2011-09-12, 08:23
Medlem
Hej!

Jag undrar om det går att registrera ett företag med tex mitt eget namn (för och efternamn) men sedan driva företaget med ett annat namn? Eller ha ex två st verksamheter som båda går under mitt eget namn men själva heter två olika saker?

Tex Företag registrerat som Knut Knutelsen. Sedan driver jag två verksamheter som en heter "Flöjt world" och en "Sckrackelidoo". Vill ju att allt knutit till varje verksamhet också ska kunna signeras med respektive namn + även registrera de namnen så ingen annan kan ta dem.

Är detta möjligt eller behöver man ett företag för varje namn och verksamhet?

MVH
Citera
2011-09-12, 08:44
Medlem
Justitiemords avatar
Inga problem, så länge du inte inkräktar på någon annans varumärke.
Firmalag (1974:156)
Citera
2011-09-12, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Inga problem, så länge du inte inkräktar på någon annans varumärke.
Firmalag (1974:156)

Tack för länken. Verkar som att dessa två andra verksamheter jag pratar om blir "bifirmor"? Vad jag fick ut av det var att man alltså inte kan registrera deras namn utan att ensamrätt på namnet sker genom "inarbetning" och att det sedan blir en bedömningsfråga om vem som får använda namnet?

Sedan, kan jag fakturera osv genom en "bifirma" eller måste allt administrativt ske genom och med underteckning av huvudfirman ("Knut Knutelsen")?
Citera
2011-09-12, 09:34
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potty mouth
Tack för länken. Verkar som att dessa två andra verksamheter jag pratar om blir "bifirmor"? Vad jag fick ut av det var att man alltså inte kan registrera deras namn utan att ensamrätt på namnet sker genom "inarbetning" och att det sedan blir en bedömningsfråga om vem som får använda namnet?

Sedan, kan jag fakturera osv genom en "bifirma" eller måste allt administrativt ske genom och med underteckning av huvudfirman ("Knut Knutelsen")?
Det är rättssubjektet - d v s enskilda eller juridiska personen med tillhörande organisationsnummer - som är utställare av fakturan och tillika momspliktig. Avser fakturan en särskild verksamhet eller bifirma, bör du skriva "Fjlöjt world/Sckrackelidoo en verksamhet/bifirma inom/till Knut Knutelsen", samt naturligtvis ange korrekt organisations- samt VAT-nummer.

Utformning av faktura regleras bland annat i mervärdesskattelagens elfte kapitel
ML (1994:200)
Senast redigerad av Justitiemord 2011-09-12 kl. 09:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in