2011-09-12, 17:11
Medlem
TheLightstones avatar
Hallå, jag har länge varit intresserad av kampsport och tänkte eventuellt börja träna MMA. Men något gör att jag känner mig lite osäker, för ungefär 4 år sedan råkade jag ut för en olycka då jag bröt båda armarna rakt av (aj som fan) och sedan dess har mina handleder varit relativt sköra. Jag får en obehaglig belastning vid till exempel armbrytning och armhävningar.
Min fråga är alltså: Löper jag någon risk att knäcka handleder/armar i samband med träning, och är det någon som har råkat ut för detta?
Tack på förhand(led)
Citera
2011-09-12, 17:19
Medlem
Danolocos avatar
Tror tyvärr inte MMA lr ngn (kamp)sport som innehåller slag lr kräver starka handleder (Judo, BJJ etc) är ngt för dig tyvärr. Det låter iaf inte så på din beskrivning. Obehagligt behöver ju iofs inte nödvändigtvis innebära att det är farligt/skadligt för dina handleder.

Men det är klart att du ska göra ett försök (ett försiktigt sådant), för ingen annan än du själv kan ju avgöra huruvida du klarar det lr inte och du själv kan ju inte avgöra det förrens du provat .
Kanske snarare stärker dina handleder och förbättrar din livskvalitet
Senast redigerad av Danoloco 2011-09-12 kl. 17:22.
Citera
2011-09-12, 17:24
Medlem
TheLightstones avatar
Jo det var precis så jag tänkte i och med att träningen borde betydligt stärka mina handleder, men så vet man ju aldrig när dom lite tyngre pojkarna drar en armbar visserligen har man ju sett sånt ske i samband med slag och sparkar också..
Citera
2011-09-12, 17:24
Medlem
cconnyws avatar
Håller med ovanstående postare. Tror inte att nån brottning kommer fungera för dig pågrund av sårbarheten på marken där det är lätt att hamna i positioner som sätter mycket press på handlederna.
På ren motionsnivå kan kanske muay thai/boxning fungera om du ser till att linda handlederna ordentligt.
Citera
2011-09-12, 17:26
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cconnyw
Håller med ovanstående postare. Tror inte att nån brottning kommer fungera för dig pågrund av sårbarheten på marken där det lätt att hamna i positioner som sätter mycket press på handlederna.
På ren motionsnivå kan kanske muay thai/boxning fungera om du ser till att linda handlederna ordentligt.

Ja, jag har absolut inget problem med att köra muay thai, i bästa fall skulle en sådan typ av träning stärka så bra att jag senare kan gå vidare till MMAn
Citera
2011-09-12, 17:29
Medlem
Danolocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Jo det var precis så jag tänkte i och med att träningen borde betydligt stärka mina handleder, men så vet man ju aldrig när dom lite tyngre pojkarna drar en armbar visserligen har man ju sett sånt ske i samband med slag och sparkar också..

Det är inte grepp jag tror är faran, när har du sett ngn utföra ett handledsgrepp inom MMA lr BJJ för den delen? Aldrig.

Det kan ju vara svårt att ta emot vid fall, göra ont när man slår, förhindra dig att utföra många submissions samt att försvara mot dessa; dvs att det berör hela sporten, då den innefattar allt ovan nämnda.

Går det inte att träna upp styrkan, t ex på rehabvis, och sedan börja träna MMA? Eller är du dömd av läkarkåren att för all framtid ha svaga handleder???
Citera
2011-09-12, 17:34
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danoloco
Det är inte grepp jag tror är faran, när har du sett ngn utföra ett handledsgrepp inom MMA lr BJJ för den delen? Aldrig.

Det kan ju vara svårt att ta emot vid fall, göra ont när man slår, förhindra dig att utföra många submissions samt att försvara mot dessa; dvs att det berör hela sporten, då den innefattar allt ovan nämnda.

Går det inte att träna upp styrkan, t ex på rehabvis, och sedan börja träna MMA? Eller är du dömd av läkarkåren att för all framtid ha svaga handleder???

Absolut inte, men på rehabvis antar jag att du menar vanlig styrketräning, och det låter inte som det lättaste, ska kolla runt om det finns några bra övningar för sådant!
Citera
2011-09-12, 17:37
Medlem
TheLightstones avatar
Enligt många sidor ska klämmande av en tennisboll vara mkt nyttigt, men det låter väldigt långsiktigt, men iofs känns det inte som att det finns några mirakelträningar för handlederna :/
Citera
2011-09-12, 18:40
Medlem
BePatients avatar
Pröva gör ett par armhävningar på fingertopparna. Känns det okej kan du ju göra ett par imorrn med, sen några fler dagen efter det kanske... Denna övning ska ivf stärka handleder och göra dem stabilare att slå med.
Citera
2011-09-13, 13:23
Medlem
Du vill stärka musklerna i underarmarna så att de blir starkare dynamiskt och dessutom träna på statisk styrka för handlederna.

Tips:
Dynamisk styrka: grippers, chins i gi/handduk, repklättring, pinne med rep+vikt (tränar båda sidorna av underarmen beroende på vilken riktning du rullar upp den), stångcurl (bägge hållen) etc
Statisk styrka: armhävningar på knogarna (fokus på att hålla handleden rak), armhävningar på fingrarna (kan göras svårare genom att ta bort ett finger i taget), plateholds etc.

Fallteknik är också bra att lära sig, väldigt många sträcker sig mot marken när de blir kastade vilket är som att be om skador.
Citera
2011-09-13, 18:51
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RantCasey
Du vill stärka musklerna i underarmarna så att de blir starkare dynamiskt och dessutom träna på statisk styrka för handlederna.

Tips:
Dynamisk styrka: grippers, chins i gi/handduk, repklättring, pinne med rep+vikt (tränar båda sidorna av underarmen beroende på vilken riktning du rullar upp den), stångcurl (bägge hållen) etc
Statisk styrka: armhävningar på knogarna (fokus på att hålla handleden rak), armhävningar på fingrarna (kan göras svårare genom att ta bort ett finger i taget), plateholds etc.

Fallteknik är också bra att lära sig, väldigt många sträcker sig mot marken när de blir kastade vilket är som att be om skador.

Tack så mycket, körde både stångcurls och armhävningar på fingrarna på gymmet idag och det kändes skitbra! Ser fram mot förbättring
Citera
2011-09-13, 23:06
Medlem
Du kan även köpa någon typ av skydd/linda dina handleder så att dom inte böjs lika lätt.
Har själv skadat ena handleden när jag tränat grappling. Fortfarande inte bra efter något år men man lär sig träna runt skadorna. T.ex Jean Jacques Machado är ju en bjj utöverare i världsklass och han har en vanställd hand som han inte kan greppa med. Dock så kan det bli lite lurigt då vissa submissions kan ta ganska mycket på just handlederna, speciellt då handlederna är något som din motståndare vill kontrollera. Så skaffa skydd och linda dom :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in