Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Fast han godkände ju att dem fick skicka information till Apple. Frågan jag inte kan svara på då är väl om hans program som han laddat hem illegalt är privat information?
Jag vet inte hur det funkar med att ladda ner betald mjukvara på illegal väg på Mac-plattformen.
Min uppfattning:
1. "ingen privat information skickas". Jag tolkar det som att informationen är anonym i lång utsträckning, möjligtvis att man identifierar kunden med dess Apple ID, men det känns orimligt. Man kan ju ha flera ID:n, och jag vet inte vad Apple skulle göra med den informationen.
2. Logiskt sett borde den information som skickas, om någon information skickas (kan ju vara
om det blir aktuellt), så bör informationen vara relevant till servicen. Om du byter ett batteri kanske servicebutiken skickas statistik över hur många "charge cycles" batteriet gått igenom, för att ge Apple siffror på medellivslängden på batterier eller liknande.
3. Om någon information ens skickas, och OM den innehåller någon form av privat information (som sagt, Apple ID t.ex) varför skulle information om vilka program TS laddat ner följa med? Jag är väldigt säker på att det klassas som dataintrång eller liknande för en servicebutik att sitta och kolla igenom t.ex. semesterbilder, musikfiler, photoshop-projekt eller webbläsarhistorik. Inget alls vad jag vet.
Om programinfo skulle följa med, varför skulle någon liten anställd försöka identifiera om programmet är crackat eller köpt? "Hoppsan. Användaren Arne har illegalt fildelat en app från Mac App store, för 7kr. Bäst att vi rapporterar detta och stämmer honom, så att Apples image som ett företag med bra kundsupport stärks"
TS: Oroa dig icket. Jag hade oroat mig om jag varit i din sits, bara för att jag är den typen av människa. Försök bara inse att sannolikheten för att du skulle åka fast på något sätt är obefintlig.