2015-09-16, 08:08
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ja herre jösses. Så "En" kan få till det. Du har alltså missat att SD 8 gånger av 10 röstar med alliansen när de kunnat fälla regeringen?
SD är och förblir ett stödparti till alliansen oavsett hur du försöker vrida till det. Snacka om att försöka leva på ett halmstrå.
En liten tillbakablick ett drygt år tillbaka i tiden då det diskuterades rätt livligt hur vi skulle gruppera SD i opinionsundersökningarna, nu kommer, precis som jag förutspådde fakta som visar att SD röstar på regeringens förslag.
http://www.expressen.se/nyheter/sd-rostar-oftare-med-s-an-med-alliansen/

Så vi kan nog slutföra den här diskussionen och jag anser nog att min prognos hur SD skulle röstas och hur de skall grupperas var spot on.
2015-09-16, 08:12
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Till skillnad från en del andra tror jag att SD sedan kommer att följa sin strategi och rösta med de största blocket oavsett vilket de största blocket är.
Och ett citat ovan
2015-09-16, 08:49
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Maria Wetterstrand var sveriges skickligaste kvinnliga partiledare genom tiderna, jämte Gudrun Schyman om du frågar mig. Helt annan kaliber än Åsa Romson. Hon hade förtroendesiffror över 50% när det begav sig, om jag inte missminner mig.

Regeringens taffliga start på mandatperioden tror jag ärligt talat inte skadat MP lika mycket som den skadat S, som framstått som väldigt tandlöst hittills.

Jag håller med om att Maria Wetterstrand var av en annan kaliber än både Romson och Fridolin. Men jämförelsen är ändå svår att göra eftersom hon aldrig satt i regeringen om språkrör. Men visst tror även jag att hon hade skött det hela bättre än dagens MP-representanter.
2015-09-16, 15:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, fram till årsskiftet håller det nog, och kanske ett tag till.

Så länge detta förhållande består någorlunda verkar det väl rimligt att anta, att partierna fortsätter att bedriva ungefär samma (intetsägande) politik som nu.

Men om t ex (m) skulle glida ner mot 17-18% under 2016 undrar jag om inte desperationen börjar gripa omkring sig i partiet. SD-bashing lönar sig uppenbarligen inte, så vad ska man ta sig till? Skulle inte alls bli förvånad om det blir oroligt i partiet och AKBs ledarskap ifrågasätt, varpå hon kommer med utspel i diverse riktningar.

Samma resonemang kan kanske även tillämpas på (mp). Kommer de ner mot 5% blir det nog oroligt i leden.

Skulle vi få ett scenario av denna typ så lär det bli ett syratest för DÖ. Kan bli ett spännande 2016.

Det tror jag helt säkert att det blir. En av flera faktorer torde vara hur de olika partierna lyckas profitera på flyktingkrisen, och hur länge den håller i sig. Man kan tänka att efterhand som länder slår igen gränserna och höstkylan kommer, så kan strömmarna minska, men det kommer nog en vår nästa år också.

Så, vad de olika partierna tar sig för är osäkert, men något Lucia-beslut tycks i alla fall dröja i nuläget, och därmed också möjligheterna att ta initiativet från SD. Sedan får vi se på vilket sätt EU misslyckas med kvotbeslutet och hur detta påverkar den svenska debatten, när detstår klart att hoppet till EU är byggt på lösan sand.
2015-09-16, 17:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det tror jag helt säkert att det blir. En av flera faktorer torde vara hur de olika partierna lyckas profitera på flyktingkrisen, och hur länge den håller i sig. Man kan tänka att efterhand som länder slår igen gränserna och höstkylan kommer, så kan strömmarna minska, men det kommer nog en vår nästa år också.

Så, vad de olika partierna tar sig för är osäkert, men något Lucia-beslut tycks i alla fall dröja i nuläget, och därmed också möjligheterna att ta initiativet från SD. Sedan får vi se på vilket sätt EU misslyckas med kvotbeslutet och hur detta påverkar den svenska debatten, när detstår klart att hoppet till EU är byggt på lösan sand.
Ja, flyktingströmmen minskar med all säkerhet när det blir kallare.

Men de underliggande problemen finns kvar. Som du säger så är väl risken överhängande för att EU-länderna blir ovänner kring flyktingkvoterna istället för att enas. Sen har ju FN slut på pengar för hjälpinsatser i Libanon, och alla länder nere på Balkan låter glatt flyktingar transitera norrut, till Tyskland och Sverige. Och vi lär inte kunna påräkna hjälp från någon utomstående part.

