Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-11, 05:06
  #1
Medlem
Transmissons avatar
Ja, jag har fått en uppfattning om att folk inte inser vidden av Julians geni.

Innan jag visste att han skrivit text och musik till hela Is This It (2001) och i stort sätt hela Room On Fire (2003) och First Impressions Of Earth (2006) beundrade jag mest hans röst och utseende
Sedermera började jag förstå att han till råga på allt också besitter en sjuk förmåga att skriva riktigt välkomponerad musik.

Övriga bandmedlemmar har förstås en stor betydelse i slutprodukten, men den råa melodin och texten till 90 % av Strokes material är en produkt endast bestående av Julians blod, svett och tårar.

Låtarna på Is This It hade han visserligen jobbat på länge innan albumet släpptes, men att två år senare ha Room On Fire redo, det är klass!

Julians soloalbum från 2009 är också det eminent. Där har han tagit den populära electro-ljudbilden och förfinat den med sin egen touch.

Det känns som att The Strokes är ett respekterat band bland folk.
De drar sig inte till några ytterligheter utan använder beprövande element inom rock'n'roll utan att för den delen bli förutsägbara.

Jag tror heller aldrig jag hört någon ha en uteslutande negativ uppfattning om bandet. Haters gonna hate säger man ju, men det verkar inte som att The Strokes har lyckats skaffa sig några riktiga haters.

Vad tänker ni kring Strokes/Julian?
__________________
Senast redigerad av Transmisson 2011-09-11 kl. 05:31.
Citera
2011-09-11, 09:40
  #2
Medlem
Fred Friendlys avatar
Tycker om dem men hans soloalbum var mediokert och senaste albumet av Strokes var ok, men intetsägande.
Citera
2011-09-11, 10:08
  #3
Medlem
Falcãos avatar
Nu är jag ingen expert på The Strokes eller Julian Casablanca, tvärtom, men gör han inte ganska traditionell musik som inte direkt bryter ny mark medan Brian Wilson var en experimentell och framåtblickande kille. Musiken Strokes hyllades för på debuten kändes väl ungefär lika nyskapande som om Brian Wilson hade beslutat sig för att spela in en tradjazz-platta 1966.
Citera
2011-09-11, 15:33
  #4
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Nu är jag ingen expert på The Strokes eller Julian Casablanca, tvärtom, men gör han inte ganska traditionell musik som inte direkt bryter ny mark medan Brian Wilson var en experimentell och framåtblickande kille. Musiken Strokes hyllades för på debuten kändes väl ungefär lika nyskapande som om Brian Wilson hade beslutat sig för att spela in en tradjazz-platta 1966.
Ja och nej, på ett sätt hade ju Brian det lättare eftersom inte speciellt mycket musik hade släppts 1966, så han hade en större frihet att vara innovativ.

Men egentligen så jämför jag inte de två, jag använde likelsen för att demonstrera Julians komponerings-skills.

Julian använder saker man känner igen från förr men gör det på ett personligt vis.

Men ja, The Strokes startade garagerock-trenden som genomsyrat 2000-talets rockmusik. The Libertines, Arctic Monkeys och många dylika band har alla att tacka dem.
Citera
2011-10-01, 05:09
  #5
Medlem
Transmissons avatar
I want opinions, mutherfuckers. OPINIONS!
Citera
2011-10-01, 07:50
  #6
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
I want opinions, mutherfuckers. OPINIONS!
Strokes känns inte så angelägna, därmed inte heller Julian, då deras senaste var en tam skiva utan en uns av att vara genuin.
Citera
2011-10-01, 08:19
  #7
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Ja och nej, på ett sätt hade ju Brian det lättare eftersom inte speciellt mycket musik hade släppts 1966, så han hade en större frihet att vara innovativ.

Men egentligen så jämför jag inte de två, jag använde likelsen för att demonstrera Julians komponerings-skills.

Julian använder saker man känner igen från förr men gör det på ett personligt vis.

Men ja, The Strokes startade garagerock-trenden som genomsyrat 2000-talets rockmusik. The Libertines, Arctic Monkeys och många dylika band har alla att tacka dem.

