2011-09-09, 21:35
Medlem
ShouldBeFines avatar
Med tanke på att din tråd ligger i Juridik utgår jag ifrån att du vill ha förslag på lagliga saker du kan göra;
*Du kan skvallra för din hyresvärd (troligtvis kommer inget hända)
*Du kan ringa/tipsa polisen

Om du inte kunde lista ut dessa två alternativ utan att skapa en tråd på Flashback är du extremt dum i huvudet och borde kastreras.
Citera
2011-09-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weltschmerz
Jag misstänker att mina grannar röker marijuana eller hasch på balkongen, vad kan jag göra?

Ring störningsjouren anonymt. Bortsett från knarket... så är det ett jävla oskick att röka på balkongen. Bara själviska idioter gör det som inte förstår bättre än att förstöra samvaron för samtliga som inte röker.
Citera
2011-09-09, 21:43
Medlem
superflash2s avatar
Va en man och plinga på och säg som det är! Svårare än så är det inte.
Citera
2011-09-09, 21:47
Medlem
Är väl bara att gå ner och be dem snällt och vänligt att inte röka på balkongen?

Folk som röker på är sällan våldsamma så du har inget att frukta. Sluta vara en super-svensson och våga stå för att du inte tycker att de ska röka på balkongen.
Citera
2011-09-09, 21:48
Medlem
Ferromans avatar
Anmäl det till polisen om du vill ha det på ditt samvete. Det är väl inte speciellt svårt, eller? Ta bild/filma dem när det är självklart att de hanterar Cannabis.
Citera
2011-09-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Är väl bara att gå ner och be dem snällt och vänligt att inte röka på balkongen?

Folk som röker på är sällan våldsamma så du har inget att frukta. Sluta vara en super-svensson och våga stå för att du inte tycker att de ska röka på balkongen.

Saken är väl den, att de har all rätt i världen att röka på balkongen och äckla ner alla andras lägenheter... dock tror jag inte att det är OK, att bajsa i en potta på balkongen och låta korven vädras in allas lägenheter, trots att det är lika jäkla snuskigt..

Mitt tips är att inte ringa på grannen, de kan ju vara helt slut i huvudet och då slutar det med att du får en kniv i dig, förr eller senare. Inte värt risken. Ring anonymt till störningsjouren och anmäl dem för något så att de kommer ut på plats... då lär de inte röka på längre skulle jag tro...
Citera
2011-09-09, 22:01
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat, tillsägelser utdelade. Skärpning.

/Mod
Citera
2011-09-09, 22:11
Medlem
prettygirls avatar
Om jag inte minns fel så finns det praxis på att rökning på balkongen är ok. D.v.s. tobaksrök. Hur det ligger till med cannabis är jag dock mer osäker på. Gissningsvis torde det inte vara lika ok med hänsyn till att det är ett starkare preparat än tobak. Kontakta din hyresvärd och se vad de har att säga. Det borde räknas som en störning som man inte skall behöva tolerera.
Citera
2011-09-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Om jag inte minns fel så finns det praxis på att rökning på balkongen är ok. D.v.s. tobaksrök. Hur det ligger till med cannabis är jag dock mer osäker på. Gissningsvis torde det inte vara lika ok med hänsyn till att det är ett starkare preparat än tobak. Kontakta din hyresvärd och se vad de har att säga. Det borde räknas som en störning som man inte skall behöva tolerera.

Och bevisläget är? I lagens mening, kommer du knappast någonstans, utan det är som vanligt i Sverige, du får ta lagen i egna händer och göra livet jobbigt för dem, anonymt förstås...
Citera
2011-09-09, 22:26
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Reglerna är mer att man ska röka från balkongen med "respekt" alltså inte för ofta, inte fimpa osv. Angående cannabis-lukten kommer nog ingen ta det seriöst. Är det störigt så gå upp till dom och säg till dom, så blir dom nog lite paranoida och väljer andra platser.
Citera
2011-09-09, 22:28
Medlem
Jahaudus avatar
Som somliga redan har skrivit, har du väl några olika alternativ;

Ring och klaga till hyresvärden, tipsa polisen, ring på 'pundarna' och säg att deras rök luktar in till dig, alternativt lämna en anonym lapp i brevlådan där du skriver att du minsann vet vad de sysslar med!

Får man fråga varför du tycker det här är så jobbigt? Är det enbart faktumet att det är olagligt?
Jag gissar att de röker på balkongen just för att inte störa er grannar. Skulle de röka inne i lägenheten, är risken stor att det skulle lukta i trappuppgången istället.
Citera
2011-09-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Som somliga redan har skrivit, har du väl några olika alternativ;

Ring och klaga till hyresvärden, tipsa polisen, ring på 'pundarna' och säg att deras rök luktar in till dig, alternativt lämna en anonym lapp i brevlådan där du skriver att du minsann vet vad de sysslar med!

Får man fråga varför du tycker det här är så jobbigt? Är det enbart faktumet att det är olagligt?
Jag gissar att de röker på balkongen just för att inte störa er grannar. Skulle de röka inne i lägenheten, är risken stor att det skulle lukta i trappuppgången istället.

Ingen bor i trappen får man väl hoppas ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in