Under goda tider byggs det ofta upp obalanser litet i skymundan. Ekonomiska, juridiska, politiska, etniska mm. Så länge ett land går bra påverkar de inte nämnvärt. Men när det börjar kärva kan de få motsättningar att bubbla upp till ytan och leda till stora och snabba omsvängningar. Ungefär som ett fellastat fartyg som kan segla långt utan problem men som plötsligt och oväntat slår runt när en litet större våg får lasten att förskjutas ett snäpp till.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-09-16 kl. 17:06.
2015-09-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Frågan är hur mycket längre svenska folket kommer att orka dryfta migrationsfrågor. Vid något tillfälle kommer någon annan stor fråga att segla upp på agendan, antingen genom en utlösande händelse (en dramatisk kollaps på börsen och bostadsmarknaden, kanske) eller så blir allmänheten och media helt enkelt utmattade av att konstant idissla samma sak.
Jag tror personligen på en lugnare höst i just den här frågan. SD har nog snart plockat alla lågt hängande frukter i det här trädet, och även om det fortfarande finns en stor invandringskritisk opinion kvar att vinna över (kanske ytterligare 10-15%) tror jag att partiets historia, skandaler och interna stridigheter ligger dem i fatet hos den gruppen. Att ändra på den saken kommer att ta lång tid. Jag tror att SD kommer att plana ut på ungefär sin nu nuvarande nivå under hösten, dvs runt 20%, beroende på vilken opinionsundersökning man tittar på.
2015-09-16, 17:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Frågan är hur mycket längre svenska folket kommer att orka dryfta migrationsfrågor. Vid något tillfälle kommer någon annan stor fråga att segla upp på agendan, antingen genom en utlösande händelse (en dramatisk kollaps på börsen och bostadsmarknaden, kanske) eller så blir allmänheten och media helt enkelt utmattade av att konstant idissla samma sak.
Jag tror personligen på en lugnare höst i just den här frågan.
Hur hade du tänkt dig att dessa kollapser skulle gå till rent praktiskt? Ta bostadsmarknaden till exempel. Människor måste ha någonstans att bo och med tanke på kombinationen av bostadsbrist och skenande invandring så har jag väldigt svårt att se en kollaps i nuläget.
Citat:
SD har nog snart plockat alla lågt hängande frukter i det här trädet, och även om det fortfarande finns en stor invandringskritisk opinion kvar att vinna över (kanske ytterligare 10-15%) tror jag att partiets historia, skandaler och interna stridigheter ligger dem i fatet hos den gruppen. Att ändra på den saken kommer att ta lång tid. Jag tror att SD kommer att plana ut på ungefär sin nu nuvarande nivå under hösten, dvs runt 20%, beroende på vilken opinionsundersökning man tittar på.
Jag tror media har bränt dessa kort vid det här laget och att det delvis är förklaringen till SD:s stadiga uppgång i OU. Nazisttjat fungerar inte, järnrör fungerar inte och döda barn till tandvårdsturister fungerar inte. Vilka skandaler och vilken historia tror du kan få SD att stanna upp?
2015-09-16, 17:55
Medlem
Fris avatar
Citat:
Hmmhm, säkurt du.
Precis som i Syrien där alla slutat bry sig om det där inbördeskriget för att istället tänka på sina pensionsfonder.

Vilken planet bor du på? Jag är intresserad av astronomi, så snälla berätta!

Citat:
Jag tror personligen på en lugnare höst i just den här frågan.
Notera i din kalender att du ska läsa detta ditt inlägg här igen i januari 2016, så att du själv kan utvärdera ditt eget personliga omdöme i efterhand.
2015-09-16, 20:59
Medlem
Gynekologstols avatar
Äntligen är FP under 4 procent! Dessutom backar MP!

http://www.metro.se/nyheter/yougov-flyktingfragan-viktigast-bland-svenskar-sd-storsta-parti/EVHoip!9x7k81NHsgoEM/
2015-09-16, 21:12
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

http://www.metro.se/nyheter/yougov-flyktingfragan-viktigast-bland-svenskar-sd-storsta-parti/EVHoip!9x7k81NHsgoEM/

Glädjande att alliansen ökar 1,4% om jag räknar rätt och att KD tar sig över strecket. Centern tokökar, vad kan det bero på?

Än mer glädjande att MP backar till 5% men hur kan de ha så stort väljarstöd ändå?

SD 27,3%
S 21,8%
M 20,0%
C 7,5%
FP 3,7%
KD 4,9%
MP 5,0%
V 6,5%
Senast redigerad av eternussermo 2015-09-16 kl. 21:16.
2015-09-16, 21:15
Medlem
Cannabisministerns avatar
Varför är FP mindre än KD? Är det någon som har märkt av Kristdemokraterna sedan Hägglund slutade? Att KD hänger kvar är imponerande. Är detta sossarnas sämsta mätning någonsin?
Senast redigerad av Cannabisministern 2015-09-16 kl. 21:17.
2015-09-16, 21:16
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Sossarna 21,8%... Detta är under deras tidigare bottennotering som var 21,9% i YouGovs undersökning 2012-02-10. SD är t.o.m. större än S+MP...
Senast redigerad av Nomen Nescio 2015-09-16 kl. 21:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in