2011-09-10, 17:19
Medlem
KurtAktsams avatar
Oklart om detta varit uppe tidigare, men jag har ett par frgor som krver snabba svar.

Mste installera om min MBP som r frn Mid 2010. Mina skivor r borta s jag har ftt tag p skivor som hr till en 13" macbook pro.

Kommer detta fungera? Detta mste vara klart inom 3 timmar d jag ska redovisa ett projekt p datorn men just nu r den tammefan oduglig fr det r s mycket skit p den, plus 2 eller 3 operativsystem. Det r helt enkelt en jkla rra.

Kommer det fungera?
Vad kan hnda om jag installerar med 13" skivan?

Jag har gjort detta tidigare, det kan jag bertta, men d frsvann INGENTING p min dator, s jag r osker p om skivan verkligen hjlpte mig eller om den bara hjlpte mig att boota upp den p det gamla systemet. Jag gjorde en diskkontroll och d stod det med stora bokstver att jag mste reparera disken och installera om allt.

Tack p frhand.

KurtAktsam
Citera
2011-09-10, 17:23
Medlem
Tihihis avatar
Det kommer inte att fungera, du mste ha den skiva som fljde med din modell av MBP, det r inte samma som skickas med till alla modellerna.

Eller s fr du springa ut och kpa (eller hitta p internet) en s kallad retail version, den fungerar till alla.
Citera
2011-09-10, 17:27
Medlem
KurtAktsams avatar
D blir nu rebellisk nog och tankar hem skiten. Jag har trotts allt kpt skivan frn brjan s ngot lagbrott handlar det inte om.

Var kan jag hitta plitliga versioner och vilka fungerar? Valfri frn ThePirateBay?

Edit:

Jag har installerat Lion nu, men vilken Snow leopard hade jag innan? Eller spelar det ingen roll vilken man har om man nd har planer att kra upp den p Lion?
Citera
2011-09-10, 17:37
Medlem
Andreasvbs avatar
Starta upp datorn med skivan i och hll ned Alt-knappen.
Vlj sedan Mac OS X Install DVD.

Det vrsta som kan hnda r att den sger att skivan inte r gjord fr din modell.

Att anvnda en retail-skiva kanske inte alltid fungerar.
http://support.apple.com/kb/ht1159

Ocks vrt att lsa, http://support.apple.com/kb/HT2186

Dremot kan du skert hitta en skiva som r 10.6.3 eller senare p ntet, som r fr din modell.

Edit: Du kan installera 10.6 p en egen partition, dock inte "uppgradera" ver Lion.
Citera
2011-09-10, 17:50
Medlem
KurtAktsams avatar
Nu har jag hittat Snow leopard 10.6.3 som jag tankar frn TPB..

Om jag frsttt allt rtt nu kan jag ktta ver den filen till ett USB minne (Som jag kpte idag, 8 GB) och sedan starta upp min dator med minnet i, och vipps s ska det fungera.

Teoretiskt ska det var s har jag frsttt, men hur r det egentligen?
Citera
2011-09-10, 17:58
Medlem
Andreasvbs avatar
Ja, hll ned Alt-knappen nr du startar med USB-minnet i.

Och om du vill behlla Lion kan du gra en ny partition i Verktygsprogram > Skivverktyg > Partitionera.
Du kommer hitta menyn hgst upp nr du fortsatt ngra steg i installationsprogrammet.

Lycka till.
Citera
2011-09-10, 18:01
Medlem
KurtAktsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Ja, hll ned Alt-knappen nr du startar med USB-minnet i.

Och om du vill behlla Lion kan du gra en ny partition i Verktygsprogram > Skivverktyg > Partitionera.
Du kommer hitta menyn hgst upp nr du fortsatt ngra steg i installationsprogrammet.

Lycka till.

Tack!

Men jag har kpt Lion via Appstore, visst kan jag vl kostnadsfritt tanka hem det igen om jag kr om datorn i Snow Leopard?
Citera
2011-09-10, 18:22
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtAktsam
Men jag har kpt Lion via Appstore, visst kan jag vl kostnadsfritt tanka hem det igen om jag kr om datorn i Snow Leopard?

Du har Lion p datorn nu? D r det bara att starta om och hlla nere cmd + r fr att komma in i Recovery lge och installera om Lion utan att g omvgen via Snow Leopard.

http://support.apple.com/kb/HT4718
Senast redigerad av Tihihi 2011-09-10 kl. 18:26.
Citera
2011-09-11, 13:44
Medlem
KurtAktsams avatar
Tack s mycket fr svaren! Gav mig p CMD+R direkt igr nr jag sg meddelandet och sedan var allt igng.

Det enda jag inte frstr, och det r troligen inte srskilt svrt...Men jag har inte ftt svar p det via Google heller... Hur fan fr jag bort en partition? Jag installerade Lion p en partition som r 399 GB, sen har jag en som r p 100 GB som r tom, men jag fr lik frbannat inte bort den? Jag frstr liksom inte hur jag ska gra.

Nr jag skulle formatera allt nr jag installerade om Lion s sa den "Kan inte ta bort skivan frn skrivbordet"

Men jag kunde radera varje partition separat, men jag kunde inte ta bort den s dom flyter ihop igen.
Folk har haft detta problem tidigare vet jag nr dom haft windows p datorerna, men hur dom gjort r lite oklart.
Citera
2011-09-11, 14:11
Medlem
Andreasvbs avatar
Startade du upp i Lion Recovery och startade Skivverktyg drifrn?
Dr ska man kunna ta bort och skapa partitioner.

Man kan inte ta bort systempartitionen nr man r inne i Mac OS X.
Citera
2011-09-11, 22:39
Medlem
KurtAktsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Startade du upp i Lion Recovery och startade Skivverktyg drifrn?
Dr ska man kunna ta bort och skapa partitioner.

Man kan inte ta bort systempartitionen nr man r inne i Mac OS X.

Ja precis, jag var dr och frskte gra det hela till en partition. Utan ngra vidare resultat.. Kan inte ta bort skivan frn skrivbordet var det enda som kunde lsas i en ruta som kom upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in