2011-09-12, 21:21
Medlem
Hej!

Jag har ett litet problem, eller rättare sagt har jag nojjat ur.

Lämnade in min Macbook Pro igår på service med diverse nedladdade program från Apple.
På inlämningsställe frågade dom om jag godkände att dom skickade information till apple under servicen. ingen privat information skickas. Och jag säger ja.

När jag kom hem idag tänkte jag efter lite.

Om jag har laddat ned program från apple och dom skickar information till apple. Ser dom inte att jag har laddat ner programen då? Och kan jag då bli stämd!?

Informationen dom skickar heter APN eller något..

Någon som är duktig på detta ämne?
Citera
2011-09-12, 21:25
Medlem
PokeMes avatar
Du behöver inte vara orolig, apple bryr sig inte om andra.
Citera
2011-09-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
Du behöver inte vara orolig, apple bryr sig inte om andra.

Symbolyserar smilyn i ditt inlägg någonting?
Citera
2011-09-12, 22:02
Medlem
please någon ?
Citera
2011-09-12, 22:07
Medlem
Snöjs avatar
Nej, dom kollar antagligen inte om du har några olagligt nerladdade program på servicen.
Citera
2011-09-12, 22:15
Medlem
Den informationen som skickas till Apple är inte filnamnen på alla dina nerladdade filer eftersom den är helt irrelevant för reparationen.
Citera
2011-09-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannordholm
Den informationen som skickas till Apple är inte filnamnen på alla dina nerladdade filer eftersom den är helt irrelevant för reparationen.

Han på servicen sa att dom ser vilka program som finns på hårdisken. kan dom se att det är en piratkopia då ?
Citera
2011-09-12, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freeedrik
Symbolyserar smilyn i ditt inlägg någonting?

Symboliserar negern's smile i din avatar någonting?

Sådan information är privat, och den skickas ju inte?
Citera
2011-09-13, 07:40
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iochmed
Han på servicen sa att dom ser vilka program som finns på hårdisken. kan dom se att det är en piratkopia då ?
Troligtvis inte, nej.

Jag har för mig att man inte får gå igenom mappar och sånt hejvilt under en reparation. Krävs en rannsakan för det.
Citera
2011-09-13, 07:42
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac ·····» Juridik.
/mod.
Citera
2011-09-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Troligtvis inte, nej.

Jag har för mig att man inte får gå igenom mappar och sånt hejvilt under en reparation. Krävs en rannsakan för det.

Fast han godkände ju att dem fick skicka information till Apple. Frågan jag inte kan svara på då är väl om hans program som han laddat hem illegalt är privat information?
Citera
2011-09-13, 12:33
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Fast han godkände ju att dem fick skicka information till Apple. Frågan jag inte kan svara på då är väl om hans program som han laddat hem illegalt är privat information?
Jag vet inte hur det funkar med att ladda ner betald mjukvara på illegal väg på Mac-plattformen.
Min uppfattning:
1. "ingen privat information skickas". Jag tolkar det som att informationen är anonym i lång utsträckning, möjligtvis att man identifierar kunden med dess Apple ID, men det känns orimligt. Man kan ju ha flera ID:n, och jag vet inte vad Apple skulle göra med den informationen.

2. Logiskt sett borde den information som skickas, om någon information skickas (kan ju vara om det blir aktuellt), så bör informationen vara relevant till servicen. Om du byter ett batteri kanske servicebutiken skickas statistik över hur många "charge cycles" batteriet gått igenom, för att ge Apple siffror på medellivslängden på batterier eller liknande.

3. Om någon information ens skickas, och OM den innehåller någon form av privat information (som sagt, Apple ID t.ex) varför skulle information om vilka program TS laddat ner följa med? Jag är väldigt säker på att det klassas som dataintrång eller liknande för en servicebutik att sitta och kolla igenom t.ex. semesterbilder, musikfiler, photoshop-projekt eller webbläsarhistorik. Inget alls vad jag vet.

Om programinfo skulle följa med, varför skulle någon liten anställd försöka identifiera om programmet är crackat eller köpt? "Hoppsan. Användaren Arne har illegalt fildelat en app från Mac App store, för 7kr. Bäst att vi rapporterar detta och stämmer honom, så att Apples image som ett företag med bra kundsupport stärks"

TS: Oroa dig icket. Jag hade oroat mig om jag varit i din sits, bara för att jag är den typen av människa. Försök bara inse att sannolikheten för att du skulle åka fast på något sätt är obefintlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in