2011-09-11, 23:18
Medlem
JagJagJagJags avatar
Är kille, 20+(om det har nån betydelse)..

Nu är det så att jag det senaste året har börjat dricka rött vin till maten, tex när vi grillar(kött).. då är det rött vin som gäller för mig till det.

Älskar smaken så mycket, när man tar en klunk.. sväljer(inga skämt tack).. man vill ha mer.. tror själva vin sorten heter "chenet" eller nåt liknande.. nåt franskt skit flaskan ser lite konstig ut.. typ sned och bucklig.

Som sagt så sitter jag och tänker just nu "vad gott det skulle va med rött vin".. det är bara på senaste tiden det blivit så..

Funderade på detta, kan jag ha blivit beroende? eller krävs det att man har större sug då? dricker inte så ofta, några gånger i månaden. Men kan endå sitta och tänka att jag skulle vilja dricka det nästan varje dag.
Citera
2011-09-11, 23:22
Medlem
Tag dig en sup pojk
Citera
2011-09-11, 23:49
Medlem
Miiiiias avatar
Om du läser tråden "Viktigt - regler för alkoholforumet!" (som man ju bör göra innan man postar här) så ser du att du hamnat fel med din fråga.

https://www.flashback.org/t495405
Citera
2011-09-12, 00:37
Medlem
Du kanske börjar bli lite alkolist? Det kan inte vara helt nyttigt att känna ett begär efter alkohol hela tiden. Men sålänge du inte tar skada av det är det väl bara att köra på
Citera
2011-09-12, 01:27
Medlem
Greluches avatar
Ursäkta mig TS men vad jävla löjligt av dig. Bara för att du har lust att ta ett glas gott vin till maten betyder väl för i helvete inte det att du är "beroende" ? Det här är ett svenskt fenomen. Att dra i sig ett flak öl och två bag-in-box i snitt per helg + spy och däcka är helt ok eftersom "det är helg" och "man måste ju få unna sig", men att ta ett glas eller två per dag (MITT I VECKAN! HEMSKA TIDER ) är en annan femma. Nej för inte kan man väl dricka på måndagar!

Tänk om staten skulle ändra på veckans dagar och bestämma att på tisdag är det fredag och vice versa. Vilket jävla kaos det skulle bli, ingen skulle veta när det var dags att gå till Systembolaget.

Jesus och hans mormor så less man blir.
Citera
2011-09-12, 07:57
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Låt bli alkoholen säger jag bara för din egen skull, styr över ditt liv medans du kan
Citera
2011-09-12, 08:50
Medlem
TIPS: Det finns mycket godare rödvin än JP Chenet.
Citera
2011-09-12, 10:19
Medlem
JagJagJagJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greluche
Ursäkta mig TS men vad jävla löjligt av dig. Bara för att du har lust att ta ett glas gott vin till maten betyder väl för i helvete inte det att du är "beroende" ? Det här är ett svenskt fenomen. Att dra i sig ett flak öl och två bag-in-box i snitt per helg + spy och däcka är helt ok eftersom "det är helg" och "man måste ju få unna sig", men att ta ett glas eller två per dag (MITT I VECKAN! HEMSKA TIDER ) är en annan femma. Nej för inte kan man väl dricka på måndagar!

Tänk om staten skulle ändra på veckans dagar och bestämma att på tisdag är det fredag och vice versa. Vilket jävla kaos det skulle bli, ingen skulle veta när det var dags att gå till Systembolaget.

Jesus och hans mormor så less man blir.

Håller med dig, det lät lite löjligt.. men det var bara det att tex mitt i natten eller helt random tänka "jag vill ha rödvin".. men men de kanske är okej.

Citat:
Ursprungligen postat av nbmc
TIPS: Det finns mycket godare rödvin än JP Chenet.

Vilken?
Citera
2011-09-12, 11:36
Medlem
Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3
Exempel 4
Citera
2011-09-13, 00:30
Medlem
Greluches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagJagJagJag
Håller med dig, det lät lite löjligt.. men det var bara det att tex mitt i natten eller helt random tänka "jag vill ha rödvin".. men men de kanske är okej.

Det är klart det är okej. Tänk på alla länder där folk dricker ett glas vin eller två mitt på dagen, mitt i veckan, på jobblunchen osv, bara för att de vill unna sig en stunds njutning. Nä, folk måste lära sig att sluta "leva" endast på helgerna. Fatta hur mycket tid av ditt liv du slösar om du bara gör sånt på helgerna! Jag vet iofs inte hur många liv du har till övers men jag är på mitt enda nu så jag tänkte göra det bästa av det.
Citera
2011-09-13, 03:25
Medlem
[quote=JagJagJagJag]Håller med dig, det lät lite löjligt.. men det var bara det att tex mitt i natten eller helt random tänka "jag vill ha rödvin".. men men de kanske är okej.[quote]
Så länge du kan välja bort att dricka det är det inget problem. Börjar du ta dig ett glas innan du går till skola/jobb, samtidigt som du inte kan begränsa dig till bara ett glas så har du ett "problem".
Citera
2011-09-13, 11:46
Medlem
rayraviolis avatar
Du behöver inte oroa dig. Det låter som du har ett bra förhållande till alkohol. Bekanta dig gärna bland andra vinsorter. Det där att du känner ett sug är bara noja som underbyggs av samhällets beröringsskräck för att dricka alkohol i vardagliga sammanhang. Du ska givetvis hålla dig till en lagom nivå där du inte blir full eller bakfull. Undvik gärna de traditionella helgfyllorna som paradoxalt nog är ganska accepterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in