2011-09-10, 11:56
Medlem
SaveMySouls avatar
De senaste åren har jag sett en kraftig nedgång i Flashbacks journalistikforum. Jag är inte dum, jag vet vilka politiska vindar som blåser på flashback och var uppmärksamheten riktas, men ett annat problem än det här eviga tjatet om Aftonbladet kontra SD som jag har lokaliserat är att det finns en benägenhet att överdriva, spetsa till och förvränga i stort sett alla händelser till den milda grad att utrymmet för en diskussion nästan har försvunnit.

Följden upplever jag blir hårklyverier, metadiskussioner, och framförallt väldigt mycket OT. Ofta hamnar man i en diskussion kring huruvida ett (medvetet tillspetsat) ord är en korrekt benämning för ett journalistiskt fenomen istället för att diskutera själva fenomenet.

Är det någon som känner igen sig i detta? Vad kan man göra åt för att främja de renodlade journalistiska diskussionerna?
Citera
2011-09-10, 12:11
Medlem
Ettan^s avatar
Flashback är ett öppet forum med en halv miljon medlemmar. Väldigt få har gått journalistik-utbildningar eller liknande, det är alltså rätt svårt att jämföra ett hundratal journalister på AB med flera hundra tusen skribenter på ett forum. Vissa skriver skit, vissa är bättre på att argumentera. Du får helt enkelt filtrera bort det du inte anser vara intressant nog att besvara och fokusera på det du vill diskutera, precis som alla andra gör.

Flashback ska inte styras i någon speciell riktning, det är inte vad forumet handlar om.
Citera
2011-09-10, 12:21
Medlem
SaveMySouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Flashback är ett öppet forum med en halv miljon medlemmar. Väldigt få har gått journalistik-utbildningar eller liknande, det är alltså rätt svårt att jämföra ett hundratal journalister på AB med flera hundra tusen skribenter på ett forum. Vissa skriver skit, vissa är bättre på att argumentera. Du får helt enkelt filtrera bort det du inte anser vara intressant nog att besvara och fokusera på det du vill diskutera, precis som alla andra gör.

Flashback ska inte styras i någon speciell riktning, det är inte vad forumet handlar om.
Men flashback styr ju redan diskussionen i viss mån genom vissa godtyckliga regler, och jag ser inget fel i det så länge det är diskussionsfrämjande. Men jag tycker inte ditt svar handlar så mycket om problemet som jag tar upp.
Citera
2011-09-10, 17:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaveMySoul
Men flashback styr ju redan diskussionen i viss mån genom vissa godtyckliga regler, och jag ser inget fel i det så länge det är diskussionsfrämjande. Men jag tycker inte ditt svar handlar så mycket om problemet som jag tar upp.

Vilka regler anser du vara godtyckliga? Det är ju inte så att dom styr användarnas åsikter åt ett visst håll. Alla regler finns av en anledning och det är för att maximera yttrandefriheten.
Citera
2011-09-11, 14:30
Medlem
SaveMySouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vilka regler anser du vara godtyckliga? Det är ju inte så att dom styr användarnas åsikter åt ett visst håll. Alla regler finns av en anledning och det är för att maximera yttrandefriheten.
Nu handlar ju inte tråden om detta, men KFK är godtycklig, OT också. Tidigare raderade man en del inlägg och hänvisade till att det var "trams" utan att ha något regelstöd, men jag vet inte om det är så vanligt längre.

Jag är mycket väl insatt i varför vi har regler här på forumet. Kan vi återgå till topic nu?
Citera
2011-09-11, 17:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaveMySoul
Nu handlar ju inte tråden om detta, men KFK är godtycklig, OT också. Tidigare raderade man en del inlägg och hänvisade till att det var "trams" utan att ha något regelstöd, men jag vet inte om det är så vanligt längre.

Jag är mycket väl insatt i varför vi har regler här på forumet. Kan vi återgå till topic nu?

Japp, KFK är godtycklig men det är å andra sidan admins forum och det är han som bestämmer. Vi har stöd i just regel 0.03 för att radera sånt som anses vara trams. Vad som är trams skiljer sig naturligtvis mellan dom olika forumen och det är därför moderatorer är i dom flesta fall "experter" i sina forum.

Du är välkommen att återgå till topic, jag ville bara ha svar på vad du ansåg vara godtyckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in