2011-09-11, 11:34
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Min ställning är att dessa människor finns och att mättermen är filosofisk kunskap eller snarare filosofisk förståelse.
Om man skulle godkänna ovan så skulle det innebära något väldigt intressant, att man kan kartlägga hela mänskligheten utifrån förståelse. Detta får givetvis många intressanta biverkningar, som tex rösträttens värde i ett demokratiskt system mm.
Vad anser ni om det hela? Finns det übermenschen?
Citera
2011-09-11, 11:43
Medlem
Ett problem är att en person som du tycker har väldigt god filosofisk förståelse kanske någon annan upplever som en total idiot.
Citera
2011-09-11, 11:49
Medlem
Artificioses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrutus
Ett problem är att en person som du tycker har väldigt god filosofisk förståelse kanske någon annan upplever som en total idiot.
Tänkte exakt samma sak när jag läste ts inlägg!

Framförallt när folks filosofiska åsikter skiljer sig något enormt emot varandra! Så när lilla Per tycker att jag har en bra "filosofisk kunskap eller snarare filosofisk förståelse" så tycker lilla Stina att jag borde söka hjälp pga att jag är så dum i huvudet som ens tänker på det viset..
Citera
2011-09-11, 11:50
Medlem
EvilGuys avatar
Givetvis finns det übermenschen (i den bemärkelsen att de är "bättre" ur ett allmänt vedertaget begrepp) men det blir nog svårt att diagnostisera eller kategorisera dem. Sen finns det och kommer alltid att finnas sociopater som tror sig tillhöra denna kategori när deras "übermensch-het" oftast bara sitter i deras defekta självbild. Med det sagt så finns det med all säkerhet übermenschs med sociopatiska tendenser!
Citera
2011-09-11, 11:50
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:

Det är riktigt det du skriver, men om en stor skara människor tycker att en viss person nått en god filosofisk kunskap så kanske det inte spelar någon roll om 1 människa tycker att denna är en total idiot.

Lite som att fråga, vad är normalt? Jag anser att det som kan räknas som normalt är det majoriteten av människorna i ett land tycker.
Citera
2011-09-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Det är riktigt det du skriver, men om en stor skara människor tycker att en viss person nått en god filosofisk kunskap så kanske det inte spelar någon roll om 1 människa tycker att denna är en total idiot.

Lite som att fråga, vad är normalt? Jag anser att det som kan räknas som normalt är det majoriteten av människorna i ett land tycker.

Ditt resonemang blir ju lite konstigt. Vi leker med tanken att ubermenschen finns.

En uberkillen tycker du har goda filosofiska kunskaper medans 10 miljoner WT tycker du är en idiot.

Vad blir beslutet här?

Majoriten kan ju knappast ha rätt eftersom då är ju ubermänniska den vanliga Svensson som tycker Idol är ett djupt och spännande program.
Citera
2011-09-11, 14:40
Medlem
Även om det finns människor som förstår saker och ting bättre än andra människor, så förstår jag inte riktigt resonemanget hur det skulle påverka rösträtten i ett demokratiskt samhälle?

Även Einstein var en klåpare ibland som gick vilse i korridorerna.. ingen kan allt.
Citera
2011-09-11, 16:41
Medlem
Citat:

ubermenchen: det finns alltid ett korrekt svar på allt.
Citera
2011-09-11, 19:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Finns det übermenschen?

Ûbermensch i den nietzscheanska betydelsen finns, men de är inga gudar i mänsklig skepnad utan människor som själva ansvarar för sitt öde. Amor fati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in