrssen (MP:s) gjorde en relativ tydlig vänstersväng vid senaste tillfället. Miljöpartiet är kanske det parti med närmast till rötterna så därför antar jag att Fridolin och Romson inte vill bli för intima med Alliansen. Tror dock att detta var en missräkning för Reinfeldt, som verkade väldigt het på gröten ett tag, och som nu istället sonderar annan terräng. Men visst, Eriksson/Wetterstrand känns mer höger än dagens språkrörsduo.
2012-06-27, 12:31
Medlem
VitNegers avatar
Mp och S gör i dagens DN ett gemensamt utspel om gränsöverskridande samarbete med Alliansen om forskning http://www.dn.se/debatt/hallbar-forskning-kraver-samarbete-mellan-blocken

Kanske inte säger något, kanske gör det. Min teori är att Mp och S i slutet av 2013 kommer att gå ut med att de samarbetar och att man menar att ha V som passivt stöd. Det är ingen av dem som vill ha med V samtidigt som V aldrig kommer att stödja borgarna.
2012-06-27, 12:55
Medlem
Jag är lite förvirrad av dagens undersökning att S har bäst politik inom vissa områden, NÄR DE INTE SAGT ETT KNYSST. S kommer ju inte med egna förslag utan kritiserar bara
2012-06-27, 12:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Mp och S gör i dagens DN ett gemensamt utspel om gränsöverskridande samarbete med Alliansen om forskning http://www.dn.se/debatt/hallbar-forskning-kraver-samarbete-mellan-blocken

Kanske inte säger något, kanske gör det. Min teori är att Mp och S i slutet av 2013 kommer att gå ut med att de samarbetar och att man menar att ha V som passivt stöd. Det är ingen av dem som vill ha med V samtidigt som V aldrig kommer att stödja borgarna.

S skämmer ut sig genom att gång på gång vädja om blocköverskridande överenskommelser om allt mellan himmel och jord. Har de helt tappat tron på att de ska kunna ha något inflytande i politiken via egna majoriteter? Men det kanske är OT att prata sakpolitik här? Dock har det en långsökt koppling till eventuella majoriteter och opinion, så jag låter mitt inlägg stå kvar.
Senast redigerad av Siegfrid 2012-06-27 kl. 13:00.
2012-06-27, 13:08
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Måste bara poängtera att Piratpartiets huvudfråga inte är fildelning. Det är en vanlig missuppfattning, alternativt nidbild. Integritetsfrågor rörande internet är prioritetet nummer ett. Fildelning är egentligen inte så viktigt som fråga, om det inte vore så att upphovsrättsindustrins lobbyister använder den som förevändning för att övervaka allt och alla.

Tror du att Pp kommer att läggas ner efter nästa val? De fick 0,7 % i valet 2010 och kommer att få färre röster 2014. Ditt inlägg var nog det första jag hört om Pp i år.
2012-06-27, 13:16
Bannlyst
Citat:
Tror du att Pp kommer att läggas ner efter nästa val? De fick 0,7 % i valet 2010 och kommer att få färre röster 2014. Ditt inlägg var nog det första jag hört om Pp i år.

Ja, iom att de med all säkerhet tappar sina platser i EU-parlamentet 2014 så är det nog det sista vi sett av dem.

Säga vad man vill om Falkvinge men på hans tid kunde man se PP ibland, det känns väldigt länge sedan.
2012-06-27, 13:25
Medlem
Citat:

Allt beror på hur EU-valet går. Det är nog många som precis som dig inte hört från PP på länge. Men i valrörelsen under våren 2014 kommer ju Christian Engström delta i debatterna och partiet bli lite mer uppmärksammat igen, och utifrån det får vi se.

Om PP klarar sig kvar i EU-parlamentet så kör dom såklart vidare, även om riksdagsvalet sen blir ett nytt fiasko. Dom gör faktiskt en hel del nytta där, t.ex. kämpar mot ACTA för närvarande.

Därmed inte sagt att PP inte skulle kunna nå framgång i riksdagsval, även om det inte ser ut så nu. Titta bara på Tyskland och hur bra det går för piraterna där.
2012-06-27, 13:55
Medlem
KaptenBs avatar
Vad menar du med ramgång i riksdagsval? Över 0,7% eller över 0,1 %. Jag kan inte tänka mig att Pp kommer att få över 0,7%. Jag vet inte vad det är med Tyskland, men det verkar vara en lokal företelse. Pp fick en del proteströster i Sverige med för några år sedan för att sedan försvinna. Så kommer det säkert att bli i Tyskland med.
2012-06-27, 13:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Allt beror på hur EU-valet går. Det är nog många som precis som dig inte hört från PP på länge. Men i valrörelsen under våren 2014 kommer ju Christian Engström delta i debatterna och partiet bli lite mer uppmärksammat igen, och utifrån det får vi se.

Om PP klarar sig kvar i EU-parlamentet så kör dom såklart vidare, även om riksdagsvalet sen blir ett nytt fiasko. Dom gör faktiskt en hel del nytta där, t.ex. kämpar mot ACTA för närvarande.

Därmed inte sagt att PP inte skulle kunna nå framgång i riksdagsval, även om det inte ser ut så nu. Titta bara på Tyskland och hur bra det går för piraterna där.
I det svenska EU-valet har piraterna inte en Janne. Möjligen kan tyskarna rösta in en ledamot istället för den svenska som åker ur.
2012-06-27, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
I det svenska EU-valet har piraterna inte en Janne. Möjligen kan tyskarna rösta in en ledamot istället för den svenska som åker ur.

En sakupplysning, PP fick två mandat 2009. PP:s räddning skulle kanske på pappet ligga i att försvara ett eller bägge dessa mandat. Men minns då att det jätteresultat som man fick 2009 inte gav något alls i riksdagsvalet. Skulle man rädda sina mandat 2014 (mycket liten möjlighet) tror jag inte detta skulle ge något i riksdagsvalet denna gång heller.
Senast redigerad av trevligochmysig 2012-06-27 kl. 17:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in