2011-09-09, 18:06
Medlem
danielito69s avatar
Hittade ingen liknande tråd om detta.

Har en fråga angående stambyte, Brf resp Hyresrätt.
Kortfattat:
Föreningen är en Bostadsrättsförening, BRF.
Läcka i badrummet i ena porten längs upp i lägenhet.
Arbetet har satts igång med stambyte.
Hur gör man med hyreshöjningar för alla BRF? Gör man ens några? Hur har andra gjort?
Väljer man inga extra så kostar det inget extra, såklart väljer de flesta xtra saker. Värmegolv, dyrare toalett, vägghängd toa, finare klinker osv.
Alla som har Brf får mycket fräschare än innan (miljonprogram) därav kan dom få högre vinst än vi andra som bor i Brf.

Alla andra som får reda på detta är såklart lite sura över att dom inte kommer få någon höjning, men hur, och vart ska man höja?
Hur mycket är det normalt att höja en Hyresrätt? 1%, 2% eller kanske en fast summa varje månad?

Visa gärna andra exempel hur dom har gjort.
Citera
2011-09-09, 18:35
Medlem
miqqqas avatar
Om och hur mycket man höjer avgiften i en BRF efter ett stambyte beror på vad stambytet kostade, föreningens ekonomi innan och dess finansiering av stambytet.

Jag förstår inte vad du menar med detta:
Citat:
Alla som har Brf får mycket fräschare än innan (miljonprogram) därav kan dom få högre vinst än vi andra som bor i Brf.

Alla andra som får reda på detta är såklart lite sura över att dom inte kommer få någon höjning, men hur, och vart ska man höja?
Hur mycket är det normalt att höja en Hyresrätt? 1%, 2% eller kanske en fast summa varje månad?
Varför blandar du in hyresrätt i en brf? Är folk sura för att deras avgifter inte kommer höjas?
Citera
2011-09-09, 18:52
Medlem
danielito69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Om och hur mycket man höjer avgiften i en BRF efter ett stambyte beror på vad stambytet kostade, föreningens ekonomi innan och dess finansiering av stambytet.

Jag förstår inte vad du menar med detta:
Varför blandar du in hyresrätt i en brf? Är folk sura för att deras avgifter inte kommer höjas?

Jag blandar in Brf och Hr för att i denna port är det blandat med Hr och Brf.

Är det logisk att höja Brf och Hr lika mycket? Det är bara i denna port som stambytet görs för tillfället.

Andra kommer att bli sura om det INTE höjs även för Brf, det pratas om att inte höja avgiften för Brf för att det redan är hög avgift i dessa. Kan man höja på annat vis, när dom väl säljer så kommer dom gå med vinst med ganska så mycket. Vet nån hur man procentuellt ska öka, vi säger att renoveringen kostade 2.100.000:- Hur räknar man ut det på 14 lägenheter, alla har olika storlekar allt ifrån 1r till 4r.
Senast redigerad av danielito69 2011-09-09 kl. 19:10. Anledning: fel summan
Citera
2011-09-09, 19:12
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielito69

Är det logisk att höja Brf och Hr lika mycket? Det är bara i denna port som stambytet görs för tillfället.

Andra kommer att bli sura om det INTE höjs även för Brf, det pratas om att inte höja avgiften för Brf för att det redan är hög avgift i dessa. Kan man höja på annat vis, när dom väl säljer så kommer dom gå med vinst med ganska så mycket. Vet nån hur man procentuellt ska öka, vi säger att renoveringen kostade 350000 kr. Hur räknar man ut det på 14 lägenheter, alla har olika storlekar allt ifrån 1r till 4r.

De som äger BRF-lägenheterna äger delar av huset och är var och en ekonomiskt ansvariga för det. Om du hyr av föreningen så hyr du på sätt och vis av dina egna grannar och det är dessa som sätter hyran för hyresrätterna. Som hyrestagare har du inget att säga till om, det är bara att gilla läget om hyran går upp.

Skilj även på termen "hyra" för hyresrätter och termen "avgift" för bostadsrätter. Dessa två har inget med varandra att göra.
Citera
2011-09-09, 19:16
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Pengarna i föreningen tillhör ju bostadsrättsinnehvarna och hyresgästerna har inget med dom pengarna att göra, Varför ska bostadsrättsinnehavarna subventionera hyresgästernas badrum?
Klart hyresgästernas hyra ska höjas mer.

