2011-09-11, 16:55
Bannlyst
Osäker vart tråden skall ligga men tycker endå det borde va lite medicinskt...

När ett större flygplan kraschar tex i stil med det i Jaroslavl eller Madrid så undrar jag, vad dör man av? blir man klämd eller blir det en sån smäll att man blir "knockad"? eller brinner man upp av explosion? vad är det egentligen? lite sånt tänker man själv på när man flyger..

Hoppas nån kan svara så seriöst som möjligt.
Citera
2011-09-11, 17:02
Medlem
welcometorealitys avatar
Bra fråga nu har jag inte testat,men huvudet krossas och därmed hjärnan också det är ju en orsak.
Citera
2011-09-11, 17:07
Medlem
Vanillababes avatar
Tja, det är nog olika vad folk dör av.
Men jag skulle gissa på att de främsta dödsorsakerna är; inre skador, bruten nacke (blir ju en jäkla smäll när planet tar mark), klämda till döds. Sen finns det ju säkert de som dör av tex kvävning i samband med brand, giftiga gaser eller liknande.
Citera
2011-09-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HallKaften
Osäker vart tråden skall ligga men tycker endå det borde va lite medicinskt...

När ett större flygplan kraschar tex i stil med det i Jaroslavl eller Madrid så undrar jag, vad dör man av? blir man klämd eller blir det en sån smäll att man blir "knockad"? eller brinner man upp av explosion? vad är det egentligen? lite sånt tänker man själv på när man flyger..

Hoppas nån kan svara så seriöst som möjligt.

Jag tror inte man kan ge någon generell förklaring till hur man dör i en flygplansolycka. Det är nog en kombination av fysiskt trauma av att slå i saker, få saker slungade mot sig, eld, röd, whiplash och alla möjliga grejer. Hemskt är det i vilket fall som helst.
Citera
2011-09-11, 17:12
Medlem
PokeMes avatar
Som en föredetta flygplatsbrandman kan jag meddela att det är av brännskador. Alltså elden dödar flest i flygplanskrascher. Även ute till havs. Flygplansbränsle brinner rätt intensivt
Citera
2011-09-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
Som en föredetta flygplatsbrandman kan jag meddela att det är av brännskador. Alltså elden dödar flest i flygplanskrascher. Även ute till havs. Flygplansbränsle brinner rätt intensivt

jag är inte så insatt i det här, så ursäkt för dum fråga. Vad för bränsle används till flyg? Jetbränsle, eller vad det nu kan tänkas översättas till svenska med? Brinner det också utspätt i vatten eller är det interiören av själva planet som oftast står i lågor?
Citera
2011-09-11, 17:22
Bannlyst
Citat:

Intressant.. brinner man "levande" eller?
Citera
2011-09-11, 17:36
Medlem
PokeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HallKaften
Intressant.. brinner man "levande" eller?

Ja, större delen av de flygplanskrascher som sker hinner piloten oftast jämna ut planet innan det slår ner, men planet går ändå sönder. Flygplansbränsle brinner ovanpå vatten. Samt att allt börjar brinna. Inkl de som sitter på planet. Ja, de bränns levande.
Citera
2011-09-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ja, större delen av de flygplanskrascher som sker hinner piloten oftast jämna ut planet innan det slår ner, men planet går ändå sönder. Flygplansbränsle brinner ovanpå vatten. Samt att allt börjar brinna. Inkl de som sitter på planet. Ja, de bränns levande.

Fyfan ... av alla sätt att gå ut på :S
Citera
2011-09-11, 17:40
Medlem
Carburators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeceptiveHornet
jag är inte så insatt i det här, så ursäkt för dum fråga. Vad för bränsle används till flyg? Jetbränsle, eller vad det nu kan tänkas översättas till svenska med? Brinner det också utspätt i vatten eller är det interiören av själva planet som oftast står i lågor?

JET A1 Heter brännslet till flygplan. det är ganska likt Diesel så det brinner rätt bra när det väl tar fyr.
Citera
2011-09-11, 19:25
Medlem
Vad jag har hört så dör merparten inte utav själva nedslaget utan av den efterföljande branden och brandgaserna. Anledningen till detta är att många bryter något vid nedslaget som försvårar eller rentav omöjliggör för de personerna att ta sig ut ur vraket av egen maskin.
Citera
2011-09-11, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Vad jag har hört så dör merparten inte utav själva nedslaget utan av den efterföljande branden och brandgaserna. Anledningen till detta är att många bryter något vid nedslaget som försvårar eller rentav omöjliggör för de personerna att ta sig ut ur vraket av egen maskin.
Här har man lyckats leva i nån lycklig illusion att om man kraschar kommer det bara *poff* vara över. Istället ska man brännas levande med en rad frakturer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in