2012-12-10, 10:29
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jo det går nog bl.a. till Fp efter att valet är förlorat. Jag tror inte de ger upp hoppet utan fortsätter stödja sitt parti även i detta val.

Den politiska kartan kommer att ritas om inför valet 2018, inte före. Man kan ju se hur de envisas men den politik som gör att väljarna flyr till Sd. Men de är inte envisa in i döden utan försöker sig på att bilda nya politiska block och partier men det arbetet påbörjas inte förrän tidgast 2015 och de bibehåller konceptet massinvandring.

Ingen av de nuvarande partierna har förmåga att förändra sin politik för att de närmar sig Sd och sno röster. De framträdande politikerna är alltför rabiata och de dominerar partiapparaterna, inre opposition har inte en chans.

Därför kommer de att behöva bli färre genom sammanslagningar. De vill inte bara tyna bort utan rädda sina privilegier genom samarbete i nya partier. Men dessa nya partibildningar kommer att ha ett hårt arbete med att enas om politiken och det tjänar Sd på, de missnöjda flyr.

Gemensam Allians-lista kan komma på förslag redan till valet 2014 även om fönstret snart stängs. Sen bråkar folkpartister och vill köra eget race till valet.
Så det ser dåligt ut för den typen av räddningar.
2012-12-10, 12:23
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gemensam Allians-lista kan komma på förslag redan till valet 2014 även om fönstret snart stängs. Sen bråkar folkpartister och vill köra eget race till valet.
Så det ser dåligt ut för den typen av räddningar.

Jag personligen sågar ett sådant förslag jäms med fotknölarna.

Varje enskilt parti måste i mitt synsätt bli bättre på att profilera sej tydligare, annars kan lik väl alliansen skapa ett nytt gemensamt parti och partiprogram.

Skillnaden i dag mellan dessa fyra partier är små och de skillnader som finns kör ändå M över de mindre partierna.
2012-12-10, 16:30
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hur kan någon vettig människa sätta + mellan Fp och Sd?? ---.
Det är enkelt. SD kommer att föredra en moderatledd regering framför en socialdemokratiskt dito. Det är naturligtvis inte frågan om regeringskoalitioner, utan snarare majoriteter som skulle stoppa en statsministerkandidat - Löfven kan aldrig bli statsminister om alliansen + SD > 50%
2012-12-10, 16:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Är du ironisk? Det är väl som vanligt att väljarna flyr S när berättar vad de vill? Varje gång Mona och Juholt öppnade munnen gick sympatierna ner. Löven har varit förståndig och hållt sig undan.
Nej jag är inte ironisk. Jag tycker att det är märkligt att väljarna flyr ett parti som lägger seriösa förslag till lösningar på samhällsproblem.
2012-12-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nej jag är inte ironisk. Jag tycker att det är märkligt att väljarna flyr ett parti som lägger seriösa förslag till lösningar på samhällsproblem.

Jag måste ha blinkat medan det hände.

(S gör få utspel, och bortsett från att vi ska satsa på forskning/utbildning/industri har svetsaren inte sagt särskilt mycket.)
2012-12-10, 18:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Det är enkelt. SD kommer att föredra en moderatledd regering framför en socialdemokratiskt dito. Det är naturligtvis inte frågan om regeringskoalitioner, utan snarare majoriteter som skulle stoppa en statsministerkandidat - Löfven kan aldrig bli statsminister om alliansen + SD > 50%

Önsketänknade. Största blocket, får bilda regering ansåg Reinfeldt efter förra valet och det ansåg Sd också eftersom Reinfeldts regering fick sitta kvar.

Det finns tre block och Sd blocket lägger ner sina röster inför regeringsbildningen eller så vill de visa att de är principen trogen och stödjer de det största blockets kandidat.
2012-12-10, 18:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Jag måste ha blinkat medan det hände.

