Citat:
Det viktigaste är att MP och L ligger under 4%. Detta, och att S tappar, är det viktigaste. Man får hoppas att M + KD avvisar eventuella närmanden från L att återkomma till Alliansen (som L har dödat). Motiven är enkla - man kan inte bygga ett samarbete med ett parti som kanske inte finns kvar efter valet, och L behöver under lång tid bevisa sin pålitlighet.
Jo, jag hoppas också det. Men jag är dessvärre tveksam till att M och KD verkligen kommer göra det.
L har haft över hundra år på sig att bevisa sin lojalitet till de andra borgliga parterna, men misslyckats. Likväl har de givits nya chanser gång på gång. Det blir nog likadant denna gång. Tyvärr.
Citat:
Nej, men som trendmätare, även om procentsatserna inte stämmer fullt ut, kanske denna OU vara en indikator. Det tycks nu som att S är i en långsam utförslöpa, som man får hoppas räcker över nästa val. Den långsiktiga förändringen av Sveriges politiska landskap kan börja skönjas.
Ja, det är nog så man bör tolka det. En indikation i vilken riktning det politiska landskapet förefaller förändras. Och andra sidan är det ju en positiv riktning så jag är inte missnöjd, snarare tvärtom. Dock är jag lite försiktig med att dra några större växlar på en enskild o.u., i synnerhet när den kommer från Sentio.
Även om jag ogillar S medför en tillbakagång för dem även att deras väljare tar vägen någonstans. Dessvärre är nog detta "någonstans" ofta MP, V och L. Så jag är lite kluven till att S backar. Jag har inte sett någon rådata varför jag inte vet vart S-väljarna tagit vägen. Jag skulle inte bli förvånad om det är till gruppen osäkra/vet ej. Men jag hoppas jag har fel.
Nja, möjligen mitt i prick för SD, vilket förvisso inte är så illa det heller. Men i övrigt var de ju inte så speciellt pricksäkra. Så till motsatsen bevisats tänker åtminstone jag ta Sentios siffror med en stor nypa salt. Även om jag så klart hoppas de har rätt denna gång.