2011-09-11, 11:56
Medlem
evolutes avatar
När jag gick i låg- och mellanstadiet fanns det två stora bollsporter som krigade om att få nyttja fotbollsplanen under raster: fotboll och långboll. För er som inte känner till den senare sporten kommer nu en kort förklaring.
Långboll spelas mellan två lag (godtyckligt antal) på en fotbollsplan. Man kastar en tennisboll från det ena målområdet mot det andra målet i syfte att göra mål. Försvarande lag försöker stoppa bollen från att gå i mål och helst genom att fånga lyra. Tar man en tvåhandslyra får man gå fram till mittlinjen och kasta därifrån. Tar man en enhandslyra får man ta tre steg från mittlinjen och kasta därifrån.
Man kan tycka det är konstigt att Sveriges största sport inte kunde konkurrera ut långboll på min skola. Frågan om fördelningen av tid på fotbollsplanen togs till och med upp i högsta instans (elevrådet) och man utarbetade ett schema. Förklaringen ligger troligtvis i långbolls demokratiska natur: denna sport samlade alla icke-sportintresserade freaks som tyckte det var kul att få vara med ändå. Att bara stå i målområdet och försöka hindra en boll kunde alla göra. Något egentligen spel fanns inte eftersom det bara handlade om att kasta en boll fram och tillbaka. Trots detta hade långbollen lika passionerade utövare som fotbollen. Den tjocka killen med glasögon och klumpfot kunde vara en jävel på att kasta en tennisboll och tillsammans med friluftsdagens "kast med liten boll" var detta hans chans att glänsa.

Känner ni till långboll? Spelas det fortfarande? Finns det kanske utrymme för att starta en amatörliga?
Citera
2011-09-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
När jag gick i låg- och mellanstadiet fanns det två stora bollsporter som krigade om att få nyttja fotbollsplanen under raster: fotboll och långboll. För er som inte känner till den senare sporten kommer nu en kort förklaring.
Långboll spelas mellan två lag (godtyckligt antal) på en fotbollsplan. Man kastar en tennisboll från det ena målområdet mot det andra målet i syfte att göra mål. Försvarande lag försöker stoppa bollen från att gå i mål och helst genom att fånga lyra. Tar man en tvåhandslyra får man gå fram till mittlinjen och kasta därifrån. Tar man en enhandslyra får man ta tre steg från mittlinjen och kasta därifrån.
Man kan tycka det är konstigt att Sveriges största sport inte kunde konkurrera ut långboll på min skola. Frågan om fördelningen av tid på fotbollsplanen togs till och med upp i högsta instans (elevrådet) och man utarbetade ett schema. Förklaringen ligger troligtvis i långbolls demokratiska natur: denna sport samlade alla icke-sportintresserade freaks som tyckte det var kul att få vara med ändå. Att bara stå i målområdet och försöka hindra en boll kunde alla göra. Något egentligen spel fanns inte eftersom det bara handlade om att kasta en boll fram och tillbaka. Trots detta hade långbollen lika passionerade utövare som fotbollen. Den tjocka killen med glasögon och klumpfot kunde vara en jävel på att kasta en tennisboll och tillsammans med friluftsdagens "kast med liten boll" var detta hans chans att glänsa.

Känner ni till långboll? Spelas det fortfarande? Finns det kanske utrymme för att starta en amatörliga?

Den spelas än i Umeå på idrottslektioner! Min brorsa som går i 9:an har haft långboll på idrotten enda sen 4:an. Själv hade jag också långboll när jag gick i mellan och högstadier.
Citera
2011-09-11, 12:07
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fox123
Den spelas än i Umeå på idrottslektioner! Min brorsa som går i 9:an har haft långboll på idrotten enda sen 4:an. Själv hade jag också långboll när jag gick i mellan och högstadier.

Oj, den är till och med sanktionerad av skolledningen? Det gillar jag att höra.
Citera
2011-09-11, 12:20
Medlem
Är det inte farligt? småbarn som kastar tennisboll som är ganska hård
Citera
2011-09-11, 12:44
Medlem
Startar du en liga så hänger jag på vilken dag som helst. Vann alltid kast med liten boll i skolan, var ett tag sen men kan nog fortfarande kasta ett hyfsat stycke.
Citera
2011-09-11, 13:05
Medlem
FrankRosenthals avatar
Har aldrig hört talas om långboll faktiskt. Ungefär hur många var man i varje lag? Varierade det kraftigt eller? Fick man något tempo i sporten? Var det även populärt bland tjejerna eller var det mest killar som utövade detta? Känns ändå som man kan få rätt bra fart på en tennisboll i den åldern.
Citera
2011-09-11, 15:26
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZSpammerZ
Är det inte farligt? småbarn som kastar tennisboll som är ganska hård

Jodå. Jag minns en gång i högstadiet då jag gick förbi min gamla mellanstadieskola och såg att de spelade långboll. Som en idiot hoppade jag in, tog en lyra och kastade bollen från kort avstånd rakt in i... en liten killes ansikte. Han började gråta okontrollerbart och jag fick ta med honom till hans fritids och förklara situationen.

En sport för riktiga män alltså!

Citat:
Ursprungligen postat av FrankRosenthal
Har aldrig hört talas om långboll faktiskt. Ungefär hur många var man i varje lag? Varierade det kraftigt eller? Fick man något tempo i sporten? Var det även populärt bland tjejerna eller var det mest killar som utövade detta? Känns ändå som man kan få rätt bra fart på en tennisboll i den åldern.

Ja det varierade kraftigt. Det fanns ingen undre eller övre gräns och folk kunde komma och gå ganska fritt.

Tempot var lågt. Tänk baseboll. Man gick och väntade på att fånga en boll så att man fick kasta. Det var väl bland annat detta som gjorde att alla kunde vara med. Ingen kondition krävdes.

Det var nästan bara killar som sysslade med det men det gällde på min tid alla sporter på skolgården. Någon enstaka tjej var förstås med men de sysslade oftast med något annat (jag misstänker att det hade med ponnies eller killar att göra).
Citera
2011-09-11, 23:53
Medlem
Ko.i.kukens avatar
har inte hört talas om det men det verkar kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in