2011-09-09, 22:51
Medlem
jamesdeans avatar
Vad händer om man, vid ett gripande, blir "passiv", dvs lägger sig på marken så att poliserna måste släpa eller bära en till polisbilen? Jag har sett politiska aktivister göra detta på Youtube-filmer som en form av politisk protest/civil olydnad, och undrat huruvida detta i sig skulle vara en olaglig handling i Sverige.

Jag har svårt att tänka mig att det räknas som våldsamt motstånd eftersom det snarare är raka motsatsen - man gör ju varken något motstånd eller någonting våldsamt, utan lägger sig bara platt på marken. Men kanske skulle det kunna räknas som bedrägligt beteende?
Citera
2011-09-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Vad händer om man, vid ett gripande, blir "passiv", dvs lägger sig på marken så att poliserna måste släpa eller bära en till polisbilen? Jag har sett politiska aktivister göra detta på Youtube-filmer som en form av politisk protest/civil olydnad, och undrat huruvida detta i sig skulle vara en olaglig handling i Sverige.

Jag har svårt att tänka mig att det räknas som våldsamt motstånd eftersom det snarare är raka motsatsen - man gör ju varken något motstånd eller någonting våldsamt, utan lägger sig bara platt på marken. Men kanske skulle det kunna räknas som bedrägligt beteende?

Trots namnet på brottet, "våldsamt motstånd", behöver det enligt svensk lag inte vara särskilt våldsamt. När enskilda döms i domstol för våldsamt motstånd handlar det i regel om att den skyldige har försökt undvika att bli gripen eller omhändertagen av polis eller ordningsvakt.
Citera
2011-09-09, 23:33
Medlem
johanness avatar
beträgligt beteende är ett förmögenhetsbrott och har inget med det här att göra.

våldsamt motstånd blir det fråga om när någon genom att "sätta sig till motvärn eller eljest med våld söker hindra någon i hans myndighetsutövning". i praktiken betyder det att varje form av aktivt handlande som försvårar gripandet kan ses som våldsamt motstånd. praxis är såvitt jag vet hittills att passivt motstånd av det slag du beskriver inte anses utgöra våldsamt motstånd.
Citera
2011-09-10, 00:32
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
praxis är såvitt jag vet hittills att passivt motstånd av det slag du beskriver inte anses utgöra våldsamt motstånd.
Nej det våldsamma motståndet kräver ett aktivt motstånd för att bli aktuellt. Att lägga sig platt för att bäras bort utgör inget brott, den gränsen passerar man först när man börjar kränga och försöka hindra det faktum att man är på väg att bäras bort.
Citera
2011-09-10, 00:46
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Nej det våldsamma motståndet kräver ett aktivt motstånd för att bli aktuellt. Att lägga sig platt för att bäras bort utgör inget brott, den gränsen passerar man först när man börjar kränga och försöka hindra det faktum att man är på väg att bäras bort.
ja precis. argumenterar du mot mig nu eller är ditt nej ett medhållande nej? blir osäker på hur jag ska tolka dig.
Citera
2011-09-10, 01:28
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
ja precis. argumenterar du mot mig nu eller är ditt nej ett medhållande nej? blir osäker på hur jag ska tolka dig.
Ni säger ju samma sak så h*n håller ju med dig...
Citera
2011-09-10, 13:51
Moderator
blomvattnares avatar
B o B -► Juridik

/Mod
Citera
2011-09-10, 16:00
Medlem
Codens avatar
Det är väl just formuleringen i den svenska lagtexten "Våldsamt motstånd" som gör att det känns tvetydigt.

Om jag tolkar lagen rätt så är ju ALLA former av motstånd mot polismans ingripande att räkna som våldsamt motstånd. Dock undrar jag vad som innefattas av det som kallas "ohörsamhet mot polisman" eller något liknande?

I staterna har dom ju det betydligt mer lättförstådda "Resisting arrest" då resist såklart omfattar ALLA former av motstånd.
Citera
2011-09-10, 16:32
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Det är väl just formuleringen i den svenska lagtexten "Våldsamt motstånd" som gör att det känns tvetydigt.

Om jag tolkar lagen rätt så är ju ALLA former av motstånd mot polismans ingripande att räkna som våldsamt motstånd.

Så är det, ribban ligger lågt. Räcker med att du stretar emot en aning (till och med om du ex har handfängsel) för att kriteriet för motstånd sett till "våldsamt motstånd" ska vara uppfyllt sett till praxis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in