2011-09-11, 01:13
Medlem
Min son var ute och åkte med sin 30-moped en rieju drac, han stannade vid en parkering för att ringa en kompis. Och då kom en polisbil som stannade direkt vid honom dom säger till han på en gång att moppen går mycket mer än 30 och då har dom inte ens sett den åka. Dem fortsatte och säga till honom att han måste byta alla delar till original och det sjuka är att allt är original visst moppen går lite mer än 30 men det är inget trim. Polisen säger att dom ger han en andra chans och om dom ser han igen med dom delarna så kommer dom ta in moppen på en gång.

Det jag undrar nu är vad gör polisen med moppen? Allt är ju som det ska, och jag orkar inte få hem alla delar i en kartong.
Citera
2011-09-11, 01:19
Medlem
felleboy90s avatar
dom tar in den och kollar så att det inte sitter några trimdelar på den eller att den är trimmad. Sitter det trimdelar så blir dom konfiskerade
Citera
2011-09-11, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felleboy90
dom tar in den och kollar så att det inte sitter några trimdelar på den eller att den är trimmad. Sitter det trimdelar så blir dom konfiskerade
Sätter dom ihop mopeden igen sen för jag har hört att man får göra det själv..?
Citera
2011-09-11, 01:25
Medlem
Miphes avatar
Citat:

Nej, så gjorde dem för en del år sedan. De får INTE ta grabbens moped eftersom att äga en trimmad moped inte är ett lagbrott i sig. Själva ingreppet att trimma en moped är inte heller olagligt, det enda olagliga är att framföra en trimmad moped överallt utom på inhägnat område.
Citera
2011-09-11, 01:27
Medlem
Nepposs avatar
Citat:

Japp. kom ihåg moppetiderna och en polare blev tagen. Polisen tog moppen och hade en "expert från sthlm" som kollade på den.

Den enda dom fann var röret som var trimm, ändå var allt som kunde trimmas trimmat.
Citera
2011-09-11, 01:29
Medlem
Miphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepton
Min son var ute och åkte med sin 30-moped en rieju drac, han stannade vid en parkering för att ringa en kompis. Och då kom en polisbil som stannade direkt vid honom dom säger till han på en gång att moppen går mycket mer än 30 och då har dom inte ens sett den åka. Dem fortsatte och säga till honom att han måste byta alla delar till original och det sjuka är att allt är original visst moppen går lite mer än 30 men det är inget trim. Polisen säger att dom ger han en andra chans och om dom ser han igen med dom delarna så kommer dom ta in moppen på en gång.

Det jag undrar nu är vad gör polisen med moppen? Allt är ju som det ska, och jag orkar inte få hem alla delar i en kartong.

Du behöver inte vara orolig, jag har själv åkt dit för att köra trimmat och jag har flera kompisar som har gjort det. Jag har ALDRIG varit med om att någon moped har blivit beslagtagen. Vill snutarna så sätter de dit honom för att mopeden går för fort, de skiter fullständigt i vad det är för grejer på den.
Citera
2011-09-11, 01:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miphe
Jag har ALDRIG varit med om att någon moped har blivit beslagtagen.
Då har du inte varit med om särskilt mycke på mopedforumen går det 15 per dussin som fått sina mopeder beslagtagna medans polisen utreder om fordonet är trimmat och det kan ibland ta mer än 2 månader.

Citat:
Misstänker polisen att fordonet är trimmat kan de beslagta fordonet för närmare inspektion men vanligtvis brukar de kolla hur snabbt fordonet går först genom ex: testkörning eller annan form av hastighetsmätning.
Om mopeden beslagtas och visar sig va trimmad så kan trimdelarna beslagtas och mopeden skruvas inte ihop igen.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-09-11 kl. 01:49.
Citera
2011-09-11, 15:21
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:

Din son? Haha!
https://www.flashback.org/sp32057958

Du har ingen aning om vad dom har sett och inte sett. Dom kan mycket väl känna igen dig från tidigare tillfälle men inte orkat få tag på dig då.

För övrigt är det 18-års gräns på Flashback.
Citera
2011-09-11, 15:46
Medlem
sebnies avatar
Det behöver inte vara trimmat för att det ska vara olagligt. Det räcker med att du t.ex. byter motorn från en original till en icke-original så är det att anse som trimmat, även om den tillochmed går långsammare än original.

Detta då moppen är typgodkänd med vissa delar, och genom att byta delar så gäller inte typgodkännandet.

Att byta kåpor kan också vara olagligt, man får kolla upp om de ingår i typgodkännandet i så fall. Tänk på att byta kåpor kan påverka luftmotståndet och därför göra moppen snabbare.

I stort sett får du inte byta ett smack på en moppe utan att det anses vara trim rent objektivt sett. Du får byta för att laga delar, men då ska det vara ORIGNAL och höra till samma modellnummer.
Du får till exempel inte ta en likadan original-motor som egentligen hör till en annan modell, även om den har samma egenskaper.

Och även om den inte är trimmad (läs: ej originaldelar på) så har dem rätt att ta moppen i beslag och göra både en sk icke-förstörande undersökning OCH en förstörande undersökning på den, utan att sedan återställa moppen i skick.

De får altså inte förstöra en moppe för att jävlas, men de får lov att t.ex. såga itu en motor för att undersöka om den är original eller ej - men bara om det BEHÖVS, dvs de har en misstanke att du gjort åtgärder för att "förfalska" en originalmotor.

Visar det sig att den är original - ja synd för dig, bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny motor.
Citera
2011-09-11, 18:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
I stort sett får du inte byta ett smack på en moppe utan att det anses vara trim rent objektivt sett.
Det gäller enbart mopeder som är helfordonsgodkända.
Citat:
Du får byta för att laga delar, men då ska det vara ORIGNAL och höra till samma modellnummer.
Nej det finns inget krav på att det ska va original utan det räcker om det som monteras är likvärdigt med original.

Citat:
Du får till exempel inte ta en likadan original-motor som egentligen hör till en annan modell, även om den har samma egenskaper.
Har den samma egenskaper som originalmotorn(dvs likvärdig) finns det inget hinder för byte.

Citat:
Visar det sig att den är original - ja synd för dig, bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny motor.
Och du kan naturligtvis visa upp en källa om att polisen har rätt att förstöra originaldelar i jakten på trimdelar utan att återställa mopeden om inget trim hittas?
Citera
2011-09-11, 18:45
Medlem
Forever Winters avatar
Trimdelarna är väl minsta problemet. Olovlig körning är betydligt allvarligare.

Jag kan inte de faktiska juridiska förhållandena här men jag pratade med en trafikpolis för några år sedan och han sade att de kan ta trimdelarna på plats, men inte hela moppen.
Citera
2011-09-11, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Trimdelarna är väl minsta problemet. Olovlig körning är betydligt allvarligare.

Jag kan inte de faktiska juridiska förhållandena här men jag pratade med en trafikpolis för några år sedan och han sade att de kan ta trimdelarna på plats, men inte hela moppen.
Nejdå, om mopeden behövs för att utreda brottet (olovlig körning) så tar man den i beslag. Har man en moped som man med gott fog tror går för fort och personen som kör den blånekar finns inte så mycket annat att göra än att ta den i beslag och mäta upp den samt kontrollera eventuella invändningar om att man inte rört en skruv på den.

Och jag har inte haft bråttom att kolla när jag tagit en moped i beslag.. Trimdelarna kan sedan förverkas som brottsverktyg, BrB 36:3.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in