2011-09-11, 20:17
Medlem
TiggarensTals avatar
Situationen är följande:

Jag har ett jobb (går på timmar) där det dom första månaderna var heltid, nu har det förändrats rejält och jag har max 25%.

Jag har börjat plugga på distans. Men får inte CSN för att jag i min ungdom började plugga några kurser som jag aldrig fullföljde, allstå tycker CSN aett jag minst ska läsa 70p för att få bidrag/lån igen. Vilket jag förstår helt klart, bara mitt egna fel.

I min nuvarande utbildning dock ingår det praktik, i 4 veckor. Då kan jag inte jobba alls på mitt jobb. Står allstå helt utan inkomst då. Har sådan ångest över vad jag ska göra. Har ju hyra, teleräkning etc att betala som alla andra.

Överlag är ju ekonomin urusel, men det funkar. Men just under dessa 4 veckor kommer det ju inte gå. Så vad kan jag göra? Jag är med i facket, men har inte vart med såpass länge så att jag kan få a-kassa/stämpla.

Soc är ju omöjligt att få hjälp ifrån. Men det måste ju finnas någon hjälp jag kan få på något sätt? Detta är ju trots allt Sverige där skattepengarna flödar till bidragsgivare etc.

Eller har jag hamnat i kläm?

Snälla, hjälp mig och kom med seriösa svar inte tänk på barnen i Afrika, dom har det värre etc. Jo, jag vet att dom har det värre men jag kan inte hjälpa dom om jag själv inte har nåt.

Tack!
Citera
2011-09-11, 20:30
Medlem
InCaseOfs avatar
http://www.humanfinans.se/
Citera
2011-09-11, 20:41
Medlem
The_Aces avatar
Har du ringt till CSN och förklarat läget?
Citera
2011-09-11, 22:20
Medlem
TiggarensTals avatar
Låna pengar till obskyr ränta är inte direkt mitt förstahandsval. Måste finnas andra lösningar?

Ja, har förklarat läget för dom. CSN skiter fullständigt i det.
Citera
2011-09-11, 22:26
Medlem
InCaseOfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiggarensTal
Låna pengar till obskyr ränta är inte direkt mitt förstahandsval. Måste finnas andra lösningar?

Ja, har förklarat läget för dom. CSN skiter fullständigt i det.

Jag tror inte det är någons förstahandsval direkt.
Andra alternativ är väl att spara, jobba extra när du kan.
Sälja av tillgångar, låna av familj eller vänner, eller ta chansen på Lotto.
Jag kan knappast erbjuda ån mirakel lösning...
Citera
2011-09-11, 23:11
Medlem
TiggarensTals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InCaseOf
Jag tror inte det är någons förstahandsval direkt.
Andra alternativ är väl att spara, jobba extra när du kan.
Sälja av tillgångar, låna av familj eller vänner, eller ta chansen på Lotto.
Jag kan knappast erbjuda ån mirakel lösning...

Så många i detta landet som går på bidrag och får all möjlig hjälp. Dom behöver inte ta lån. Varför sla jag som alltid skött mig och aldrig frågat efter hjälp behöva ta lån?

Nu är det min tur att få nåt bidrag eller liknande. Så känner jag. Någon måste ju ha varit i en liknande situation eller har kunskap om hur man kan gå tillväga och få hjälp av försäkringskassan, facket, arbetsförmedlingen eller nåt.
Citera
2011-09-12, 04:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Kan du jobba extra på din praktik? Jag lyckades fixa en praktikplats som betalade ut lön. Jag hjälpte dem med en sak som de annars hade fått betalat mer för. Fick 10K KUSRNIF pengar.
Citera
2011-09-12, 06:06
Medlem
TiggarensTals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Kan du jobba extra på din praktik? Jag lyckades fixa en praktikplats som betalade ut lön. Jag hjälpte dem med en sak som de annars hade fått betalat mer för. Fick 10K KUSRNIF pengar.

Kommer vara på ett ålderdomshem...inte kollat det. Får man tjäna pengar på sin praktik? Kanske dum fråga...

Men har sådan ångest för denna situationen...vad ska jag göra liksom, måste ju betala hyran osv.
Citera
2011-09-12, 06:08
Medlem
Dmizors avatar
Smsa låna.
Citera
2011-09-12, 06:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Sms låna är dumt! Att SMS låna för studier är korkat! Då är det bättre sluta att studera.
Citera
2011-09-12, 14:23
Medlem
Dmizors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Sms låna är dumt! Att SMS låna för studier är korkat! Då är det bättre sluta att studera.

En månad hade han inte råd med sina räkningar eller hyra? Smsa låna precis innan det är dags att betala, sen betala tillbaka nästa månad när han börjar få in pengar igen. Eller kanske bättre att bli vräkt?
Citera
2011-09-12, 14:42
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmizor
En månad hade han inte råd med sina räkningar eller hyra? Smsa låna precis innan det är dags att betala, sen betala tillbaka nästa månad när han börjar få in pengar igen. Eller kanske bättre att bli vräkt?

Nu tror jag inte TS jobbar full tid utanför sina studier och då helt plötsligt kunna få in nästan dubbelt med deg nästa månad för att betala sms lån känns väldig farligt och inte realistikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in