2011-09-12, 18:40
Medlem
Hej!

I tvåan på gymnasiet var jag sugen på att läsa kursen specialidrott. Jag gick på mötet i början av terminen. Jag lämnade aldrig in papper på vilken sport jag höll på med eller vem som var min tränare. Detta var ett krav för att man skulle få läsa specialidrott. Några veckor gick efter sista datum för att man skulle lämna in det pappret. Min mentor kom och frågade mig om jag skulle läsa kursen. Jag sa att jag inte skulle göra det. Hon sa då att hon skulle prata med läraren som höll i kursen och strycka mig sedan. Inget mer med det tänkte jag och fortsatte mitt läsår som vanligt. När jag gick ut tvåan och hade fått betygen hemskickade så står specialidrott med som betyg. Betyget var VG. Ett betyg som för mig endast kan vara baserat på luft för jag har inte haft någon kontakt med läraren överhuvudtaget, han har inte sökt upp mig under läsperioden,inte haft något betygssamtal eller liknande INGENTING!.

Jag har nu läst kurser på vuxenutbildning. Vilket betyder att jag inte har någon användning av bla. specialidrott då detta inte får ingå i mitt slutbetyg. Många kanske tycker att jag ska vara tyst och vara glad för att jag fått ett betyg i ämnet. Men som sagt jag anser att läraren har gjort fel. Tänk om jag inte är den ända som har fått betyg på det här sättet?. Vad säger det om betygsystemet och trovärdigheten i elevers slutbetyg och framförallt trovärdigheten för skolan som inte har koll enligt mig. För mig känns det skrämmande att en elev kan anmäla sig till en kurs och få ett betyg utan prestera någonting.

Är det här tjänstefel?
Hur skall jag gå tillväga i att driva vidare det här, för jag vill ha rättelse i målet.
Vad finns det för lagar jag kan hänvisa till?

Behöver ha tips i största allmänhet i hur jag ska hantera det här.

Tack på förhand!
Citera
2011-09-12, 18:48
Medlem
mranguzs avatar
tycker du är så jävla dum,
han har ANTAGLIGEN gjorn en liten miss...

har du något problem så gå till läraren och prata med honom förfan
Citera
2011-09-12, 18:53
Medlem
GirigaJudens avatar
Först och främst: Idrott och idrottskurser i högstadiet och gymnasiet är ett skämt som aldrig tas på allvar av annat än högstadieelever och gymnasielever. När du kommer ut i stora vida världen kommer dina förmågor att kasta en boll långt eller hoppa över en ribba vara fullkomligt värdelösa och alla försök att använda sådana meriter i verkliga livet kommer rendera i en stor dumstrut och ett gapskratt.
Citat:
Ursprungligen postat av Olovsamuelson
Är det här tjänstefel?
Solklart nej, det verkar ju röra sig om ett enskilt misstag som dessutom högst sannolikt inte varit uppsåtligt och ej heller drabbat någon negativt. Tjänstemän får göra fel ibland.
Citat:
Hur skall jag gå tillväga i att driva vidare det här, för jag vill ha rättelse i målet.
Målet och målet... Du begär bara en rättelse, troligen räcker det muntligen, jag har svårt att se att skolan ska krångla kring det här.

Citat:
Vad finns det för lagar jag kan hänvisa till?
Det finns ingen lag som reglerar felaktiga betyg däremot finns ju lagar som reglerar skolan och föreskrifter som reglerar betygssättning, att få ett betyg i en kurs man inte haft rättas med stöd av förvaltningslagen reglerar förvisso rättning och eventuella föreskrifter gör det kanske också. Om du vill veta mer specifikt, vänd dig till Skolinspektionen.

