Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Folkpartiet har interna problem. Utbildningspolitiken i fokus motsvarar Björklunds egna värderingar. De socialliberala invandrarkramarna med Ullenhag och Ohlsson i spetsen vill ta över men vet inte hur. Det pågår ett lågintensivt inbördeskrig inom partiet.
Det här är mitt eget intryck också - tamburmajoren gör på stället marsch och ser allt mer sliten och uppgiven ut.
Den socialliberala falangen står så långt ifrån vanligt folk som tänkas kan och delar sin övertygelse med stureplanscentern, högersocialdemokrater och miljöpartister - den nischen borde också vara mättad kan tyckas.
FP ligger rätt stadigt kring 10-12% väljarstöd i Stockholm, västkusten och landets universitetsstäder medans de i princip är utraderade på landsbyggden, norrland och mellansvenska småstäder - tillåt mig tvivla att de landsbyggdsboende FP-väljarna delar HBT och miljöparticopypaste falangens agenda - det blir mao en omvänd situation där de socialliberala inte kommer att ha hela sitt partis stöd som väntar dem när de tar över partiet.
En spännande värdemätare kan bli det kommande EU valet 2013 - att FP skall behålla sina 3 ledamöter i Europaparlamentet och 13% av väljarna verkar inte sannolikt.
Till skillnad mot många så tror jag att FP vid ett ledarbyte öppnar för att samarbeta med S gällande ett framtida regeringssamarbete.