(S gör få utspel, och bortsett från att vi ska satsa på forskning/utbildning/industri har svetsaren inte sagt särskilt mycket.)
Du kunde lyssnat på lördagsintervjun i P1 exempelvis. Jo det kommer politiska förslag från sossarna - en del bra, men även en del dåliga tyvärr. Bland annat verkar man inte vilja bygga ut kärnkraften - även om nog Löfven själv vill det. Men väljarna tycks märkligt nog föredra tysta partier - som miljöpartiet.
2012-12-10, 18:19
Medlem
Citat:
Du kunde lyssnat på lördagsintervjun i P1 exempelvis. Jo det kommer politiska förslag från sossarna - en del bra, men även en del dåliga tyvärr. Bland annat verkar man inte vilja bygga ut kärnkraften - även om nog Löfven själv vill det. Men väljarna tycks märkligt nog föredra tysta partier - som miljöpartiet.

Jag ska se till att lyssna på intervjun, som troligtvis ligger kvar på hemsidan. Tack för tipset.

Jag vill dock invända att Mp är allt annat än tysta.
2012-12-10, 19:19
Medlem
Fris avatar
Citat:
- Löfven kan aldrig bli statsminister om alliansen + SD > 50%
Hur kan du påstå nånting sånt? SD definierar ju sig själva som sossar. Om Löfvén sa att "Vi ska vrida klockan ett halvsekel bakåt då vi fyradubblade skattetrycket, förbuden och byråkratin och började massinvandringen. Vi vill göra detsamma igen, mer av samma!" Så skulle alla SD:are hoppa av glädje och ropa "jajaja maxskatt, maxförbud, maxbyråkrati hurra hurra hurra!"
2012-12-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur kan du påstå nånting sånt? SD definierar ju sig själva som sossar. Om Löfvén sa att "Vi ska vrida klockan ett halvsekel bakåt då vi fyradubblade skattetrycket, förbuden och byråkratin och började massinvandringen. Vi vill göra detsamma igen, mer av samma!" Så skulle alla SD:are hoppa av glädje och ropa "jajaja maxskatt, maxförbud, maxbyråkrati hurra hurra hurra!"

Jag har hört "mitten" och gammal "folkhemsossepolitik", men gärna källa på att det känner sig som socialdemokrater?

En annan grej: Jag har inte hört varken Svt eller Tv4 kommentera de senaste opinionsundersökningarna - är de inte nöjda med resultaten månne?
Senast redigerad av Fnysington 2012-12-10 kl. 20:36.
2012-12-10, 20:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag har hört "mitten" och gammal "folkhemsossepolitik", men gärna källa på att det känner sig som socialdemokrater?

En annan grej: Jag har inte hört varken Svt eller Tv4 kommentera de senaste opinionsundersökningarna - är de inte nöjda med resultaten månne?
I nationalistisk idétradition använder sig även Sverigedemokraterna av folkhemsbegreppet där tonvikten ligger på restauration av socialt ansvarstagande som man menar eroderats under Göran Perssons regeringar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkhemmet

Edit: Kanske inte vad du eftersökte, men folkhemmet är ju en patenterad sosseuppfinning.
2012-12-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
I nationalistisk idétradition använder sig även Sverigedemokraterna av folkhemsbegreppet där tonvikten ligger på restauration av socialt ansvarstagande som man menar eroderats under Göran Perssons regeringar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkhemmet

Edit: Kanske inte vad du eftersökte, men folkhemmet är ju en patenterad sosseuppfinning.
Njae, snarare en patenterad tysk uppfinning. "Volksgemeinschaft" härstammar från Weimarrepubliken.

Det som sossarna byggde var i princip vad nazisterna skulle ha byggt om de hade varit vapenvägrande malajer som ville mysa tillsammans. I övrigt är hela konceptet ganska identiskt. Unga örnar = Hitlerjugend. Världens första statligt sanktionerade rasbiologiska institut fanns i Sverige. Det andra i nazityskland, delvis efter svensk förlaga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in