Du verkar tro att det här är en allvarlig sak? Det är det inte, allt som kommer att hända är att skolan kommer att säga "hoppsan!" och be idrottsläraren kolla sina listor igen och sedan skratta tillsammans med idrottsläraren samtidigt som de tar en till kanelbulle och kaffe och skrattar åt elever som bekymras av att få betyg i kurser de inte gått.
Citera
2011-09-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mranguz
tycker du är så jävla dum,
han har ANTAGLIGEN gjorn en liten miss...

har du något problem så gå till läraren och prata med honom förfan

Jag pratade med min mentor och rektorn och jag fick svaret att "men det är du väl glad för" tog mig inte alls seriöst.
Citera
2011-09-12, 18:56
Medlem
GirigaJudens avatar
Citat:
Jag pratade med min mentor och rektorn och jag fick svaret att "men det är du väl glad för" tog mig inte alls seriöst.
Det låter som om du uppfattas som en udda elev, ett original. Sköter du din personliga hygien? Har du ticks eller andra konstiga saker för dig? Anses du vara lite av en lillgammal besserwisser?
Citera
2011-09-12, 18:57
Medlem
Robinson-Merals avatar
Specialidrott är en fullständigt meningslöst kurs, den ger inga som helst meritpoäng och inga högskolor efterfrågar den. Sånt där sker hela tiden, speciellt med gamla betyg (som överförts från gamla analoga system till digitala). Jag orkar inte gå in på detalj, men det handlar om tusentals elever som har fått ett, med dagens system, för högt meritvärde p.g.a. datasystem och ständiga reformer. Välkommen till verkligheten!
Citera
2011-09-12, 18:59
Medlem
Det går inte att i efterhand sänka ett betyg på gymnasiet, annat än om det är uppenbart felaktigt. Så du bör vända dig till rektorn på gymnasiet du gick på och bara säga det framfört här. Låter inte som någon större deal, du gör det till mer än vad det är.

Sedan är ju den märkligare frågan varför du inte har reagerat tidigare. Men har du tur så förlorar du högskolebehörigheten på att detta rättas till, för det är ju sannolikt den ursprungliga orsaken till varför läraren satte ett betyg på dig i det ämnet ursprungligen. Men det var ju som att kasta pärlor till svin...
Citera
2011-09-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det går inte att i efterhand sänka ett betyg på gymnasiet, annat än om det är uppenbart felaktigt. Så du bör vända dig till rektorn på gymnasiet du gick på och bara säga det framfört här. Låter inte som någon större deal, du gör det till mer än vad det är.

Sedan är ju den märkligare frågan varför du inte har reagerat tidigare. Men har du tur så förlorar du högskolebehörigheten på att detta rättas till, för det är ju sannolikt den ursprungliga orsaken till varför läraren satte ett betyg på dig i det ämnet ursprungligen. Men det var ju som att kasta pärlor till svin...

Om du hade läst vad jag skrev! Så har jag alltså inget behov av ämnet då jag fått ett slutbetyg via vuxenutbildning. Och som sagt har jag varit i kontakt med rektorn som tog det mer eller mindre med en klackspark och pratade inte ens med läraren ifråga.
Citera
2011-09-12, 19:18
Medlem
Omiis avatar
Alltså kan du inte vara glad och behålla ditt VG som du fick, det skadar inte dig något, du e sjuk :P
Citera
2011-09-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omii
Alltså kan du inte vara glad och behålla ditt VG som du fick, det skadar inte dig något, du e sjuk :P

Skadar gör det inte! Har inget behov av betyget! Lärare kan göra fel ja. Det kan elever också. Elever bestraffas ofta om dem gör något fel i skolan. Vad händer med läraren om dom gör något fel? Oftast väldigt lite ingen bryr sig...Jag vill ha en rättvis skola bara är det för mycket begärt?
Citera
2011-09-12, 21:16
Medlem
Citat:
Skadar gör det inte! Har inget behov av betyget! Lärare kan göra fel ja. Det kan elever också. Elever bestraffas ofta om dem gör något fel i skolan. Vad händer med läraren om dom gör något fel? Oftast väldigt lite ingen bryr sig...Jag vill ha en rättvis skola bara är det för mycket begärt?
Förklara gärna hur du tänker när du menar på att skolan blir rättvisare av att ett betyg stryks ur ditt betyg, ett betyg du inte behöver, ej heller har någon som helst nackdel av.
Blev bara nyfiken, på vilket sätt blir skolan rättvis? Vilken skola pratar du om? Din gamla skola eller alla skolor i allmänhet?

