2011-09-12, 17:02
Medlem
Hej!

Efter inbrott i huset så har vi nu fått ett återköpskvitto ifrån försäkringsbolaget på x antal kr som är utställt på en guldfyndbutik.
Problemet är att guldet som stals var 24 k guld och det är det stört omöjligt att köpa ifrån guldfynd och försäkringsbolaget vägrar att ställa ut ett kvitto till t.ex svenskaguldreserven eller liknande.

Så...hur hade ni gjort?
Köpt 18k guld ifrån guldfynd för att sen sälja och köpa 24 k??? Isåfall,vad för slags smycken för att få ner "smyckevärdet"... alltså,mest guld för pengarna så man slipper betala för det sk. hantverket....

Tips mottages!!
Citera
2011-09-14, 10:31
Medlem
Du får ursäkta mig men jag har inte jättestor koll på vad ett återköpskvitto är, men om det fungerar som ett presentkort så kan du ju sälja kortet och sedan använda de pengarna till att köpa 24k.
Citera
2011-09-14, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Du får ursäkta mig men jag har inte jättestor koll på vad ett återköpskvitto är, men om det fungerar som ett presentkort så kan du ju sälja kortet och sedan använda de pengarna till att köpa 24k.
Nä,det är personligt på mig ifrån försäkringsbolaget.
Och nej,jag kan ej få ut det i kontanter heller... utan jag måste köpa 18 k guld för att sedan sälja det med förlust och köpa 24 k...
Citera
2011-09-14, 17:58
Medlem
Bara småsaker men:
Testa att köpa grejer och antingen lämna tillbaka dem (till en annan guldfynd eller annan säljare) eller be om ett presentkort för beloppet du handlat för. Om det är mycket pengar så borde du kunna be om att få prata med butikschefen, berätta som det är. Du har haft inbrott och blivit av med ditt guld, om det är en tillräckligt stor summa så borde du ju kunna få någonsorts rabatt. Om inte han/hon går med på det så säger du att du går till en annan Gf butik.
Citera
2011-12-08, 10:34
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpa666
Hej!

Efter inbrott i huset så har vi nu fått ett återköpskvitto ifrån försäkringsbolaget på x antal kr som är utställt på en guldfyndbutik. ...

Vad menar du?
Det är väl normalt så att ni ska köpa guld och sedan skicka in ett kvitto till försäkringsbolaget?
Citera
2011-12-14, 00:29
Medlem
fredd4ns avatar
Skall du ha guld till smycken skall du inte ha 24 karat.. är det för investering så köper du inte smycken...
Citera
2011-12-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredd4n
Skall du ha guld till smycken skall du inte ha 24 karat.. är det för investering så köper du inte smycken...

Läste du änns hans inlägg?
Han blev av med 24k men försäkringsbolaget vill bara ersätta med 18k från en smyckesbutik.

Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Vad menar du?
Det är väl normalt så att ni ska köpa guld och sedan skicka in ett kvitto till försäkringsbolaget?

Skulle gissa på han har blivit ersatt med ett personligt värdebevis att handla för i valfri guldfynd butik..
Btw, varför bumpa en 3månader gammal tråd?
Citera
2011-12-14, 11:20
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
...

Skulle gissa på han har blivit ersatt med ett personligt värdebevis att handla för i valfri guldfynd butik..
Btw, varför bumpa en 3månader gammal tråd?

För att normalt sett funkar det så här, vad jag förstår:
* Kunden köper en ny vara och skickar in kvitto till försäkringsbolaget
* När försäkringsbolaget får en kopia på kvittot så sätter de in motsvarande
pengar på kundens bankkonto

Rätta mig gärna om jag har helt fel. Jag hade tidigare aldrig hört talas om återköpskvitto,
det var därför jag bumpade tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in