2011-09-12, 15:47
Medlem
latjoisses avatar
Yes, så här ligger det till jag har en bekant vars barn (tvillingar) spelar fotboll för en klubb i Småland och i denna klubb så har dom tämligen höga bötesbelopp för vissa saker som t.ex snacka till sig gula kort eller få rött kort, mobilen ringer vid samlingar etc.

Värt att påpeka är att dessa ”juniorer” spelar med kontrakt som tecknas. I dessa kontrakt står det inte så mycket förutom att spelaren tillhör klubben i x år och vilka förmåner man kommer få t.ex ersättning vid missade arbeten och ett par fotbollskor.

Nu i helgen råkade då båda dessa herrar ut för böter där en fick rött och den andra var sen 30 minuter till träningen. Totalt fick då dessa herrar punga ut ungefär 1500 kr.

Frågan blir då är detta lagligt?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-12, 16:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
Yes, så här ligger det till jag har en bekant vars barn (tvillingar) spelar fotboll för en klubb i Småland och i denna klubb så har dom tämligen höga bötesbelopp för vissa saker som t.ex snacka till sig gula kort eller få rött kort, mobilen ringer vid samlingar etc.

Värt att påpeka är att dessa ”juniorer” spelar med kontrakt som tecknas. I dessa kontrakt står det inte så mycket förutom att spelaren tillhör klubben i x år och vilka förmåner man kommer få t.ex ersättning vid missade arbeten och ett par fotbollskor.

Nu i helgen råkade då båda dessa herrar ut för böter där en fick rött och den andra var sen 30 minuter till träningen. Totalt fick då dessa herrar punga ut ungefär 1500 kr.

Frågan blir då är detta lagligt?

Tack på förhand!

Till att börja med, de är under 18 år, varför deras vårdnadshavare har sista ordet i det mesta.

De kan få lov att bestämma i viss mån om "egna pengar", men det handlar då om beslutanderätt om pengar man förtjänat och hur de kan brukas inom rätt tydliga ramar. Här får vi förstås ställa böterna i relation till vad de unga "proffsen" i verkligheten tjänar på träningsbidrag, resersättningar och annat fantasifullt i ersättningsväg. Det låter "mycket", men relationen mellan pengar ut och pengar in från klubben är viktig. Är böterna en skitsumma eller inte relativt de ersättningar som ges ut?

Så, har vårdnadshavaren godkänt villkoren, handlar inkomster och "böter" om tvillingarnas egna ekonomiska domän och hur stora summor rör sig ersättningarna om (i relation till böterna)?
Citera
2011-09-12, 16:20
Medlem
hatchets avatar
Å ena sidan har vi avtalsfrihet, går man med på avtalet ska man också betala.
Å andra sidan tillämpas inte ett system med avtalsreglerad böter i Sverige (jfr USA).

Man har, i förväg uppställda summor, vid inomobligatoriska förhållanden för att den skadelidande ska slippa behöva visa på en skadas storlek. Det räcker med att en skada har inträffat och att den vållande verkligen är vållande.

Kan svarande då visa på att ingen skada skett alls, är det nog något tveksamt om kärande får någon framgång med sin talan (åtminstone kan sägas att därom tviste de lärda).

Ett "bötesbelopp" som däremot inte har sin grund i någon typ av skada alls, utan som man ska betala för att en fotbollsdomare hållit upp ett färgat kort hittar man inte stöd för i svensk rätt.

Därför skulle jag säga som svar på din fråga att fotbollsklubben skulle få svårt att driva in böterna genom domstol om någon av spelarna inte betalar.

Sen antar jag att det inom klubben mer ses som en hederssak och att pengarna går till något vettigt ändamål?

Edit: Inget hindrar dock någon från att frivilligt betala "böter" till en klubb. Se dock bergakungens inlägg om ålderns betydelse ovan.
Citera
2011-09-12, 16:24
Medlem
latjoisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Till att börja med, de är under 18 år, varför deras vårdnadshavare har sista ordet i det mesta.