Du frågar vad som händer med läraren? Jag vet inte, men om jag får gissa ingenting, baserat på vad jag har sett tidigare med med liknande fall. Det är inte ens säkert att det är läraren som satt betyget, kan vara en stressad rektor. Så länge som man gör fel i elevens favör anser jag att man får låta det bero.

Det vore spännande att förstå dina tankar bakom denna altruistiska gärning i skolans välmening du eftersöker. Jag misstänker dock att jag aldrig kommer att förstå vad som driver dig framåt i denna märkliga kamp mot din gamla skola.
Citera
2011-09-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Förklara gärna hur du tänker när du menar på att skolan blir rättvisare av att ett betyg stryks ur ditt betyg, ett betyg du inte behöver, ej heller har någon som helst nackdel av.
Blev bara nyfiken, på vilket sätt blir skolan rättvis? Vilken skola pratar du om? Din gamla skola eller alla skolor i allmänhet?

Du frågar vad som händer med läraren? Jag vet inte, men om jag får gissa ingenting, baserat på vad jag har sett tidigare med med liknande fall. Det är inte ens säkert att det är läraren som satt betyget, kan vara en stressad rektor. Så länge som man gör fel i elevens favör anser jag att man får låta det bero.

Det vore spännande att förstå dina tankar bakom denna altruistiska gärning i skolans välmening du eftersöker. Jag misstänker dock att jag aldrig kommer att förstå vad som driver dig framåt i denna märkliga kamp mot din gamla skola.

Skollagen säger att betyg skall sättas enligt de riktlinjer som finns i form av betygskriterier som skolverket har bestämt. Man får inte grunda betyg på något annat såsom närvaro,social kompetens osv. Jag tycker det är märkligt att en person som inte har gått en kurs kan få ett betyg i synnerhet om man har blivit strykt från kursen. När jag har läst igenom betygskriteriena för specialidrott så kan ja inte annat tycka än att det skulle vara intressant och veta vad läraren grundar mitt betyg på då jag inte haft någon kontakt med honom inte heller lämnat information om vilken sport jag utövar,vilken klubb jag tillhör eller vem som är min tränare.

Det förekommer givetvis säkert på fler skolor i landet i andra ämnen också. Det känns som att betygkriterierna egentligen inte spelar någon roll och att man kan få betyg ändå. Sen får jag känslan av jag förstår varför svenska skolan ligger sämre och sämre till med åren rent statistiskt kunskapmässigt och kvalités mässigt i skolan om man jämför med andra länder. Om det här nu är så vanligt i Sverige att man kan få ett betyg på det här sättet så kan jag inte förstå i hur folk kan säga att Sverige har ett bra skolsytem.

Nu kan ju jag bara prata om min dåvarande skola.Men det känns som att det inte bara är där det händer när jag läser vad andra skriver om att det här tydligen är vanligt.

Detta handlar om att jag vill visa skolans brister och att dom faktiskt tar mig seriöst. Jag vill att skolan skall förbättras och att Sverige skall ha ett bra skolsystem med bra lärare.
Tänk om det här händer i andra ämnen på andra skolor vilket det förmodligen gör.
Det skulle kunna leda till att man får behörighet till en vis utbildning även om man inte har någon kunskap inom ämnet.
Skolor har ju trots allt oftas en likabehandlingsplan. Då skall väl alla betygsättas på samma villkor.
Tänk om någon annan verkligen har kämpat för ett betyg och någon annan får ett betyg i ämnet utan att ha gjort någonting. Det är ju inte alls likabehandling.

Det är det som driver mig och jag hoppas att du förstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in