Men det är min åsikt och vi resonerar nog alla olika
Citera
2011-09-09, 19:23
Medlem
miqqqas avatar
Citat:

Andra kommer att bli sura om det INTE höjs även för Brf, det pratas om att inte höja avgiften för Brf för att det redan är hög avgift i dessa. Kan man höja på annat vis, när dom väl säljer så kommer dom gå med vinst med ganska så mycket. Vet nån hur man procentuellt ska öka, vi säger att renoveringen kostade 2.100.000:- Hur räknar man ut det på 14 lägenheter, alla har olika storlekar allt ifrån 1r till 4r.
Ägs fastigheten av en BRF och en del hyresrättsinnehavare valde att inte vara med i ombildningen så de är kvar som hyresrätter medan resten har sålts?

Det är helt olika regler för hur avgiften/hyran påverkas av ett stambyte:

I en hyresrätt kan man antagligen säga att det är en standardförbättring med nytt badrum och man kan höja hyran pga det. Har man en förhandlingsordning så måste det förhandlas med hyresgästföreningen. Bara som riktlinje är en standardhyreshöjning här 420 kr/mån för ett nyrenoverat badrum med kakel & klinker.

I en bostadsrätt är man delägare i föreningen som äger huset och avgiften man betalar är till för att finansiera driften av fastigheten: höga kostnader = höga avgifter. Om/hur avgiften förändras av ett stambyte beror på föreningens ekonomi. Säg att du innan hade en förening som gick precis +-0 och den nu gör ett stambyte för 2,1 mkr. Den finansierar det helt genom lån och tar alltså ett lån på 2,1 mkr. Säg 4% ränta så blir det 84000 kr/år. Ska lånet betalas av på t ex 20 år så blir det 105 000 kr/år. Totalt behöver föreningen då få in 189 000 kr mer varje år. Varje lägenhet/bostadsrättsinnehavare har ett andelstal. Är ens andel 5% så bör man stå för 5% av kostnaden, alltså 9450 kr/år i höjd avgift. En annan förening kanske har sparat pengar så de inte behöver låna några pengar och därför inte behöver höja avgifterna osv.
Citera
2011-09-09, 19:26
Medlem
Herkulesbigs avatar
Hyresrätt o bostadsrätt är helt två olika saker.
Hyresrätt är inte du ägaren, ägaren vill gå med vinst. Så lite renovering som möjligt till så hög hyra som möjligt. Men du har bara hyran att betala

Bostadsrätt= Du med de andra medlemmarna är ansvarig för de löpande kostnaderna som bostaden har. Visst visa saker styrs ej av fören ingen utan högra distans. Typ stambyte var 50:e år. Den kostnaden kan då föreningen ställa hur de vill göra. Men kostnaden måste betalas av medlemmarna.
Därför kan föreningen styra själv hur avgiften ska höjas/sänkas
Citera
2011-09-09, 19:54
Medlem
danielito69s avatar
Citat:
Ägs fastigheten av en BRF och en del hyresrättsinnehavare valde att inte vara med i ombildningen så de är kvar som hyresrätter medan resten har sålts?

Ja det stämmer.

Citat:
Det är helt olika regler för hur avgiften/hyran påverkas av ett stambyte:

I en hyresrätt kan man antagligen säga att det är en standardförbättring med nytt badrum och man kan höja hyran pga det. Har man en förhandlingsordning så måste det förhandlas med hyresgästföreningen. Bara som riktlinje är en standardhyreshöjning här 420 kr/mån för ett nyrenoverat badrum med kakel & klinker.

I en bostadsrätt är man delägare i föreningen som äger huset och avgiften man betalar är till för att finansiera driften av fastigheten: höga kostnader = höga avgifter. Om/hur avgiften förändras av ett stambyte beror på föreningens ekonomi. Säg att du innan hade en förening som gick precis +-0 och den nu gör ett stambyte för 2,1 mkr. Den finansierar det helt genom lån och tar alltså ett lån på 2,1 mkr. Säg 4% ränta så blir det 84000 kr/år. Ska lånet betalas av på t ex 20 år så blir det 105 000 kr/år. Totalt behöver föreningen då få in 189 000 kr mer varje år. Varje lägenhet/bostadsrättsinnehavare har ett andelstal. Är ens andel 5% så bör man stå för 5% av kostnaden, alltså 9450 kr/år i höjd avgift. En annan förening kanske har sparat pengar så de inte behöver låna några pengar och därför inte behöver höja avgifterna osv.