Det görs ju massor av nyskapande musik idag också fast det sker inte inom rockmusiken som står stilla och stampar. Inte så konstigt då det ändå finns begränsningar för vad man kan göra med en klassisk rocksättning med kanske främst gitarr, bas, trummor och kanske något klaverinstrument. När Brian Wilson var ung och spelade in Pet Sounds eller jobbade med sitt Smile-projekt så var fortfarande rocken i full utveckling och det hände massor inom genren så det var nog rätt naturligt för honom som visionär att välja att verka inom den genren. Hade Wilson istället varit ung i början på 2000-talet så är det mycket möjligt att han hade försökt tänja på gränserna genom att istället försöka revolutionera den elektroniska musiken eller något. Tror inte en ung Brian Wilson skulle nöja sig med att göra bakåtblickande rock som Julian Casablanca.
Citera
2011-10-01, 08:58
  #8
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Strokes känns inte så angelägna, därmed inte heller Julian, då deras senaste var en tam skiva utan en uns av att vara genuin.
Nu var det inte meningen att du skulle tycka till om hur angelägna de är i dagsläget. Jag är mer intresserad av ifall folk kan se storheten i det han gjort. Min uppfattning är att det inte är vedertaget att Julian är skaparen bakom 9 av 10 Strokes-låtar.

Håller delvis med om att Angles var litet plastig, men det finns riktigt fina moment.
Citera
2011-10-01, 09:04
  #9
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Det görs ju massor av nyskapande musik idag också fast det sker inte inom rockmusiken som står stilla och stampar. Inte så konstigt då det ändå finns begränsningar för vad man kan göra med en klassisk rocksättning med kanske främst gitarr, bas, trummor och kanske något klaverinstrument. När Brian Wilson var ung och spelade in Pet Sounds eller jobbade med sitt Smile-projekt så var fortfarande rocken i full utveckling och det hände massor inom genren så det var nog rätt naturligt för honom som visionär att välja att verka inom den genren. Hade Wilson istället varit ung i början på 2000-talet så är det mycket möjligt att han hade försökt tänja på gränserna genom att istället försöka revolutionera den elektroniska musiken eller något. Tror inte en ung Brian Wilson skulle nöja sig med att göra bakåtblickande rock som Julian Casablanca.
(s). Fast då har du uppenbarligen inte gett Julians solo-album en chans? Det är just låtarna på det albumet som är essensen i mitt budskap.. Det finns electro-element så det sjunger om det (pun delvis intended), även fast en kritisk röst säkert skulle avfärda dem som "80-talsskräp". Men jag håller det som ett originellt sound.
Citera
2011-10-01, 09:20
  #10
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
(s). Fast då har du uppenbarligen inte gett Julians solo-album en chans? Det är just låtarna på det albumet som är essensen i mitt budskap.. Det finns electro-element så det sjunger om det (pun delvis intended), även fast en kritisk röst säkert skulle avfärda dem som "80-talsskräp". Men jag håller det som ett originellt sound.

Nä, det är klart att det är en fördel om man faktiskt lyssnat på musiken man diskuterar. Jag bygger min bild av honom på The Strokes som jag tyckte lät som ett föga imponerande garagerockband men jag ska ge hans soloplatta en chans då så återkommer jag i frågan.
Citera
2011-10-01, 10:47
  #11
Medlem
Falcãos avatar
Har lyssnat på "Phrazes For The Young" nu och kan inte säga att jag blev så imponerad. De elektroniska inslagen hade mer retrokänsla än de var nyskapande kan jag nog känna. Sedan hade han väl ändå ett lite eget sound men det tycker jag inte räcker för att få hedersbenämnandet "samtidens Brian Wilson".
Citera
2011-10-01, 11:09
  #12
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Nu var det inte meningen att du skulle tycka till om hur angelägna de är i dagsläget. Jag är mer intresserad av ifall folk kan se storheten i det han gjort. Min uppfattning är att det inte är vedertaget att Julian är skaparen bakom 9 av 10 Strokes-låtar.

Håller delvis med om att Angles var litet plastig, men det finns riktigt fina moment.
Det var en kommentar till de uteblivna kommentarerna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback