2011-09-10, 12:51
Medlem
Man ser inte röken av dom i normala fall men så fort det samlas matrester är de där. Hur fungerar egentligen det där? Ringer dom sina polare? "Hey, grabbar här finns det mat."
Citera
2011-09-10, 13:00
Medlem
Keykons avatar
Haha det där har jag fan fnulat på lite också. Det är ju uppenbart att flugor dras till gammalt äckel-päckel, men om dom inte finns där från början, hur fan kommer dom dit?
Känns som att om man slängde in en gammal banan i ett 100% rent och lufttätt rum så skulle det ändå vara flugor där nån dag senare.
Citera
2011-09-10, 13:03
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keykon
Känns som att om man slängde in en gammal banan i ett 100% rent och lufttätt rum så skulle det ändå vara flugor där nån dag senare.
du menar som i kylskåpet? jag har aldrig varit med om bananflugor i kylskåpet.
Citera
2011-09-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadskamanhetada
Man ser inte röken av dom i normala fall men så fort det samlas matrester är de där. Hur fungerar egentligen det där? Ringer dom sina polare? "Hey, grabbar här finns det mat."
De lägger ägg i avloppet i diskhon. Koka upp vatten och häll ner i diskhon, 2 ggr bör räcka.
De flygande kan man ta med en skål apelsinsaft eller vinäger som man droppar några droppar diskmedel, det gör att de drunknar
Citera
2011-09-10, 13:33
Medlem
Keykons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
du menar som i kylskåpet? jag har aldrig varit med om bananflugor i kylskåpet.
Mja, i kylskåp håller sig ju grejerna ändå fräscha, jag brukar iaf inte ha ruttnande mat och dylikt i min kyl, sen vet jag inte hur bra flugor klarar såna låga temperaturer.
Dock var jag inte alltför seriös med den delen i min post så ta den inte bokstavligt.
Citera
2011-09-10, 13:44
Medlem
mightyscoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RinkRat
De lägger ägg i avloppet i diskhon. Koka upp vatten och häll ner i diskhon, 2 ggr bör räcka.
De flygande kan man ta med en skål apelsinsaft eller vinäger som man droppar några droppar diskmedel, det gör att de drunknar

Ett riktigt proffs
Detta ska jag lägga på minnet! Bra tips!
Kriget mot de små kräken fortsätter heheh
Citera
2011-09-10, 14:09
Medlem
Citat:

Det där tipset ska jag utnyttja. Jag har kliniskt rent hemma men ser trots det enstaka flugor kvar. Nu kan de vinka adjöss. Diskmedlet var en smart idé. Ytspänningen försvinner och vips så var den lockande saften en dödsfälla.
Citera
2011-09-10, 15:08
Medlem
Citat:
Det jobbiga med vinäger är att lukten sprider sig i hela köket. Sjukt effektivt dock. Vi brukar köra på det när vi får bananflugeattacker och man kan lätt lura ner tio stycken på ett dygn om det vore så.
Citera
2011-09-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadskamanhetada
Var kommer alla småflugor ifrån när man glömmer diska?

Om du har krukväxter så är det därifrån de kommer.
Citera
2011-09-12, 18:26
Medlem
Indiss avatar
Som jag förstått det så lägger de ägg i frukten (inte minst bananer) när de fortfarande sitter på plantan. De följer sedan med hem till dig när du släpar hem frukten från affären och kläcks i ditt kök. Spelar alltså ingen roll hur kliniskt rent du har i köket. Så länge du köper hem ny frukt så får du hem nya flugor.

(Sen är det klart att renlighet hemma kan förhindra att det kläcks nya generationer hemma hos dig och att problemet därmed eskalerar.)
Citera
2011-09-14, 17:43
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Det jobbiga med vinäger är att lukten sprider sig i hela köket. Sjukt effektivt dock. Vi brukar köra på det när vi får bananflugeattacker och man kan lätt lura ner tio stycken på ett dygn om det vore så.

10 st!? O.o

Jag brukar köra rödvinsvinäger åt dem små alkoholist-svinen, med några droppar diskmedel. I en kopp på kanske 1dm, så är hela bottnen täckt av dem små asen efter en kväll
Citera
2011-09-17, 11:57
Medlem
Keykons avatar
Citat:
De lägger ägg i avloppet i diskhon.
Ok, kan du svara på det här då...
Jag bor i ett kollektiv, alltså jag har mitt sovrum helt separat för mig själv och sen delar på kök och badrum med några andra personer, alltså finns det inga avlopp alls i anknytning till mitt rum.

Hade några tallrikar stående 3 dagar i mitt rum och vips så kom småflugorna fram...
Det finns alltså ingen öppning alls mellan köket och mitt rum, det är en 4 meter lång korridor mellan min ytterdörr och köket, och inte nog med det, min ytterdörr är alltid stängd, går jag till köket stänger jag den bakom mig osv.
Kan också lägga till att jag inte har några krukväxter, och inte heller haft någon typ av frukt i närheten av mig på typ en månad minst.
Hur i helvete kom flugjävlarna dit?

Har ställt fram en skål med apelsin juice och diskmedel i nu, ska bli kul att se om det hjälper iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in