2011-09-11, 00:18
Bannlyst
Är en väldigt stor Italien älskare, och har märkt att det bor väldigt många hel eller halv italienare runt omkring i landet. En stor del verkar vara affärsmän, krögare och konsulter. Men finns det även folk i dom utsatta förorterna eller i miljonprograms områdena i dom medelstora städerna?

Hur är dom svenska italienarna rent politiskt, vad är deras ställning i denna s k massinvandrings politik som pågår i Sverige? Stör det folket att Sverige allt mer börjar likna ett mini Bagdad eller Somalia, med tanke på Italiens konflikt med araber och afrikaner?

Eller har ni sjunkit in i det svenska integration och invandrings klimatet?

Vore trevligt med svar från riktiga italienare, bosatta i Sverige.
Citera
2011-09-11, 00:29
Bannlyst
Var har du fått det ifrån, att en stor del av italienarna är affärsmän?
Citera
2011-09-11, 00:40
Bannlyst
Om många bor i förorter vet jag inte men däremot så är skillnaden inte så stor mellan italienare, zigenare och albaner.
Italienare brukar som nämnda grupper lura av folk på pengar sommartider med sina tre burkar satsa pengar- hitta- vin eller så säljer dom dig äkta armani kopia.

Italienarna var dom första som smugglade in horse i Sverige.

Hur tror du cafe operas ägare "köpte" upp cafet?
Om du är intresserad av det folket så kan du fråga dom äldre vem och hur Pepino var för en person- en såndär som du säger- affärsman som slängde ner råttor i köttfärskranen.
Citera
2011-09-11, 11:28
Medlem
psaks avatar
Har inget emot italienare men klyschorna om dem är nog de sannaste av alla. Ta mig fan samtliga italienare man hört om är antingen kockar eller fotbollsfans (oftast både och)
Citera
2011-09-11, 12:01
Medlem
Min fästmö är från Rom (vi bor i Sthlm) dock ej i någon invandrarförort. Hennes politiska åsikter är ganska normala. Vi såg Juholts sommartal och hon var imponerad av hur folk applåderade när han nämnde skattehöjningar. Tror de flesta exilitalienare flytt land p.g.a Berlusconis politik.

Tjejen utrrycker även stort missnöje med situationen i Lampedusa där unga arga män anländer med båt från Afrika. Hon tycker generellt att det är mindre araber/afrikaner i Sthlm än i Rom men är förvånad över att vi ger asylsökande socialbidrag och lägenhet. I Italien tvingas de arbeta, ofta med låglönejobb eller sälja piratkopierade handväskor på gatorna. Flickvännen förstår folks missnöje med ghettobildning och bidragsberoende. Dessutom anser hon att många missbrukar SFI och inte verkar bry sig om att lära sig svenska.

Alla italienare i Sverige jobbar inte inom restaurangnäringen. Många jobbar även för Italienska multinationella företag med dotterbolag/underkontor i Sverige.
Citera
2011-09-11, 12:52
Medlem
Westerners avatar
Är inte italienare själv men har väldigt nära band med vår lokala italienska "community" i Malmö. För det första så är det inte speciellt många italienare som bor kvar i Sverige jämfört med hur många det en gång fanns här. Italienarna kom hit under 60-talet som arbetskraftsinvandring och majoriteten återvände efter att ha tjänat in sina stålar för att bygga hus och bilda familj "hemma". Av dem som har stannat kvar så har dem absolut inget gemensamt med de etniciteter som nu är vanligast förekommande i förorterna. Italienarna har integrerats väl i Sverige och de ser med avsky på hur sveriges invandringspolitik förändrats sedan dem kom hit. Jag skulle gissa på att en större andel av dem röstade på SD jämfört med etniska svenskar. Italienarna har ingen förkärlek varken för subsahariska invandrare eller MENA-invandrare.
Citera
2011-09-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMIN
Om många bor i förorter vet jag inte men däremot så är skillnaden inte så stor mellan italienare, zigenare och albaner.
Italienare brukar som nämnda grupper lura av folk på pengar sommartider med sina tre burkar satsa pengar- hitta- vin eller så säljer dom dig äkta armani kopia.

Italienarna var dom första som smugglade in horse i Sverige.

Hur tror du cafe operas ägare "köpte" upp cafet?
Om du är intresserad av det folket så kan du fråga dom äldre vem och hur Pepino var för en person- en såndär som du säger- affärsman som slängde ner råttor i köttfärskranen.

Stackare du är lika insnöad som de flesta här på FB.

De flesta som kom 1946 är antingen döda eller har flyttat tillbaks samma gäller för vågen som kom vid 60 talet.

Är du italienare kanske så att du vet vad du pratar om ?
Citera
2011-09-11, 13:21
Medlem
Jeckes avatar
Många "italienare" är i själva verket iranier eller turkar, som påstår sig vara italienare för att det är högre klass.

Det var nån italienare som var aktiv på forumet som tydligen ofta träffade på dessa när han var ute, och han tyckte det var lika roligt att börja snacka italienska med dem varje gång, eftersom de i allmänhet inte kunde mer än "ciao" på italienska.
Citera
2011-09-11, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Många "italienare" är i själva verket iranier eller turkar, som påstår sig vara italienare för att det är högre klass.

Det var nån italienare som var aktiv på forumet som tydligen ofta träffade på dessa när han var ute, och han tyckte det var lika roligt att börja snacka italienska med dem varje gång, eftersom de i allmänhet inte kunde mer än "ciao" på italienska.

Yes, och under VM/EM i fotboll så ser man alltid araber iklädda den italienska matchtröjan så det ligger något i det du skriver.
Citera
2011-09-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-80
Yes, och under VM/EM i fotboll så ser man alltid araber iklädda den italienska matchtröjan så det ligger något i det du skriver.

Och hur många i den Italienska liga fotbollen tror du är bosatta i Sverige ?

Sorry glömde Ibra
Citera
2011-09-11, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IloveTRG42
Och hur många i den Italienska liga fotbollen tror du är bosatta i Sverige ?

Sorry glömde Ibra

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter med den kommentaren.
Kanske har jag inte riktigt vaknat än men det jag menar är att många araber bosatta i Sverige har på sig italienska matchtröjan under fotbolls-VM/EM.
Citera
2011-09-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-80
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter med den kommentaren.
Kanske har jag inte riktigt vaknat än men det jag menar är att många araber bosatta i Sverige har på sig italienska matchtröjan under fotbolls-VM/EM.

Var inte med riktigt på ditt resonemang men när jag kollar lite bättre är jag med.
Miss av mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in