Citat:
Om man får fritt välja "könsneutrala" så får man alltså inte välja könsspecifika. Så då finns inget val. Man tvingas på något för feminister hatar könsskillnader och tror att man kan utrota dem. För varför skulle man annars göra så?I takt med en ökad medvetenhet om jämställdhet och barns rätt att välja fritt har könsneutrala leksaker blivit alltmer populära på senare år. Många leksaksbutiker satsar numera på leksaker som riktar sig till alla barn av bägge könen, t ex byggklossar och konstruktionsleksaker, pedagogiska och kreativa leksaker, brädspel och pussel. Det finns till och med bilar och dockor vars design tilltalar både pojkar och flickor.
Citat:
Det får de väl, fast får de välja fritt kommer de inte att göra det generellt. Anser du att de ska få välja fritt?
Citat:
Det var ett mode bland pk-människor för några år sedan. Då man till och med jagade de som sålde leksaker riktade till något kön och hängde ut dem i pressen. Ideologiska fanatiker. Men de flesta föräldrar bryr sig inte utan köper det barnen vill ha. De flesta ser sina barn som barn och älskar dem och inte något som de ska försöka plåga och förändra utifrån en dum ideologi.
Många svenska föräldrar efterfrågar könsneutrala leksaker och väljer aktivt bort produkter med stereotyp marknadsföring. Detta pressar företag att skapa bredare utbud som inte är lika könsspecifikt. När du blir förälder, kommer du då att köpa könsneutrala leksaker till ditt lilla barn?
Lite intressant kan man se det ur en annan synvinkel. Om det är som feminismen verkar anse, att om man ger dem mer könsneutrala leksaker, kommer de att bli annorlunda och utjämna skillnaderna mellan könen, så är det väl dumt att ge dem leksaker från fel kön, om man vill undvika det. Vill man inte ha en vek feminin pojke ska man ge honom pojkleksaker, faktiskt, enligt feminismens egna åsikter, om att man kan förändra dem med valet av leksaker. Eller hur?
Citat:
Men man kan fortfarande inte visa att det är just kvinnan som gör skillnaden. Det är min poäng.
En studie från Credit Suisse (2012) fann att företag med minst en kvinna i styrelsen hade högre avkastning på eget kapital och högre tillväxt än företag utan kvinnor i styrelsen. Det finns alltså belägg för att ökad könsdiversitet i styrelser kan bidra till bättre prestation, men sambandet är inte alltid entydigt och beror på sammanhanget.
Citat:
Det är väl det jag sagt. Men generellt är män och kvinnor inte likadana.
Citat:
Precis. Jag är man och är helt väsensskild från dig. Jag vet ingen man som ens är i närheten av hur du är, däremot ett antal kvinnor i den här debatten som är som dig. NI kan aldrig bli en män.
Citat:
Jo det är mer pojkflickor inom vissa områden. Om du använder dina ögon och tittar dig omkring i samhället kommer även du att se det. Jag säger inte heller att alla är det, Du debatterar mot din egen halmgubbe. Jag säger att det är överrepresenterade, inte att alla är det. Fattar du det?
Kvinnliga forskare har inte större andel pojkflickor än i andra yrken. Liksom män är kvinnor individer med stora variationer sinsemellan. Jag anser att en indelning av kvinnor i olika kategorier som pojkflickor och flickflickor är meningslös. Det finns manhaftiga kvinnor som arbetar inom traditionellt kvinnliga domäner som undersköterskor och förskolelärare. Feminina kvinnor kan man även hitta inom mansdominerade områden som matematik, fysik och byggjobb.
Citat:
Är väl inte sant heller, men män och kvinnor dras till olika jobb generellt så på det sättet stämmer det.Utplånas mentalt alltså. Det blir i stort sett inga barn gjorda idag. Lever du på Venus? Men varför skulle vänsterfeminismen bry sig om det. Målet är att skillnaderna ska utplånas, inte att samhället ska fortsätta att existera eller att kvinnor ska föda barn. Tvärtom, avråder man kvinnor från det. Att göra karriär som en man är det absolut viktigaste.
Citat:
Jag bad först om den definition av vad en kvinna är och ingen har dykt upp. Nu vill du alltså att jag ska göra det åt dig. Kan ni kvinnor inte klara nått själva, utan vill att männen ska göra allt tänkande åt er?Men det är väl bara att erkänna att dagens feminismen inte kan definiera vad en kvinna är först. Man varken en definition eller ett erkännande av att de inte kan det, har jag sett.