2004-12-02, 19:32
Medlem
De flesta stora religioner har en egen "helig bok" så att säga. Kristna har en bibel, judar har Torah och Talmud, muslimer har Koranen osv.

Vissa religösa människor väljer att göra saker i religionens namn, även fast det inte står någonting om det i respektive "helig bok". Ett exempel är muslimernas kvinnliga omskärelse, vilken i våra ögon ses som onödlig och grym. Varför utför man egentligen kvinnlig omskärelse?

Nu undrar jag mest vilka andra sådana handlingar det finns inom olika religioner.. någon som vet?
Citera
2004-12-03, 07:23
Medlem
jag är ganska så säker på att det står i koranen.

att jesus födelsedag skulle vara 25:e december står dock inte i nt. det är något man bestämde år 354 i roms kyrka (vissa anser idag att det var i mitten av maj, vissa i början av januar andra i oktober).
Citera
2004-12-03, 09:28
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinQ
jag är ganska så säker på att det står i koranen.

att jesus födelsedag skulle vara 25:e december står dock inte i nt. det är något man bestämde år 354 i roms kyrka (vissa anser idag att det var i mitten av maj, vissa i början av januar andra i oktober).

Om du åsyftar att kvinnlig omskärelse finns omnämnt i al-Qur'an så tar du fel. Då jag studerat och läst al-Qur'an har jag aldrig stött på det fenomenet. En av de största andliga ledarna inom islam, Sheik Mohammed Sayed Tantawi, från Kairos prestigefyllda al-Azhar Moské säger att det inte är ett islamiskt bruk att omskära kvinnor.
Citera
2004-12-03, 10:48
Medlem
Ybbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om du åsyftar att kvinnlig omskärelse finns omnämnt i al-Qur'an så tar du fel. Då jag studerat och läst al-Qur'an har jag aldrig stött på det fenomenet. En av de största andliga ledarna inom islam, Sheik Mohammed Sayed Tantawi, från Kairos prestigefyllda al-Azhar Moské säger att det inte är ett islamiskt bruk att omskära kvinnor.
Helt rätt, det står ingenstans i koranen om kvinnlig omskärelse, om jag inte missminner mig däremot står det om manlig omskärelse.
Kvinnlig könsstympning är något som utövas mestadels i Afrika, bland hokuspokusfolkslagen som har mixat religionerna.
Citera
2004-12-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tack för informationen. Funderade faktiskt över det när jag diskuterade omskärelse i en annan tråd, om den kvinnliga varianten verkligen förespråkas i Koranen, men så verkar ju alltså inte vara fallet.
Citera
2004-12-03, 13:32
Medlem
Sun Ruler:
ok, det kanske inte stämde. jag kanske tänkte på en sed där man omskär pojkar. fasst det kanske är en del av thoran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in