Bra räkne exempel, det var detta jag undrade.
I detta fall så tar BRF lån för detta stambyte.
Om det är någon som säger emot detta då? Eller är det bara att gilla läget som BRF att få höjd avgift?
Standardhyreshöjningen, vart fick du det ifrån? Du verkar kunna en del, har du varit med förr?
Citera
2011-09-09, 19:56
Medlem
danielito69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Hyresrätt o bostadsrätt är helt två olika saker.
Hyresrätt är inte du ägaren, ägaren vill gå med vinst. Så lite renovering som möjligt till så hög hyra som möjligt. Men du har bara hyran att betala

Bostadsrätt= Du med de andra medlemmarna är ansvarig för de löpande kostnaderna som bostaden har. Visst visa saker styrs ej av fören ingen utan högra distans. Typ stambyte var 50:e år. Den kostnaden kan då föreningen ställa hur de vill göra. Men kostnaden måste betalas av medlemmarna.
Därför kan föreningen styra själv hur avgiften ska höjas/sänkas

Jag vet att det är olika saker på avgift och hyra, var lite snabb att skriva bara.

Men om stambytet görs innan 50 år för att det blev en läcka i fastigheten?
Citera
2011-09-09, 20:43
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Bra räkne exempel, det var detta jag undrade.
I detta fall så tar BRF lån för detta stambyte.
Om det är någon som säger emot detta då? Eller är det bara att gilla läget som BRF att få höjd avgift?
Standardhyreshöjningen, vart fick du det ifrån? Du verkar kunna en del, har du varit med förr?
En BRF är demokratisk, styrelsen väljs av medlemmarna för att representera deras intressen, men när det gäller större beslut så brukar man ha en extrastämma eller liknande för att medlemmarna ska få välja om man ska göra stambyte då det kostar mycket (men måste göras ibland). Får man majoritet så får minoriteten stå ut med beslutet helt enkelt.

För att underlätta så kan man ibland förhandla fram standard "priser" på hyreshöjningar för olika åtgärder i lägenheter. Beloppet jag angav är sådant, du ska dock inte ta den med säkerhet då det finns många hyresgästföreningar och beloppen kan variera.

Jag har inte varit involverad i stambyte men har rätt bra koll på hyresjuridik och ekonomi.
Citera
2011-09-09, 20:48
Medlem
danielito69s avatar
Citat:
En BRF är demokratisk, styrelsen väljs av medlemmarna för att representera deras intressen, men när det gäller större beslut så brukar man ha en extrastämma eller liknande för att medlemmarna ska få välja om man ska göra stambyte då det kostar mycket (men måste göras ibland). Får man majoritet så får minoriteten stå ut med beslutet helt enkelt.

För att underlätta så kan man ibland förhandla fram standard "priser" på hyreshöjningar för olika åtgärder i lägenheter. Beloppet jag angav är sådant, du ska dock inte ta den med säkerhet då det finns många hyresgästföreningar och beloppen kan variera.

Jag har inte varit involverad i stambyte men har rätt bra koll på hyresjuridik och ekonomi.

Brukar det vara någon skillnad när man bara gör stambyte i en del av fastigheten som i detta fall.
Stambyte för resten av föreningen är inte planerad än.
Citera
2011-09-09, 21:14
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Brukar det vara någon skillnad när man bara gör stambyte i en del av fastigheten som i detta fall.
Stambyte för resten av föreningen är inte planerad än.
Hmm. Om man bara ska göra en del pga läckage, måste de göra ett helt stambyte då? Jag vet inte tillräckligt om byggteknik, men inbillar mig att man borde kunna byta bara huvudstammen och inte behöva göra vid badrummen?

Jag vet inte hur man bör göra ekonomiskt: stammarna är föreningensansvar, men det blir orättvist om man kollektivt ska bekosta att en del har höjt värdet på sina lägenheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in