De kan få lov att bestämma i viss mån om "egna pengar", men det handlar då om beslutanderätt om pengar man förtjänat och hur de kan brukas inom rätt tydliga ramar. Här får vi förstås ställa böterna i relation till vad de unga "proffsen" i verkligheten tjänar på träningsbidrag, resersättningar och annat fantasifullt i ersättningsväg. Det låter "mycket", men relationen mellan pengar ut och pengar in från klubben är viktig. Är böterna en skitsumma eller inte relativt de ersättningar som ges ut?

Så, har vårdnadshavaren godkänt villkoren, handlar inkomster och "böter" om tvillingarnas egna ekonomiska domän och hur stora summor rör sig ersättningarna om (i relation till böterna)?

Kontraktet är "luddigt" då barnen inte får ut någon ersättning eftersom dom inte har något arbete så därför missar dom inte arbetstid därav ingen ersättning. Det barnen tjänar är ju studiebidraget, det borde känns ganska så surt att bli av med hela sitt studiebidrag. Sedan vet jag inte om det är barnen eller föräldrarna som betalar böterna det är väl olika från fall till fall.

Ifall jag förstod det rätt så ger rött kort ungefär 400-700 kr i böter vilket är väldigt mycket.

Nu kommer då en följdfråga, kan ungdomarna "sparkas" från föreningen pga att man inte accepterar böterna?
Citera
2011-09-12, 16:29
Medlem
En intressant fråga är om en icke myndig ens kan ingå ett sådant avtal utan vårdnadshavares samtycke.
Citera
Medlem
latjoisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Sen antar jag att det inom klubben mer ses som en hederssak och att pengarna går till något vettigt ändamål?

Edit: Inget hindrar dock någon från att frivilligt betala "böter" till en klubb. Se dock bergakungens inlägg om ålderns betydelse ovan.

Visst blir det frivilligt men egentligen inte, vem vill betala frivilligt om man inte badar i pengar.

Pengarna går då till klubbkassan där det sker någon aktivitet med pengarna vid t.ex avslutningen. Dock är det fortfarande väldigt mycket pengar det rör sig om, lite paintball, grillning kostar inte så värst myclet vad går resten av pengarna till? Att jag sedan inte litar på ledarna är inte relevant inom det aktuella ämnet vi nu diskuterar.
Citera
Medlem
men böterna tillfaller väl ändå inte klubben utan samlas ihop till en avslutningsfest, resa eller liknande. så har det varit i alla lag jag spelat i, så i slutändan får dom ju ändå nån nytta av pengarna dom bötar?
Citera
2011-09-12, 16:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
En intressant fråga är om en icke myndig ens kan ingå ett sådant avtal utan vårdnadshavares samtycke.

Nej, normalt inte. Dock kan man kanske koppla böter till ersättningar på någt listigt sätt, och då handlar saken om någon form av inkomst - här finns ett spelrum för egna beslut från barnens sida, mer ju äldre de blir.
Citera
2011-09-12, 16:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
[/b]

Kontraktet är "luddigt" då barnen inte får ut någon ersättning eftersom dom inte har något arbete så därför missar dom inte arbetstid därav ingen ersättning. Det barnen tjänar är ju studiebidraget, det borde känns ganska så surt att bli av med hela sitt studiebidrag. Sedan vet jag inte om det är barnen eller föräldrarna som betalar böterna det är väl olika från fall till fall.

Ifall jag förstod det rätt så ger rött kort ungefär 400-700 kr i böter vilket är väldigt mycket.

Nu kommer då en följdfråga, kan ungdomarna "sparkas" från föreningen pga att man inte accepterar böterna?

Den sista frågan har du fått svar på (Hatchet).

I mina ögon är "träningsböter" om 400-700 kronor riktigt mycket pengar om klubben inte betalar några tränings- eller matchersättningar. Med ett sådant upplägg skulle man (som klubb) kunna spegla träningsböter mot träningsersättning (ingen träning, ingen peng) och matchböter mot att verkligen klara av att spela hela matchen. Men då "tar klubben tillbaka" eller "betalar inte ut" - det är något annat.

Men att betala dessa böter ur egen ficka, utan en ersättning från klubben låter inte sunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in